Ações afirmativas na Faculdade de Educação da UFRGS:

um estudo a partir dos alunos que acessam o LIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.3.61675

Keywords:

FACED/UFRGS, Ações afirmativas, Alunos cotistas, Democratização, Educação superior

Abstract

This article deals with the analysis of affirmative action policies in higher education implemented by the Federal University of Rio Grande do Sul - UFRGS. The study was based on data collected by research done at the Laboratory of Informatics of Higher Education - LIES - of the School of Education - FACED - in which nine quota students of the pedagogy course that access the referred laboratory were interviewed in order to hear their considerations about how the space works. From the data collected in the semi-structured interviews with these students, it was possible to conclude that LIES beckons for possibilities to contribute to the process of democratizing access to knowledge for students from popular classes, among them, quota holders. In addition to the analysis of the laboratory's contributions, it was also decided to investigate support programs undertaken by UFRGS that promote the permanence of quota students in the pedagogy course. The study pointed out advances in the process of socio-educational inclusion from the implementation of affirmative actions by the university and showed some practical consequences for the academic life of quota students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

FLAVIO LUIZ PRETTO, PUC/RS

Doutorando em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) , e-mail: flavio.pretto@gmail.com

References

BRASIL. Lei Federal nº 11.096, de 13 de janeiro de 2005. Institui o Programa Universidade para Todos – PROUNI, regula a atuação de entidades beneficentes de assistência social no ensino superior; altera a Lei nº 10.891, de 9 de julho de 2004, e dá outras providências. Diário Oficial da União, 14 jan. 2005. Disponível em: Acesso em: 22 mar. 2021.

CHAUÍ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira da Educação. [online]. n. 24, p. 05-15, set./out./nov./dez., 2003, ISSN 1809-449X. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n24/n24a02.pdf. Acesso em 15 mar. 2021.

DIAS SOBRINHO, José. Educação superior: bem público, equidade e democratização. Avaliação, Campinas/Sorocaba, v. 18, n. 01, p. 107-126, mar. 2013.

FREIRE, Paulo. Criando Métodos de Pesquisa Alternativa. In: BRANDÃO, Carlos R. (org.). Pesquisa Participante. 3. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1983, p. 36-49

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho d’Água, 1995a.

FREIRE, Paulo. Educação na cidade. São Paulo: Editora Vozes, 1995b.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: Um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.

LEMOS, André, LEVY, Pierre. O futuro da internet: em a uma ciberdemocracia. São Paulo: Editora Paulus, 2010.

OLIVEN, Arabela Campos. Ações afirmativas, relações raciais e política de cotas nas universidades: Uma comparação entre os Estados Unidos e o Brasil. Revista Educação, Porto Alegre- RS, v. 30, n. 1, p. 29-54, jan./abril 2007. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/539. Acesso em: 12 de fev. 2021.

PINTO, Mônica Rodrigues Dias. Escola e Linguagens Contemporâneas: um desafio. Rio de Janeiro: Mimeo, 1996.

SANTOS, Boaventura Sousa. O fórum social mundial: manual de uso. São Paulo: Cortez, 2005.

SANTOS, Boaventura Sousa. Um discurso sobre as ciências. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

SANTOS, Boaventura de Sousa; ALMEIDA FILHO, Naomar de (orgs.). A Universidade no Século XXI: para uma universidade nova. Coimbra: Almedina, 2008.

Published

2021-10-11

How to Cite

PRETTO, F. L. Ações afirmativas na Faculdade de Educação da UFRGS:: um estudo a partir dos alunos que acessam o LIES. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 3, p. 1198–1214, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.3.61675. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/61675. Acesso em: 23 nov. 2024.