O preconceito linguístico na peça “O dia de Alan”

falando sobre bullying na sala de aula

Authors

  • Thiago Henrique Fernandes Coelho Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.1.59731

Keywords:

children's theater, linguistic prejudice, bullying, O dia de Alan, hick.

Abstract

This experience report aims to reflect on the presentations of the play O dia de Alan in the basic education schools of the city of Uberlândia during the years 2018 e 2019, the focus of the work will be to discuss the process of creating the show , the reception of students and teachers when watching the play at school and the reverberations of that in the actors, director and producer of the play. The methodology used is cartographic, the researcher was mapping the impact of the play during the presentations by the reactions of the audience, as for his speeches during the conversation round after the show, as well as in the work meetings with the show's cast O dia de Alan, based on the impressions of each member. The issue of linguistic prejudice discussed by Professor Marcos Bagno (1999; 2001) will also be addressed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALKMIM, Tania Maria. Sociolingüística. Parte I. In: MUSSALIM, F., BENTES, A. C. (orgs.) Introdução à lingüística: domínios e fronteiras. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2004. 1. v.

AZEVEDO, Rafael Torres. Redução de danos e vínculos com usuários de drogas: a escuta do olhar de um palhaço. UFU: 2017.

BAGNO, Marcos. Preconceito lingüístico: o que é, como se faz. 3. ed. São Paulo: Ed. Loyola, 1999.

BAGNO, Marcos. A língua de Eulália: novela sociolinguítica. 10. Ed. São Paulo: Contexto, 2001.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Nós Cheguemu na escola, e agora? Sociolingüística e educação. São Paulo: Parábola, 2005.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Os caipiras de São Paulo. São Paulo: Brasiliense, 1983.

CÂNDIDO, Antônio. Os parceiros do Rio Bonito: estudo sobre o caipira paulista e a transformação dos seus meios de vida. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1982.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. São Paulo: Editora34, 1995. v.2.

FRESSATO, Soleni Biscouto. Caipira sim, trouxa não: representações da cultura popular no cinema de Mazzaropi e a leitura crítica do conceito pelas Ciências Sociais. Tese (Doutorado em ciências sociais) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009. Disponível em http://repositorio.ufba.br:8080/ri/handle/ri/10240 Acessado em 24 de junho de 2019.

KASTRUP, Virgínia. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In Passos, Eduardo.; Kastrup, Virgínia.; Escóssia, Liliana da.; (Org.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção eprodução de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2012.

LABOV, William. Padrões sociolinguísticos. São Paulo: Parábola, 1972.

LOBATO, Monteiro. Urupês. São Paulo, Brasiliense, 1956.

MONTEIRO, Ana Cecília Del Mônaco; FERNANDES, Carlos Eduardo; e COSTA Marcelo Silva. Do caipira ao sertanejo: cultura, música e indústria cultural. Taubaté, 1998. Disponível em <http://screamyell.com.br/especial/monografia_mac.pdf> Acessado em 13 de maio de 2018.

PASSOS, Eduardo.; KASTRUP, Virgínia.; ESCOSSIA, Liliana da.; Apresentação. In Passos, Eduardo.; Kastrup, Virgínia.; Escóssia, Liliana da.; (Org.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2012.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental, transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Editora Estação Liberdade, 1989.

SAINT-HILAIRE, Auguste de. Viagem a provincia de Sao Paulo. Belo Horizonte: Itatiaia, 1976.

YATSUDA, Enid. O caipira e os outros. In: BOSI, Alfredo. Cultura Brasileira: temas e situações.São Paulo: Ática, 1987.

Published

2021-03-31

How to Cite

COELHO, T. H. F. O preconceito linguístico na peça “O dia de Alan”: falando sobre bullying na sala de aula. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 169–185, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.1.59731. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/59731. Acesso em: 23 jul. 2024.