O Ensino de Geografia durante o Regime Especial de Atividades Não Presenciais
Teaching Geography during the Special Regime of Outstanding Activities: teaching experience at a state school in Mariana-MG
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.3.60128Keywords:
Teaching of Geography, REANP, TDIC, WhatsappAbstract
This text intends to analyse the experiences of a teacher in teaching Geography during the Special Regime of Non-Presence Activities (REANP) in a public school in Minas Gerais, in 2020. The methodology has a quantitative and qualitative focus. It was utilized as theorical input references about the Teaching of Geography and the Digital Information and Communication Technologies (TDIC). For the data collection, it was utilized bibliographic and virtual ethnographic research with 12 WhatsApp® groups. The research focus involved the participation of this text’s author as a Geography teacher at the Middle School between 6th and 8th grades between March and November of 2020. It was possible to verify the high use of WhatsApp® as one of the main communication tools between the teacher and the students, followed using e-mail. Such process, however, presented more as a bureaucratic and operating mechanism than a pedagogical process. The experiences also showed an unpreparedness of the teachers to deal with the remote teaching format and the necessity of initial and continuing formation of the teachers, as well the reflection about the emerging paradigms about the new teaching practices that have been outlined the current days.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base>. Acesso em: 01 nov. 2020.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996.
CALLAI, H. C. A Geografia Escolar – e os conteúdos da Geografia. Revista Anekuneme, n. 1, p. 128-139. 2011.
CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. O ensino de Geografia e a formação docente. In: Formação continuada de professores[S.l: s.n.], 2003.
DIAS, Claudionor Henrique. As tecnologias da informação e comunicação e a formação do professor de geografia. 2010. 186 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2010.
HINE, C. Etnografia virtual. Barcelona: Editora Uoc, 2004.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
MACÊDO, Rebeka Carvalho; MOREIRA, Kaline da Silva. Ensino de Geografia em tempos de pandemia: vivências na escola municipal professor Américo Barreira. Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade. Fortaleza-CE. v. 2 n. 02, p.70-89, 27 ago. 2020.
MENEZES, Vitória Sabbado; KAERCHER, Nestor André. A formação docente em Geografia: por uma mudança de paradigma científico. Revista Giramundo, Rio de Janeiro. v. 2, n. 4, p. 47 - 59, jun./dez. 2015.
MORAES, M. C. Informática educativa no Brasil: uma história vivida, algumas lições aprendidas. Revista Brasileira de Informática Educativa, Brasília, v. 1, p. 19-44, 1997.
PAULA; Iago Sales de, SOUZA, Conceição Marques de; ANUTE; Pollyana Furtado Machado. A influência das correntes geográficas ao longo da Geografia Escolar no Brasil. UÁQUIRI- PPGGEO, UFAC, v. 2, n. 1, p. 158-176. 2020.
PEREIRA, Vanessa de Castro Bersot. Escola do século XIX, professores do século XX e alunos do século XXI. Rio de Janeiro. 2016.
PRETTO, Nelson De Luca; PASSOS, Maria Sigmar Coutinho. Formação ou capacitação em TIC? Reflexões sobre as diretrizes da UNESCO. Revista Docência e Cibercultura. v. 1, n. 1, p.9-32, set./dez. 2017.
QUEIROZ, Antônia Marcia Duarte. Formação de professores de Geografia na Amazônia: TIC e ensino no norte do Tocantins. Revista Ciência Geográfica, Bauru. v. XXIV - (1), jan./dez. 2020.
RIBEIRO, Ana Elisa. Do fosso às pontes: um ensaio sobre natividade digital, nativos Jr. e descoleções. Revista da Abralin, v. 18, n. 1, p. 01-24, 2019.
SACRISTÁN, J. Gimeno. Consciência e ação sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, António (org.). Profissão professor. Coleção Ciências da Educação. Porto, Porto Editora, 1991. p.61-92.
SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica, Razão e Emoção. 3ª Edição. São Paulo: Edusp (Editora da USP), 2003.
VENTURELLI, Ricardo Manffrenatti. Como Desenvolver o Raciocínio Geográfico em Tempos de Ead?: habilidades e ensino de Geografia no meio virtual. Revista Rural & Urbano. Recife. v. 05, n. 02, p. 199 -219, 2020.
VESENTINI, José William. Para uma Geografia crítica na escola. Editora do Autor: São Paulo, 2008.
SOUZA, Érica Vieira; COSTA Glauber Barros Alves. As condições de trabalho dos professores de Geografia no regime especial de direito administrativo (REDA) durante pandemia do coronavírus. Revista Pegada, Unesp, v. 21, n. 2. 2020.