The nature of written language in the historical and psichological perspectives

some pedagogical implications

Authors

  • Anderson Borges Corrêa Secretaria Municipal de Educação de Uberlândia - SME Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), campus de Marília.

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2020v22.n.2.52271

Keywords:

Writing., Graphic sign., Early years of Elementary School.

Abstract

The aim of this article is to point out writing as a graphical and autonomous language type, in relation to oral language, and to present some pedagogical implications for the organization of the process of teaching and learning of writing in the early years of Elementary School, in light of cultural-historical psychology. In order to situate the issue addressed and help in the discussion, it seeks theoretical basis in the historical perspective of writing, for understanding it provides valuable contributions to the study of linguistic sign and helps to make clear the confusion – also pointed out in the cultural-historical psychology – around the allegedly univocal relation between the written and oral aspects of the signs. Through a conceptual review related to sign and writing, it considers that writing is developed either in the history of humanity or in every child’s history by means of a cultural appropriation process which principle is the symbolic use of graphic aspect to express, bringing up the discussion about the way writing is assumed and considered nowadays as teaching and learning object in order to support children’s cultural development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anderson Borges Corrêa, Secretaria Municipal de Educação de Uberlândia - SME Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), campus de Marília.

Professor de Informática Educativa na Rede Municipal de Educação de Uberlândia (SME). Doutorando em Educação no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), campus de Marília. Mestre em Educação pela Universidade de Uberaba (UNIUBE).

References

BAJARD, É. Manifesto dos usuários da escrita. Ensino em Re-Vista. Uberlândia, v. 21, n. 1, 2014, p. 189-195.

BAJARD, É. O signo gráfico, chave da aprendizagem da escrita. Ensino em Re-Vista. Uberlândia, v. 23, n. 1, 2016, p. 201-225.

CAVALLO, G.; CHARTIER, R. Introdução. In: CAVALLO, G.; CHARTIER, R. (Org.). História da leitura no mundo ocidental. v. 1. São Paulo: Ática, 2002. p. 5-39.

CATACH, N. Apresentação. In: CATACH, N. (Org.). Para uma teoria da língua escrita. São Paulo: Ática, 1996. p. 5-20.

DESBORDES, F. A pretensa confusão entre o escrito e o oral nas teorias da antiguidade. In: CATACH, N. (Org.). Para uma teoria da língua escrita. São Paulo: Ática, 1996. p. 23-30.

DESBORDES, F. Concepções sobre a escrita na Roma antiga. São Paulo: Ática, 1995. 255 p.

LURIA, A. R. O desenvolvimento da escrita na criança. In: Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2006, p. 143-189.

PARKES, M. Ler, escrever, interpretar o texto: práticas monásticas na alta idade média. In: CAVALLO, G.; CHARTIER, R. (Org.). História da leitura no mundo ocidental. v. 1. São Paulo: Ática, 2002. p. 103-122.

SVENBRO, J. A Grécia arcaica e clássica: a invenção da leitura silenciosa. In: CAVALLO, G.; CHARTIER, R. (Org.). História da leitura no mundo ocidental. v. 1. São Paulo: Ática, 2002. p. 41-69.

VIGOTSKI, L. S. El problema del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. In: ______. Obras escogidas. 2. ed. Madrid: Visor, 1997a, 3 v., p. 11-46.

VIGOTSKI, L. S. La prehistoria del desarrollo del lenguaje escrito. In: ______. Obras Escogidas. 2. ed. Madrid: Visor, 1997b, 3 v., p. 183-206.

Published

2020-08-25

How to Cite

CORRÊA, A. B. The nature of written language in the historical and psichological perspectives: some pedagogical implications. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 221–237, 2020. DOI: 10.14393/OT2020v22.n.2.52271. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/52271. Acesso em: 23 jul. 2024.