Reflections on the National Literacy Plan – PNA: another new or old policy? and the theoretical perspectives of Literacy Studies for the early years of elementary school
mais uma nova ou velha política? e as perspectivas teóricas dos Estudos dos Letramentos para os anos iniciais do ensino fundamental
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.2.64497Keywords:
Basic education, National Literacy Plan, LiteracyAbstract
This work aims to reflect on the National Literacy Plan – PNA, seeking to problematize the views of literacy and literacy present in the document, the theoretical framework that supports it and the directions for teaching contexts in the early years of elementary school. In addition to these aspects, we seek to situate the contributions of (multi)literacies studies and how they methodologically direct teaching practices in the context of literacy. We seek to make this movement based on the contributions of Mortatti (2019); Soares, (2003, 2017), Rojo and Moura (2006, 2019), observing the enunciative choices in the document. The results indicate the need to critically look at the document and deconstruct homogeneous ideas in relation to concepts of methods, evidence-based literacy and how these ideas resonate in practice in the early years of basic education, therefore, it is necessary to make breaks with the vision of autonomous literacy.
Downloads
References
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Trad. do francês por Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BASTIANELLO, B. F.; CRISTOFOLETI, R. de C. Condições para o letramento na Educação Infantil: Análise das práticas em sala de aula. Linguagens & Letramentos, Cajazeiras, 31 de dezembro de 2021, v. 6, n. 2, p. 93-11.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: Língua Portuguesa. Brasília: MECSEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. PNA Política Nacional de Alfabetização/Secretaria de Alfabetização - Brasília: MEC, SEALF, 2019.
BUNZEN JÚNIOR, C. Um breve decálogo sobre o conceito de ‘literacia’ na Política Nacional de Alfabetização (PNA, 2019). Revista Brasileira De Alfabetização, v.1 n.10. DOI: https://doi.org/10.47249/rba.2019.v1.352.
CAZDEN, C.; COPE, B.; FAIRCLOUGH, N.; GEE, J.; et al. A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review; Spring 1996; 66, 1; Research Library pg. 60. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u.
COPE, B.; KALANTZIS, M. Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. London/Nova York: Routledge, 2006. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203979402.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. 25 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
GERALDI, J. W. O texto na sala de aula: leitura e produção. 8 ed. São Paulo: Assoeste, 1984.
GONTIJO, C. M. M.; COSTA, D. V. M. Apontamentos sobre o livro A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. In: GOULART, C. M. A; GONTIJO, C. M. M. FERREIRA, N. S. de A. (Org). A alfabetização como processo discursivo: 30 anos de a criança na fase inicial da escrita. São Paulo: Cortez, 2017.
GUTO, L. Livro Infantil? Projeto gráfico, metodologia, subjetividade. 2 ed. São
Paulo: Rosari, 2003.
INEP. Brasil no PISA 2015: análises e reflexões sobre o desempenho dos estudantes brasileiros. Brasília: Inep/MEC, 2016.
INEP. Relatório SAEB/ANA 2016: panorama do Brasil e dos estados. Brasília: Inep, 2018.
KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas: Unicamp, 2020.
KATO, M. No mundo da escrita: uma perspectiva psicolinguística. São Paulo: Ática, 1986.
KLEIMAN, A. B. Preciso “ensinar” o letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever?. Campinas: REVER, 2005.
LEMKE, J. L. Travels in Hypermodality. Visual Communication 1, no. 3. p. 299–325. 2002. DOI: https://doi.org/10.1177/147035720200100303.
MOITA LOPES, L. P. Linguística aplicada e a vida contemporânea: problematização de construtos que têm orientado pesquisa. In: MOITA LOPES, L. P. Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006, p. 85-107.
MORAIS, A. G. Análise crítica da PNA (Política Nacional de Alfabetização) imposta pelo MEC através de decreto em 2019. Revista brasileira de alfabetização – Abalf, São Paulo, 25 de março de 2020, v.1, n.10, p. 66-75. DOI: https://doi.org/10.47249/rba.2019.v1.357.
MORTATTI. M. R. L. História dos métodos de alfabetização no Brasil. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/alf_mortattihisttextalfbbr.pdf. Acesso em: 01 de dez. de 2021.
MORTATTI, M. R. L. A Política Nacional de Alfabetização (Brasil, 2019): Uma “guinada” (Ideo) metodológica para trás e pela direita. Revista brasileira de Alfabetização – ABAlf, São Paulo, 25 de março de 2020, v.1 n.10, p. 26-31. DOI: https://doi.org/10.47249/rba.2019.v1.348.
MORTATTI, M. R. L. Brasil, 2091: notas sobre a “Política Nacional de Alfabetização”. OLHARES - Revista Eletrônica do Departamento de Educação da Unifesp, São Paulo, 27 de novembro de 2019, v. 7 n. 3, p. 17-51. DOI: https://doi.org/10.34024/olhares.2019.v7.9980.
ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editora, 2009.
ROJO, R; MOURA, E. [orgs.]. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1679-9836.v91i4pi-i.
SAVIANI, D. Escola e democracia. 43 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2018.
SMOLKA, A. L. B. A criança na fase inicial da escrita: alfabetização como processo discursivo. 13 ed. São Paulo, Cortez, 2012.
SNOWLING, M. J.; HULME, C. A ciência da leitura. Porto Alegre: Penso Editora, 2013.
SOARES, M. A reinvenção da Alfabetização. Revista Presença Pedagógica, Belo Horizonte, jul/ ago de 2003, v.9, n. 52, p. 15-21. SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, Abril de 2004, n. 25, , p. 5-17. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000100002.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2018.
STREET, B. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Olhares & Trilhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: