Live’s transforming powers and discursive-dialogical status for the creation of new sociodiscursive practices in the Covid-19 pandemic context

as potências transformadoras para a criação de novas práticas sociodiscursivas no contexto da pandemia da covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.2.58970

Keywords:

Teaching, Genre, Live, Social transformation, Pandemic context

Abstract

In this study, we argue that Live is constituted especially as responses to social demands that arise from the pandemic context of the covid-19 and allow the historical expectations of different discursive spheres to be made possible. Especially regarding the notion of genre in Bakhtin's speech (2011), we will examine the Live “Strategies for protection and monitoring outside the school physical environment”, promoted by the Civil Police of Paraná (PCPR), pointing out characteristics that can guide it the understanding of Live as a discursive genre that is strengthened in the context of the pandemic. Considering that, for this discussion, investigate how the constitution of genres is associated with the transformations of concrete social relations and how the discursive elements that singularize their production, circulation and reception are established. From this, we discuss the peculiarities that trigger discursive links related to the historical context, the spheres, institutions and subjects involved, the orchestrated practices, the technologies and means of communication used and the social struggles involving the genre Live. Finally, we highlight that the combination of all these elements singularizes Live's discursive-dialogical status, which has gained stability in the pandemic context.

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Author Biographies

João Batista Costa Gonçalves, UECE

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal do Ceará (1994), mestrado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (1998), doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2006) e pós-doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2016). Atualmente é adjunto IX da Universidade Estadual do Ceará, coordenador do curso de Especialização em Ensino de Língua Portuguesa da Universidade Estadual do Ceará e vice-coordenador do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará (PosLA/UECE). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, e desenvolve pesquisas centradas nos estudos bakhtinianos do discurso.

Janaina Lisboa Lopes Freire, UECE

Possui graduação em Comunicação Social Publicidade e Propaganda pela Universidade de Fortaleza, Especialização em Teoras da Comunicação pela Universidade Federal do Ceará, , Especialização em Tradução pela Universidade Estadual do Ceará, Mestrado em Lingüística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará,, bolsista pela FUNCAP Doutoranda em Lingüística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará,, bolsista pela CAPES, Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Tradução, atuando principalmente nos seguintes temas: literatura, cinema, propaganda social, violência de gênero e direitos humanos.

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Published

2021-06-24

How to Cite

AMARAL, marcos; COSTA GONÇALVES, J. B.; LOPES FREIRE, J. L. Live’s transforming powers and discursive-dialogical status for the creation of new sociodiscursive practices in the Covid-19 pandemic context: as potências transformadoras para a criação de novas práticas sociodiscursivas no contexto da pandemia da covid-19 . Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 240–262, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.2.58970. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/58970. Acesso em: 22 nov. 2024.