The reading journals and the expression of subjectivity from the student-reader: an experience in remote education
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.1.64554Keywords:
Subjective Reading, Reading Journals, Reader Formation, Literature Education, Remote EducationAbstract
This article is the result of a research performed in the Program for Post-Graduate Professional Master Degree in the Letters Course, in the Federal University of Uberlandia and came from the necessity of proposing new teaching methodologies that would contribute to the formation of young readers and give them opportunities, through the subjective dimension in reading, a potential and significant encounter with literature in the classroom. To do so, we traced a bibliographic research which passed through official documents, such as BNCC, the considerations about the subjective dimension of the literary reading and the relevance of the reading journals as expression of subjectivity by the student-reader. However, we were surprised by the pandemic caused by Sars-CoV-2, which suspended the present activities in the Brazilian schools. Given this event, the methodological intervention planned to happen in person was reconfigured to be applied remotely. We chose workshops, which objects for aesthetic fruition were fictional stories which contemplated the reading of literary texts, listening, speaking and writing of reading journals. Through these written records, we could observe how the reading experiences offered by dialogue with the read texts, made possible for the participants to comprehend themselves, other people and the world around them.
Downloads
References
ANDRUETTO, Maria Teresa. Por uma literatura sem adjetivos. São Paulo: Editora Pulo do Gato, 2012.
BAJOUR, Cecilia. Ouvir nas entrelinhas: o valor da escuta nas práticas de leitura. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.
BARTHES, Roland. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular. Educação Infantil e Ensino Fundamental. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 22 jul. 2019.
CALDIN, Clarice Fortkamp. A leitura segundo Wolfgang Iser. Data Grama Zero - Revista de Informação – v.13, n.5, artigo 04, out/12. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/index.php/res/v/101754. Acesso em: 22 jul. 2019.
CANDIDO, Antonio. O direito a literatura. In: Vários Escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995. p.169-191.
CORTÁZAR, Julio. Valise de cronópio. São Paulo: Perspectiva, 1974.
ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. São Paulo: Editora 34, 1996-1999. 2 v.
JOUVE, Vincent. A leitura. São Paulo: Editora UNESP, 2002.
JOUVE, Vincent. A leitura como retorno a si: sobre o interesse pedagógico das leituras subjetivas. In: ROUXEL, A.; LANGLADE, G.; REZENDE, N. L. (org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013. p.53-66.
LANGLADE, Gérard. O sujeito leitor, autor da singularidade da obra. In: ROUXEL, A.; LANGLADE, G.; REZENDE, N. L. (org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013. p.25-38.
LAURIA, Maria Paula Parisi. Ler levantando a cabeça: caminhos e descaminhos da leitura
literária na educação básica. Remate de Males, Campinas, v.34, n.2, p.361-373, jul./dez,
DOI: https://doi.org/10.20396/remate.v34i2.8635854. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8635854. Acesso em: 01 jun. 2020.
PENNAC, Daniel. Como um romance. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.
PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura. São Paulo: Editora 34, 2008.
PETIT, Michèle. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. São Paulo: Editora 34, 2013.
RANKE, Maria da Conceição de Jesus; MAGALHÃES, Hilda Gomes Dutra. Breves considerações sobre fruição literária na escola. Entreletras - Revista do Curso de Mestrado em Ensino de Língua e Literatura da UFT. n.3, 2011-2. p.47-61. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/article/view/887/463. Acesso em: 01 jun. 2020.
ROUXEL, Annie. Práticas de leitura: quais rumos para favorecer a expressão do sujeito leitor? In: Cadernos de Pesquisa, v.42, n.145, jan./abr. 2012a. p.272-283. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000100015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/vbgD8LhYCcYxjFYf93P4Kwq/abstract/?lang=pt. Acesso em 13 jun. 2020.
ROUXEL, Annie. Mutações epistemológicas e o ensino da literatura: o advento
do sujeito leitor. Revista Criação & Crítica, n.9, p.13-24, nov. 2012b. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v5i9p13-24. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/46858. Acesso em 13 jun. 2020.
ROUXEL, Annie. Autobiografia de leitor e identidade literária. In: ROUXEL, A.; LANGLADE, G.; REZENDE, N. L. (org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013a. p.67-87.
ROUXEL, Annie. Apropriação singular das obras e cultura literária. In: ROUXEL, A.; LANGLADE, G.; REZENDE, N. L. (org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013b. p.165-189.
ROUXEL, Annie. Aspectos metodológicos do ensino de literatura. In: DALVI, M. A.; REZENDE, N. L.; JOVER-FALEIROS, R. (org.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013c. p.17-33.
ROUXEL, Annie. Ensino da Literatura: experiência estética e formação do leitor. In: ALVES, J. H. P. (org.). Memórias da Borborema 4. Campina Grande: Abralic, 2014. p.19-35. Disponível em: https://abralic.org.br/downloads/livros-produzidos-pela-gestao/04-MEMORIAS-DA-BORBOREMA.pdf. Acesso em 13 jun. 2020.
ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard. Apresentação dos coordenadores franceses. In: ROUXEL, A.; LANGLADE, G.; REZENDE, N. L. (org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013. p.19-24.
SOUZA, Raquel Cristina de Souza e. O diário de leitura como ferramenta didática: subjetividade, construção de sentidos e fruição. In: MICHELLI, R.; GREGORIN FILHO, J. N.; GARCÍA, F. (org.). A Literatura Infantil/Juvenil entre textos e leitores: reflexões críticas e práticas leitoras Rio de Janeiro: Dialogarts, 2020, 1ª ed. (digital). p.93-121.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1986.
ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino de literatura. Curitiba: InterSaberes, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Olhares & Trilhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: