The reading journals and the expression of subjectivity from the student-reader: an experience in remote education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.1.64554

Keywords:

Subjective Reading, Reading Journals, Reader Formation, Literature Education, Remote Education

Abstract

This article is the result of a research performed in the Program for Post-Graduate Professional Master Degree in the Letters Course, in the Federal University of Uberlandia and came from the necessity of proposing new teaching methodologies that would contribute to the formation of young readers and give them opportunities, through the subjective dimension in reading, a potential and significant encounter with literature in the classroom. To do so, we traced a bibliographic research which passed through official documents, such as BNCC, the considerations about the subjective dimension of the literary reading and the relevance of the reading journals as expression of subjectivity by the student-reader. However, we were surprised by the pandemic caused by Sars-CoV-2, which suspended the present activities in the Brazilian schools. Given this event, the methodological intervention planned to happen in person was reconfigured to be applied remotely. We chose workshops, which objects for aesthetic fruition were fictional stories which contemplated the reading of literary texts, listening, speaking and writing of reading journals. Through these written records, we could observe how the reading experiences offered by dialogue with the read texts, made possible for the participants to comprehend themselves, other people and the world around them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Carvalho Costa e Silva, SEE/MG

Mestre em Letras pela Universidade Federal de Uberlândia; Professora das redes públicas municipal e estadual de Uberlândia-MG; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2738-7885; e-mail: mariana.silva@educacao.mg.gov.br.

João Carlos Biella, ILEEL/UFU

Doutor em Estudos Literários pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho; Professor adjunto da Universidade Federal de Uberlândia; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0991-0919, e-mail: biellaufu@gmail.com.

References

ANDRUETTO, Maria Teresa. Por uma literatura sem adjetivos. São Paulo: Editora Pulo do Gato, 2012.

BAJOUR, Cecilia. Ouvir nas entrelinhas: o valor da escuta nas práticas de leitura. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.

BARTHES, Roland. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular. Educação Infantil e Ensino Fundamental. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 22 jul. 2019.

CALDIN, Clarice Fortkamp. A leitura segundo Wolfgang Iser. Data Grama Zero - Revista de Informação – v.13, n.5, artigo 04, out/12. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/index.php/res/v/101754. Acesso em: 22 jul. 2019.

CANDIDO, Antonio. O direito a literatura. In: Vários Escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995. p.169-191.

CORTÁZAR, Julio. Valise de cronópio. São Paulo: Perspectiva, 1974.

ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. São Paulo: Editora 34, 1996-1999. 2 v.

JOUVE, Vincent. A leitura. São Paulo: Editora UNESP, 2002.

JOUVE, Vincent. A leitura como retorno a si: sobre o interesse pedagógico das leituras subjetivas. In: ROUXEL, A.; LANGLADE, G.; REZENDE, N. L. (org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013. p.53-66.

LANGLADE, Gérard. O sujeito leitor, autor da singularidade da obra. In: ROUXEL, A.; LANGLADE, G.; REZENDE, N. L. (org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013. p.25-38.

LAURIA, Maria Paula Parisi. Ler levantando a cabeça: caminhos e descaminhos da leitura

literária na educação básica. Remate de Males, Campinas, v.34, n.2, p.361-373, jul./dez,

DOI: https://doi.org/10.20396/remate.v34i2.8635854. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8635854. Acesso em: 01 jun. 2020.

PENNAC, Daniel. Como um romance. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.

PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura. São Paulo: Editora 34, 2008.

PETIT, Michèle. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. São Paulo: Editora 34, 2013.

RANKE, Maria da Conceição de Jesus; MAGALHÃES, Hilda Gomes Dutra. Breves considerações sobre fruição literária na escola. Entreletras - Revista do Curso de Mestrado em Ensino de Língua e Literatura da UFT. n.3, 2011-2. p.47-61. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/article/view/887/463. Acesso em: 01 jun. 2020.

ROUXEL, Annie. Práticas de leitura: quais rumos para favorecer a expressão do sujeito leitor? In: Cadernos de Pesquisa, v.42, n.145, jan./abr. 2012a. p.272-283. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000100015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/vbgD8LhYCcYxjFYf93P4Kwq/abstract/?lang=pt. Acesso em 13 jun. 2020.

ROUXEL, Annie. Mutações epistemológicas e o ensino da literatura: o advento

do sujeito leitor. Revista Criação & Crítica, n.9, p.13-24, nov. 2012b. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v5i9p13-24. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/46858. Acesso em 13 jun. 2020.

ROUXEL, Annie. Autobiografia de leitor e identidade literária. In: ROUXEL, A.; LANGLADE, G.; REZENDE, N. L. (org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013a. p.67-87.

ROUXEL, Annie. Apropriação singular das obras e cultura literária. In: ROUXEL, A.; LANGLADE, G.; REZENDE, N. L. (org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013b. p.165-189.

ROUXEL, Annie. Aspectos metodológicos do ensino de literatura. In: DALVI, M. A.; REZENDE, N. L.; JOVER-FALEIROS, R. (org.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013c. p.17-33.

ROUXEL, Annie. Ensino da Literatura: experiência estética e formação do leitor. In: ALVES, J. H. P. (org.). Memórias da Borborema 4. Campina Grande: Abralic, 2014. p.19-35. Disponível em: https://abralic.org.br/downloads/livros-produzidos-pela-gestao/04-MEMORIAS-DA-BORBOREMA.pdf. Acesso em 13 jun. 2020.

ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard. Apresentação dos coordenadores franceses. In: ROUXEL, A.; LANGLADE, G.; REZENDE, N. L. (org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013. p.19-24.

SOUZA, Raquel Cristina de Souza e. O diário de leitura como ferramenta didática: subjetividade, construção de sentidos e fruição. In: MICHELLI, R.; GREGORIN FILHO, J. N.; GARCÍA, F. (org.). A Literatura Infantil/Juvenil entre textos e leitores: reflexões críticas e práticas leitoras Rio de Janeiro: Dialogarts, 2020, 1ª ed. (digital). p.93-121.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1986.

ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino de literatura. Curitiba: InterSaberes, 2012.

Published

2022-04-29

How to Cite

CARVALHO COSTA E SILVA, M.; BIELLA, J. C. The reading journals and the expression of subjectivity from the student-reader: an experience in remote education. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 24, n. 1, 2022. DOI: 10.14393/OT2022v24.n.1.64554. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/64554. Acesso em: 22 jul. 2024.