Pandemia e ensino remoto

uma reflexão sobre a construção do ethos discursivo de alunos do ensino médio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.2.60141

Keywords:

Remote teaching., Ethos., Pandemic., Students. Tecnology

Abstract

The Covid-19 pandemic has changed the living conditions in various social spheres, and the educational field has undergone several changes in order to supply some of the teaching and learning process. In this context, we aim to analyze some statements of high school students and show the various ethos (images of self) that they construct in this period of remote education. To achieve this, we use in this paper 10 statements of students who are attending high school in a public school in the state of Ceará. As theoretical basis, we used the studies of Aristotle (2005), Maingueneau (2006), Amossy (2016), Heine (2007) and other authors who reinforce the discussions of ethos. We noticed that the statements reveal several images about remote teaching, but those of difficulty and concern gain more prominence, evidencing that the moment is complicated and that students need greater support to overcome some obstacles in teaching. This work encouraged us to reflect in order to understand that many images are built due to remote teaching and that the concern with didactic resources for the improvement of the educational process should always be on the agenda.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

RAIMUNDO ROMÃO BATISTA, UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO GRANDE DO NORTE

Doutorando em Letras, tendo como percurso de estudo as diferentes formas de manifestação da Responsabilidade Enunciativa em diferentes gêneros textuais. Mestre em Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido pelo Programa de Pós-Graduação em Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido (PLANDITES) - UERN. Sendo foco da dissertação a literatura regionalista e território do semiárido brasileiro. Especialista em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela Universidade Cândido Mendes. Graduado em Letras - Língua Portuguesa e suas respectivas literaturas pela UERN (Universidade do Estado do Rio Grande do Norte).

Francisca Lucélia S. de Sá PEREIRA, UERN

Doutoranda em Letras na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte UERN. ORCID https://orcid.org/0000-0002-8161-0438  e e-mail de contato luceliasaldanha@gmail.com

References

ADAM, J. A linguística textual: introdução à análise textual dos discursos. 2. ed. revista e aumentada. São Paulo: Cortez, 2011.

AMOSSY, R (org.). Imagem de si no discurso: a construção do ethos. 2 ed. 3ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2016.

ARISTÓTELES. Arte retórica e arte poética. s/d. Tradução de Antônio Pinto de Carvalho. 17 ed. Rio de Janeiro: Ediouro, 2005.

ARISTÓTELES. Rhétorique. Trad. Charles Émile Ruelle e Pacricia Vanhclmcl1yck. lncrodução de Michcl Meyer. Comencário de BenoicTimmermans. Paris: Le Livre de Poche, 1991.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011. (Original russo 1979).

HEINE, P. V. B. O ethos e a intimidade regulada: especificidades da construção da construção do ethos no processo de revelação da intimidade no blogs pessoais. Dissertação de Mestrado. Salvador, Instituto de Letras UFBA, 2007.

MAINGUENEAU, D. Variações sobre o ethos. Trad. Marcos Marcionilo. 1 ed. São Paulo: Parábola, 2020.

MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. Trad. Cecília P. de Souza e Silva; Décio Rocha. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MAINGUENEAU, D.. A propósito do ethos. In: MOTA, A.; SALGADO, L. (Orgs.). Ethos discursivo. São Paulo: Contexto, 2006, p. 11-29.

MAINGUENEAU, D._Le Contexte de l'omvre littéraire: énonciacion, écrivain, sociécé. Paris: Dunbod. 1993.

OLIVEIRA, M.M. Como fazer pesquisa qualitativa. - Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

VIGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

ZAJAC, D. (2020). Ensino remoto na Educação Básica e COVID-2019: agravo ao Direito à Educação e outros impasses. Disponível em: http://proec.ufabc.edu.br/epufabc/ensino-remoto-na-educacao-basica. Acesso em 20 maio. 2021.

Published

2021-06-24

How to Cite

BATISTA, R. R.; S. DE SÁ PEREIRA, F. L. Pandemia e ensino remoto: uma reflexão sobre a construção do ethos discursivo de alunos do ensino médio. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 596–608, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.2.60141. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/60141. Acesso em: 22 nov. 2024.