Dramaturgia, infâncias, juventudes e docências...
ou "O que os adultos contam às crianças?"
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.1.52728Keywords:
Teatro Infantojuvenil, infâncias, juventudes, docências, dramatugiaAbstract
This article shares some aspects about an artistic-pedagogical experience carried out in the undergraduate course in Theater at the Federal University of Uberlândia, during the first semester of 2018. Through an experience report, I discuss the teaching-learning-creation proposal undertaken in the discipline Dramaturgy I, which focused on the Teatro Infantojuvenil, as well as issues that emerged during my performance as an artist-teacher-researcher in higher education. For this, I use a dialogue with other authors whose ideas contributed to the praxis in question, in order to collaborate for the reflections and discussions on artistic-pedagogical actions in theater today.
Downloads
References
CUNHA, Léo; NEVES, André. Um dia, um rio. São Paulo, Pulo do gato,2016.
FOX, Mem. Guilherme Augusto Araújo Fernandes. Ilustrações de Julie Vivas. São Paulo: Brinque-book, 1995.
KRUGLI, Ilo. História de lenços e ventos. Rio de Janeiro: Record, 2002.
MACHADO, Maria Clara. Pluft, o fantasminha. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.
PARMEGGIANI, Roberto. A avó adormecida. Ilustrações de João Vaz de Carvalho. São Paulo: DSOP, 2014.
PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2005.
RODARI, Gianni. Gramática da Fantasia. 8 ed. São Paulo: Summus, 1982.
SHAKESPEARE, William. Hamlet. São Paulo: L&PM, 1997.
TROTTA, Rosyane. Autoralidade, grupo e encenação. In: Sala Preta, v.6, nº 1, São Paulo, 2006, p.155-164.
Filme
O REI LEÃO. Direção: Roger Allers e Rob Minkoff. Produção: Don Hahn. Distribuição: Walt Disney Studios Motion,1994, 1 DVD (99 min).