Avaliação no Ensino Religioso
Prática pedagógica do Ensino Básico na pandemia e para além dela
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.2.59989Keywords:
Avaliação, Ensino Religioso, Competências, CritériosAbstract
This article has the general objective of describing an evaluative methodology for Religious Education. With bibliographic and qualitative methodology, it presents essential criteria for the evaluation in Religious Education. It states that the evaluation in school Religious Education must address the entire teaching-learning process, situating three fundamental variables of this process: the activities that the teachers promote, the experiences that the students carry out and the learning contents. These variables lead to the learning objective of acquiring and mastering skills. In Religious Education, this domain cannot always be recognized through written expression activities, which is why it has specific criteria. It is concluded that the activities of assessing the competences of the student in Religious Education surpass the ability to perform specific actions or answer real questions, but also analyze the competence to act in the face of realities, integrate knowledge, skills or attitudes that enable their use in other contexts
Downloads
References
ANDERSON, Lorin; KRATHWOHL, David; BENJAMIN, Samuel. A taxonomia for learning, teaching and assessing: a revision of Bloom’s Taxonomia of Educational Objectives. Nova Tork: Addison Wesley Longman, 2001.
BAPTISTA, Paulo Agostinho Nogueira. Ciências da religião e ensino religioso: o desafio histórico da formação docente de uma área de conhecimento. Rever. São Paulo, n. 2, p. 107-125, jul./out. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Portal MEC, 2021. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/curriculos_estados/documento_curricular_mg.pdf> Acesso em 01 mar. 2021.
CÂNDIDO, Viviane Cristina. Ensino religioso na educação infantil: ênfase na construção de uma área de conhecimento pela proposição de temas específicos. Revista Lusófona de Ciência das Religiões – Universidade Lusófona, Portugal: Lisboa, n. 12, p. 263-270, ano VI, 2007.
DOLTO, Françoise. Seguindo os passos de Françoise Dolto. Campinas, São Paulo: Papirus, 1989.
FERRAZ, Ana Paula do Carmo Marcheti; BELHOT, Renato Vairo. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão de Produção, São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010.
FIGUEIREDO, Anísia de Paulo. Ensino religioso: perspectivas pedagógicas. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1994.
GARCIA, Sílvia. SAGA: Sistema de Avaliação Agostiniano. Belo Horizonte, 2008.
GRUEN, Wolfgang. O ensino religioso na escola. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1994.
LEVINAS, Emmanuel. Ética e Infinito. Tradução de João Gama. Lisboa: Edições 70, 2010.
MORAES, Maria Célia. Recuo da teoria: dilemas na pesquisa em educação. Revista Portuguesa de Educação, v. 14, n. I, p. 7-25, 2001.
PAPALIA, Diane; FELDMAN, Ruth Duskin. Desenvolvimento humano. São Paulo: Artmed, 2013.
REDECLID. IV Colóquio: Ensino religioso escolar: problemas e desafios. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=lpO3WfaGU84&t=185s>. Acesso em: 30 set. 2018.
SACRISTÁN, José Gimeno et al. Educar por competências: o que há de novo. Porto Alegre: Artmed, 2011.
ZABALA, Antoni; ARNAU, Laia. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Artmed, 2010.