Projetos de Trabalho e uso de Paradidáticos no processo ensino e aprendizagem em Filosofia no 6º ano no Ensino Fundamental na Educação Básica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2020v22.n.2.50929

Keywords:

Philosophy, Work project, Educational.

Abstract

The aim of this study was to investigate the applicability of work projects and use of Paradidaticos in the teaching process in the knowledge of philosophy of philosophy in basic education, held in the city of São Luís-Maranhão in the year of 2018. We seek to carry out a study of quantitative and qualitative approach. This is an experience report, based on a bibliographical study, to provide theoretical support to our proposition. We hope to contribute to the theme in order to propose the discussion of different possibilities of reading, research through philosophical, paradidactic texts, enabling to work in different areas of knowledge in an interdisciplinary way. To substantiate the study in question we reported to Lipmam (1994), Cerletti (2009), Hernandez (1998), Antunes (2004), Munakata (1997), among others. The study in question becomes pertinent because it allows students to read philosophical texts, articulating them to aspects of the day-to-day; Reflexion about the meaning of discipline in the contemporary world; and appreciation of experience and experiences in groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Alvares Costa

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Gestão do Ensino da Educação Básica PPGEEBUFMA.

Elisa Maria dos Anjos, UFMA

Professora da UFMA-Universidade Federal do Maranhão do Programa PPGEEB-Programa de Pós Graduação de Gestão de Ensino da Educação Básica.

References

ANTUNES, C. Um método para o ensino fundamental: O projeto. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

BOURDIEU, P. Escritos de Educação. 2. ed. Petrópolis:Vozes, 1999.

BRASIL. LDB nº 9394, de 20/12/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Ministério da Educação e do Desporto. Brasília, 1996.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais para o ensino médio PCN+Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais – Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília/D.F: MEC Secretaria de Educação Média e Tecnológica (SEMTEC), 2006.

CERLETTI, A. O ensino de filosofia como problema filosófico. São Paulo: Autêntica, 2009.

CORREIA, W. Filosofia, educação básica e cidadania. Revista Espaço Acadêmico. 2009.

DEWEY, J. Os pensadores. 2.ed.São Paulo:Abril Cultural,1985.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1991.

GIL. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6 ed. São Paulo: Atlas 2010.

HERNÁNDEZ, F. Transgressão e mudança na educação - os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

KOHAN, W. O.; LEAL, B.; RIBEIRO, A. (Orgs.). Filosofia na escola pública. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2000.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2002.

LIPMAN, M. O pensar na educação. Trad. Ann Mary Fighiera Perpétuo. Petrópolis: Vozes, 1994.

MUNAKATA, K. Produzindo Livros Didáticos e Paradidáticos. 1997. 218 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em História e Filosofia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1997.

THOMAZ, S. Histórias do dia a dia: Um toque de Filosofia\Samir Thomaz-1 ed- São Paulo: Moderna 2014.

TRIVIÑOS, A. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.1987.

VYGOTSKY, L. S. A. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published

2020-08-25

How to Cite

COSTA, C. A.; DOS ANJOS, E. M. . Projetos de Trabalho e uso de Paradidáticos no processo ensino e aprendizagem em Filosofia no 6º ano no Ensino Fundamental na Educação Básica. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 260–271, 2020. DOI: 10.14393/OT2020v22.n.2.50929. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/50929. Acesso em: 22 nov. 2024.