Extension during remote learning, is that possible? Experiences in the Collective Health undergraduate course.
Relato de experiência no curso de Saúde Coletiva
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.2.60176Keywords:
Integrated Seminars, Curricular extension, Covid-19, Project-based methodology, Remote teachingAbstract
Integrated Seminars are disciplines within 100% extension workload, taught in the undergraduate course in Collective Health, it is differentiated and challenging discipline. With the pandemic, during the second semester of 2020, the Federal University of the South and Southeast of Pará instituted the emergency school period, where activities optional and carried out remotely. In this scenario we were introduced to two new challenges: firstly, working remotely and the second, working with undergraduates who can choose to do the discipline during the emergency period. This article aims to report the experience of three professors who worked an extension discipline remotely for the first time in the face of a new scenario and full of challenges. To this end, we adapted the project-based learning methodology and together with the students we created four booklets with different subjects addressing health education pandemic. In addition to these products published in digital format, we also held an online information and health meeting, which featured guests with know-how on the topics covered in the booklets. Thusly, it was possible to deconstruct and reinvent our way and that of our students of seeing and working with extension.
Downloads
References
ALMEIDA, C. P. B.; BRITO, B. O.; MENEZES, H. A. L.; FERREIRA, R. M.; CAMPOS, A. C. V. Programa Saúde na Escola (Cidadania, Direitos Humanos e Cultura de Paz): In: CONGRESSO BRASILEIRO DE SAÚDE COLETIVA, 2018, Rio de Janeiro. Anais. Campinas, Galoá, 2018. Disponível em https://proceedings.science/saude-coletiva-2018/papers/programa-saude-na-escola--cidadania--direitos-humanos-e-cultura-de-paz---relato-de-experiencia-de-discentes-de-saude-col. Acesso em 19 abril 2021.
APPENZELLER, S. et al. Novos Tempos, Novos Desafios: Estratégias para Equidade de Acesso ao Ensino Remoto Emergencial. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília: v. 44, supl. 1, e155, 2020. https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200420
BARROM, B.J.S.; SCHWARTZ, D.L.; VYE, N.J.; MOORE, A.; PETROSINO, A.; ZECH, L. et al. Doing with Understanding: Lessons from Research on Problem- and Project-Based Learning. Journal of the Learning Science. 7(3/4):271-311, 1998.
BENDER, W. N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.
BLUMENFELD, P. C. et al. Motivating project-based learning: sustaining the doing, supporting the learning. Educational Psychologist, Mahwah, v. 26, n. ¾, p. 369- 398, 1991.
BRANDENBURG, C. et al. Cartilha educação e saúde no combate a pandemia da (covid-19). Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–35, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i2.3670 . Disponível em https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3670. Acesso em 28 de maio 2021.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n. 191, 5 out. de 1988. Seção I, p. 1.
BRASIL. Lei 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Disponível em http://www. planalto. gov.br / ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em 14 de março 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde (BR). Painel coronavírus [Internet]. Brasília: Ministério de Saúde; Brasilia,2020. Disponível em https://covid.saude.gov.br/. Acesso em 14 de março 2021.
CAMACHO, A. C. L. F. Ensino remoto em tempos de pandemia da covid-19: novas experiências e desafios. On-line Braziliam Journal of Nursing.(On-line), 2020. Disponível em https://docs.bvsalud.org/biblioref/2021/03/1145525/6475-pt.pdf. Acesso em 28 de maio 2021.
CAVALCANTI, A.C.; CAMPOS, A.S.; QUEIROZ, D.C.; MENEZES, H.C.L. et al. Educação em saúde sobre os riscos da automedicação: relato de experiencia de alunos de saúde coletiva junto a usuários da atenção básica. In: 8º SIMPÓSIO BRASILEIRO DE VIGILÂNCIA SANITÁRIA, 2019, Belo Horizonte. Anais eletrônicos. Campinas, Galoá, 2020. Disponível em https://proceedings.science/simbravisa-2019/papers/educacao-em-saude-sobre-os-riscos-da-automedicacao--relato-de-experiencia-de-alunos-de-saude-coletiva-junto-a-usuarios-d?lang=en. Acesso em 27 de maio 2021.
CAVALCANTI, A.C.; COSTA, A.D.J.; SANTOS, I.S.B.S.; COSTA, J.S. et al. Ação educativa promovida para sensibilização sobre armazenamento e descarte correto de medicamentos: um relato de experiência. In: 8º SIMPÓSIO BRASILEIRO DE VIGILÂNCIA SANITÁRIA, 2019, Belo Horizonte. Anais eletrônicos. Campinas, Galoá, 2020. Disponível em https://proceedings.science/simbravisa-2019/papers/acao-educativa-promovida-para-sensibilizacao-sobre-armazenamento-e-descarte-correto-de-medicamentos--um-relato-de-experi. Acesso em 16 março 2021.
COELHO, G.C. A extensão universitária e sua inserção curricular. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, Belo Horizonte v. 5, n. 2, p.5-20, jul./dez. 2017. Disponível em https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/19005. Acesso em 21 de maio 2021.
COLLARES, S. A. O. O uso da cartilha progressiva (1907) nas escolas do estado do Paraná. In: XXVI Simpósio Nacional de História – ANPUH. São Paulo, 2011.
COSTA, A. D. J.; FURTADO, M. E. R.; MIRANDA, A. L.; CAMPOS, A. C. V.; CASTRO, P. S. Gincana da saúde como estratégia de educação em saúde para escolares na cidade Marabá, Pará. Brazilian Journal of Health Review, Curitiba, v. 3, p. 10014-10026,2020. Disponível em https://www.brazilianjournals.com/index.php/BJHR/ article/view/14672/12150 . Acesso em 26 de maio 2021. DOI:10.34119/bjhrv3n4-229.
COSTA, A. D. J.; SALGADO, J. M.; COSTA, J. S.; CAMPOS, A. C. V.; CASTRO, P. S. Atividades de educação nutricional e avaliação do estado nutricional de crianças da rede municipal de Marabá no sudeste do Pará. Brazilian Journal of Health Review, Curitiba, v.4, n.2, p. 5253-5267 mar. /abr. 2021. Disponível em https://www.brazilianjournals.com/index.php/BJHR/article/view/26184. Acesso em 26 de maio 2021. DOI:10.34119/bjhrv4n2-099.
ENUMO, S.R.F. et al. Enfrentando o estresse em tempos de pandemia: proposição de uma cartilha. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 37, 2020. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-166X2020000100502&script=sci_arttext. Acesso em 27 de maio de 2021. DOI: 10.1590/1982-0275202037e200065
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 33ª ed. São Paulo: Paz e Terra; 2006.
GARCIA, T.C.M.; MORAIS, I.R.D.; ZAROS, L.G.; RÊGO, M.C.F.D. Ensino remoto emergencial: proposta de design para organização de aulas. 2020. 17 f. Monografia (Especialização) - Curso de Educação A Distância, Sedis-UFRN, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. ISBN 978-65-86890-04-4 Disponível em https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/29767/1/ENSINO%20REMOTO%20EMERGENCIAL_proposta_de_design_organizacao_aulas.pdf . Acesso em 27 de maio de 2021.
GOVERNO DO ESTADO DO PARÁ/ SECRETARIA DE SAÚDE DO ESTADO DO PARÁ, 2020. Confirmado o primeiro caso de Covid-19 no Pará. Secretaria de Saúde do Estado do Pará, Pará, 2020. Disponível em http://www.saude.pa.gov.br/confirmado-o-primeiro-caso-de-covid-19-no-para/. Acesso em 14 de março 2021.
LEITÃO, L. P. C.; CAVALCANTI, A. C.; CAMPOS, A. C. V.; CASTRO, P. S. Metodologias ativas na formação do sanitarista: A autonomia como parte do aprendizado. In: 14º Congresso Internacional da Rede Unida. 2020.Anais Saúde em Redes, v. 6, supl. 3 (2020). ISSN 2446-4813. Disponível em http://www.redeunida.org.br/pt-br/evento/8/standalone/anais/?title=METODOLOGIAS+ATIVAS+NA+FORMA%C3%87%C3%83O+DO+SANITARISTA%3A+A+AUTONOMIA+COMO+PARTE+DO+APRENDIZADO. Acesso em 15 de março 2021.
LIMA, A. C. M. A C. et al. Construção e validação de cartilha educativa para sala de apoio à amamentação. Revista Mineira de Enfermagem, Belo Horizonte, v. 24, ed. e-1315, 30 abr. 2020. Disponível em https://cdn.publisher.gn1.link/reme.org.br/pdf/en_e1315.pdf. Acesso em 23 abril 2021. DOI :10.5935/1415-2762.20200052.
LIMA, J. B. A.; RAMOS, K. A. S.; SOUZA, M. C. G.; KARAJA, M. P. C.; CAMPOS, A. C. V.; ALMEIDA, C. P. B. O Fazer Saúde na Escola Sob à Ótica de Graduandos em Saúde Coletiva. In: 12º Congresso Brasileiro de Saúde Coletiva, 2018, Rio de Janeiro. Anais. 12º Congresso Brasileiro de Saúde Coletiva, 2018. Disponível em https://proceedings.science/saude-coletiva-2018/papers/o----fazer----saude-na-escola-sob-a-otica-de-graduandos-em-saude-coletiva . Acesso em 27 de maio de 2021.
LOPES, E. P.; COSTA, W.N.G. Contribuições da Extensão Universitária à formação docente. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática.2016. São Paulo. Anais. UNICSUL – São Paulo. 2016.
MITRE, S. M. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 13, supl. 2, p. 2133-2144, Dec. 2008. https://doi.org/10.1590/S1413-81232008000900018
MONTEIRO, S.; VARGAS, E.P. (Orgs). Educação, comunicação e tecnologia: interfaces com o campo da saúde. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz. 2006. Disponível em https://static.scielo.org/scielobooks/9n7jy/pdf/monteiro-9788575415337.pdf. Acesso em 27 de maio de 2021. DOI: /10.7476/9788575415337.
NASCIMENTO, G.C.; COSTA, M.J.L.; BARBOSA, S.S.; ATHIÊ, T.S. et al. Jogos educativos como estratégia de sensibilização para o combate a leishmaniose: Relato de experiência de discente de saúde coletiva em Marabá-PA. In: 8º SIMPÓSIO BRASILEIRO DE VIGILÂNCIA SANITÁRIA, 2019, Belo Horizonte. Anais eletrônicos. Campinas, Galoá, 2020. Disponível em https://proceedings.science/simbravisa-2019/papers/jogos-educativos-como-estrategia-de-sensibilizacao-para-o-combate-a-leishmaniose--relato-de-experiencia-de-discentes-de-?lang=en . Acesso em 27 de maio de 2021.
NOGUEIRA, M.D.P. Extensão Universitária no Brasil: Uma Revisão Conceitual. In: FARIA, D. S (Org). Construção Conceitual da Extensão na América Latina. Brasília: Universidade de Brasília, p.57-72. 2001. Disponível em https://permuta.bce.unb.br/produto/construcao-conceitual-da-extensao-universitaria-na-america-latina/ . Acesso em 27 de maio de 2021.
PAULA, J. A. A extensão universitária: história, conceito e propostas. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 05-23, jul./nov. 2013 Disponível em https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/ 18930/15904. Acesso em 27 de maio de 2021.
PEREIRA, N. F. F.; VITORINI, R. A. S. Curricularização da extensão: desafio da educação superior. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p.01-591 jan./jun. 2019. Disponível em https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/19047/16120. Acesso em 14 de março 2021.
PEREIRA, S. et al. A experiência do uso da aprendizagem baseada em projetos como metodologia ativa no programa de educação pelo trabalho para a saúde na aprendizagem da prática profissional. DEMETRA: Alimentação, Nutrição & Saúde, v. 12, n. 4, p. 881-898, 2017.
PROCÓPIO, G.B.; ALMEIDA, C.P.B. Territorialização na atenção básica em Marabá-PA: Relato de experiência. Saberes Plurais: Educação na Saúde, v. 4, n. 1, agosto/2020. Disponível em https://seer.ufrgs.br/saberesplurais/article/view/96468. Acesso em 27 de maio de 2021.
RAJAB, B.M H.; GAZAL, A.M.; ALKATTAN, K. Challenges to On-line Medical Education During the COVID-19 Pandemic. Cureus 12(7): e8966. Jul,2020. Disponível em https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7398724/ . Acesso em 27 de maio de 2021. DOI: 10.7759/cureus.8966.
SANTOS, J.B.S.; ALMEIDA, J.M.; AZEREDO, L.D.T.; DIAS, A.P.V.; LUQUETTI, E.C.F. A importância da curricularização da extensão no processo de formação discente. Revista Philologus, Ano 25, N° 73. Rio de Janeiro: CiFEFiL, jan./abr.2019. Disponível em http://www.filologia.org.br/rph/ANO25/73supl/07.pdf . Acesso em 27 de maio de 2021.
SANTOS, J.H.; ROCHA, B. F.; PASSAGLIO, K. T. Extensão Universitária e Formação no Ensino Superior. Revista Brasileira de Extensão Universitária v. 7, n. 1, p.23-28 jan. – jun. 2016. https://doi.org/10.36661/2358-0399.2016v7i1.3087.
SANTOS, S.L.F. et al. Desenvolvimento de uma cartilha educativa sobre coloração de gram em microbiologia no ensino superior. Revista Expressão Católica Saúde, [S.l.], v. 1, n. 1, jun. 2016. ISSN 2526-964X. DOI: 10.25191/recs.v1i1.1373. Disponível em http://publicacoesacademicas.unicatolicaquixada.edu.br/index.php/recsaude/article/view/1373 . Acesso em 27 de maio de 2021.
SILVA, V.P. Ensino, pesquisa e extensão: Uma análise das atividades desenvolvidas no GPAM e suas contribuições para a formação acadêmica. In: Anais XX Congresso Nacional da Associação Brasileira de Educação Musical. Vitória, novembro de 2011. Disponível em https://docplayer.com.br/74229431-Ensino-pesquisa-e-extensao-uma-analise-das-atividades-desenvolvidas-no-gpam-e-suas-contribuicoes-para-a-formacao-academica.html. Acesso em 16 de março 2021.
TOMMASINO, H. Extensión e Integralidad: Potencialidades y Desafios para las Universidades Publicas. In: Escuela de Verano De Extensión Universitaria: Extensión e Integralidade. Metodologias y practicas integrales en territorio. Montevideo: Ed. Universidad de la República, 2015. Disponível em https://pim.udelar.edu.uy/wp-content/uploads/sites/14/2018/12/Libro-PIM-Universidad-y-Territorio.pdf . Acesso em 27 de maio de 2021.
UNITED NATIONS EDUCATIONAL SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION - UNESCO. COVID-19 impact on education. Disponível em https://en.unesco. org/covid19/educationresponse. Acesso em 14 de março 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL E SUDESTE DO PARÁ- UNIFESSPA. Projeto Político Pedagógico do curso de graduação em Saúde Coletiva. Faculdade de Saúde Coletiva-FASC, Instituto de Estudos em Saúde e Biológicas- IESB, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará, Marabá-PA, p.151, 2017.
WORLD HEALTH CARE ORGANIZATION -WHO. Rational use of personal protective equipment (PPE) for coronavírus disease (COVID-19): interim guidance [Internet]. World Health Organization, Geneva, 2020. Disponível em: https://apps.who.int/iris/handle/10665/331498 . Acesso em 14 de março 2021.