Impact of Covid-19 on Postgraduate students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.2.60117

Keywords:

Coronavírus, Covid19, Distance Education, Education, Postgraduate

Abstract

Objective: to analyze posts published in a Facebook group destined to debates on Education in University Education, with the guiding question of the study: “Given of the current scenario, led by Covid-19, what are the confrontations of graduate students and their implications for education?”. Methods: This is an observational, prospective study of systematic non-participatory observation in a Facebook group. The data were analyzed using the IRaMuTeQ software by descending hierarchical classification. Results: Five categories emerged: Emergency adaptations in the teaching methodology in Postgraduate studies; Bureaucratic experiences of Postgraduate students in the face of the pandemic; Practical and technological difficulties in academic productivism; Psychological aspects in academic productivism; Macropolitics about the pandemic and its effects on Postgraduate studies. Conclusion: Postgraduate students are dissatisfied with the emergency measures adopted by the institutions, exposing analyzes on the posture of the government, university, teachers, and advisors. Covid-19 and its repercussions have brought great challenges to academic and pedagogical sustainability in Postgraduate programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, E. C; BUENO, S. M. V; BALDISSERA, V. A. D. Atuação de profissionais de saúde em doação de órgãos na perspectiva do familiar: uma análise problematizadora. UNIPAR, 2015, 19(2):139-45. Disponível: https://revistas.unipar.br/index.php/saude/article/view/5434. Acesso em 06 maio 2020.

ALVES, R. Conversas com quem gosta de ensinar. 10. ed. Campinas: Editora Papiros, 2008.

ALVES, R. C. M; DE-OLIVEIRA, V. M; DA-SILVA, F. L. A educação produtiva e a produtividade da educação: consequências do produtivismo acadêmico. Revista Foco, 2017, 10(2):188-207.

BASTOS, L. S; NIQUINI, R. P; LANA, R. M; VILLELA, D. A. M; CRUZ, O. G; COELHO, F. C; et al. COVID-19 e hospitalizações por SRAG no Brasil: uma comparação até a 12 a semana epidemiológica de 2020. Caderno Saúde Pública 2020, 36:e00070120. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2020000406001. Acesso em 15 maio 2020.

BRANCH, R. M; DOUSAY, T. A. Survey of instructional design models. 5a ed. Bloomington, Indiana: Association for Educational Communications and Technology (AECT), 2015. Disponível em: http://aect.org

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

CAMPOS, G. W. S. O pesadelo macabro da Covid-19 no Brasil: entre negacionismos e desvarios. Trabalho, Educação e Saúde, 2020, 18(3): e00279111. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1981-77462020000300302&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em 22 maio 2020.

CHAGURI, J. C; OLIVEIRA, C. M; AZEVEDO, E. T; SILIPRANDE, M. D; FONTES, J. J. R. Utilização do Ava Moodle e suas contribuições no processo de ensino-aprendizagem: um relato de experiência da plataforma em uma disciplina de ciências humanas voltada à saúde. Revista Transformar, 2019, 13(2):6-26.

COELHO, W.G; TEDESCO, P. C. A. A percepção do outro no ambiente virtual de aprendizagem: presença social e suas implicações para educação a distância. Rev Bras Educ, 2017; 22(70):609-24. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782017000300609&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 15 maio 2020.

CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE (CNS). Carta aberta: CNS em defesa da vida, da democracia e do SUS. República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 29 de abril de 2020. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/ultimas-noticias-cns/1140-cartaaberta-do-conselho-nacional-de-saude-em-defesa-da-vida-da-democracia-e-do-sus. Acesso em 10 maio 2020.

COSTA, E. G. D; NEBEL, L. O quanto vale a dor? Estudo sobre a saúde mental de estudantes de pós-graduação no Brasil. Polis, 2018, 17(50):207-27.

FERNANDES, B. Manual Iramuteq. v. 28, 2016. Acesso em 10 de maio de 2021

GORBALENYA, A. E. The species severe acute respiratory syndrome-related coronavirus: classifying 2019-nCoV and naming it SARS-CoV-2. Nature Microbiology, 2020; 5(4):536-44. [citação 18 Mai 2020]. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32123347/. Acesso em 18 maio 2020.

HODGES, C; STEPHANIE, M; BARB, L; TORREY, T; AARON, B. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 2020; Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em 15 maio 2020.

LIMA, J. M. D; VANTI, N. Produção científica e produtivismo acadêmico no processo avaliativo da pós-graduação brasileira. BiblioCanto, 2019, 5(1):18-41.

MARTINS, D. O; TIZIOTTO, S. A; CAZARINI, E. W. Ambientes Virtuais de Aprendizagem (AVAs) como ferramentas de apoio em Ambientes Complexos de Aprendizagem (ACAs). RBAAD, 2016, v. 15:113-31. Disponível em: http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/277. Acesso em 08 maio 2020.

NOVAES, H. M. D; WERNECK, G. L; CESSE, E. A. P; GOLDBAUM, M; MINAYO, M. C. D. S. Pós-graduação senso estrito em Saúde Coletiva e o Sistema Único de Saúde. Ciência & Saúde Coletiva, 2018, 23(6):2017-25.

OLIVEIRA-CUNHA, T. C; MACHADO, S. P. V; PESSANHA, F. J; MANHÃES, A. G. Ambientes virtuais de aprendizagem como estratégia para o ensino presencial nos institutos superiores de ensino do censa/isecensa. POHSA, 2018, 8(23):17-31. [citado 18 Mai 2020]. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/331883515_ambientes_virtuais_de_aprendizagem_como_estrategia_para_o_ensino_presencial_nos_institutos_superiores_de_ensino_do_censaisecensa. Acesso em 12 maio 2020.

ORGANIZAÇÃO PAN AMERICANA DE SAÚDE (OPAS). Folha informativa – COVID-19 (doença causada pelo novo coronavírus). OPAS/OMS, 2020. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6101:covid19&Itemid=875. Acesso em 27 maio 2020.

PEREZ, K. V; BRUN, L. G; RODRIGUES, C. M. L. Saúde mental no contexto universitário: desafios e práticas. Trabalho (En) Cena, 2019, 4(2):357-65.

PORTARIA nº 34, de 09 de março de 2020. Dispõe sobre as condições para fomento a cursos de pós-graduação stricto sensu pela Diretoria de Programas e Bolsas no País da CAPES. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF: Ministério da Educação, 2020d.

PORTARIA nº 55, de 29 de abril de 2020. Dispõe sobre a prorrogação excepcional dos prazos de vigência de bolsas de mestrado e doutorado no país da CAPES, no âmbito dos programas e acordos de competência da Diretoria de Programas e Bolsas no País, e exclusão da variável tempo de titulação em indicadores relativos à avaliação dos programas no quadriênio 2017-2020. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF: Ministério da Educação, 2020e.

PORTARIA nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2020b.

PORTARIA Nº 356, de 11 de março de 2020. Dispõe sobre a regulamentação e operacionalização do disposto na Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020, que estabelece as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus (COVID-19). Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2020a.

PRADO, B. COVID-19 in Brazil: “So what?”. Lancet, 2019, 395(10235):1461. Disponível em: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31095-3/fulltext. Acesso em 15 maio 2020.

RATINAUD, P; MARCHAND, P. Application de la méthode ALCESTE à de “gros” corpus et stabilité des “mondes lexicaux”: analyse du “Cable-Gate” avec IraMuTeQ. Actes des 11eme Journées internationales d’Analyse statistique des Données Textuelles, 2012, p.835-44. Disponível em: http://lexicometrica.univparis3.fr/jadt/jadt2012/Communications/Ratinaud,%20Pierre%20et%20al.%20-20Application%20de%20la%20methode%20Alceste. Acesso em 19 de janeiro de 2021.

RESOLUÇÃO Nº 510, de 7 de abril de 2016. O Plenário do Conselho Nacional de Saúde em sua Quinquagésima Nona Reunião Extraordinária, realizada nos dias 06 e 07 de abril de 2016, no uso de suas competências regimentais e atribuições conferidas pela Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990, pela Lei nº 8.142, de 28 de dezembro de 1990, pelo Decreto nº 5.839, de 11 de julho de 2006. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2020c.

RODRIGUES, J. N; AZEVEDO, D. A. Pandemia do Coronavírus e (des) coordenação federativa: evidências de um conflito político-territorial. Espaço e Economia. Revista Brasileira de Geografia Econômica. 2020, n. 18. Disponível em: https://journals.openedition.org/espacoeconomia/12282. Acesso em 02 maio 2020.

ROGGERO, R; Valorização profissional e condições de trabalho docente no plano nacional de educação 2014-2024. EccoS – Rev Cient, 2020, (40):113-28.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO (USP). Acesso remoto para discentes. In: regulamento circular pró-reitoria, 2020. Disponível em: <http://www.prpg.usp.br/attachments/article/24/CircularCoPGr1820_AcessoRemoto_Discentes.pdf>. Acesso em 25 maio 2020a.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO (USP). Circ. CoPGr 14/2020 - COVID-19 - Sobre prazos (Doc. Circular). In: regulamento pró-reitoria, 2020. Disponível em: http://www.prpg.usp.br/index.php/pt-br/noticias/6421-circ-copgr-14-2020-covid-19-sobre-prazos. Acesso em 25 maio 2020b.

SARAIVA, I. Z; OLIVEIRA, N. S. M. N; MOREJON, C. F. M. Impactos das políticas de quarentena da pandemia Covid-19, Sars-Cov-2, sobre a CT&I Brasileira: prospectando cenários pós-crise epidêmica. Cadernos de Prospecção, 2020, 13(2):378-76.

SILVA, L. C. P; SILVA, G. T. R. Contribuições e desafios do programa de pós-graduação stricto sensu em enfermagem. Rev Enferm Cent-Oeste Min, 2019;9:1-3. Disponível em: http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/recom/article/view/3605/0. Acesso em 16 maio 2020.

SOUZA, M; Wall, M. L; THULER, A. C. D. M. C; LOWEN, I. M. V; PERES, A. M. O uso do software IRAMUTEQ na análise de dados em pesquisas qualitativas. Rev esc enferm. USP, 2018, 52: e03353. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342018000100444&lng=en. Acesso em 17 de junho de 2020.

TAKAHASHI, A. R. W; VERCHAI, J. K; MONTENEGRO, L. M; RESE, N. Mestrado profissional e mestrado acadêmico em administração: convergências, divergências e desafios aos programas de pós-graduação stricto sensu no Brasil. Administração: ensino e pesquisa, 2010, v. 11, n. 4, p. 551-578.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Strategic preparedness and response plan. 2020. Disponível em: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/strategies-and-plans. Acesso em 27 maio 2020.

ZHOU, P; YANG, X; WANG, X. G; HU. B; ZHANG, L; ZHANG, W; et al. A pneumonia outbreak associated with a new coronavirus of probable bat origin. Nature, 2020; 579(7798): 270-73. Disponível em: https://www.nature.com/articles/s41586-020-2012-7. Acesso em 02 maio 2020.

Published

2021-06-24

How to Cite

ASSUNÇÃO LUIZ, A. V.; CONDILO PITTA, N. .; SALOUM CÍNTRA, Álefe .; CURYLOFO CORSI, C. A.; FRANCISCO LUZ NUNES QUEIROZ, A. A.; MORAIS FERNANDES, A. P. Impact of Covid-19 on Postgraduate students. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 538–554, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.2.60117. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/60117. Acesso em: 22 jul. 2024.