Complex Adaptive Systems and Teacher-Student Connection on a Language without Borders Context

Authors

  • Semírames Bruna Ávila
  • Gasperim Ramalho de Souza Professor Assistente da UFLA

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2019v21.n.3.49734

Keywords:

Portuguese as an additional language, IsF, Pedagogical materials, Oral academic contexts, Teacher training

Abstract

The article reports the process of material development for the specific context of Portuguese as an Additional Language (PLA). The pedagogical proposal for the implementation of genres in English-language classroom for specific purposes (RAMOS, 2004), as well as the dynamics suggested by Silva; Leurquin (2014) for the development of pedagogical materials guided the development of a teaching unit on the genre ‘oral presentation’, which was used and tested in classes of foreign exchange students enrolled in Languages ​without Borders courses at the Federal University of São João del Rei- Brazil. Considering the lack of work on oral genres in foreign language classrooms, we sought to reflect on the implications of the development of materials for specific purposes for the teaching-learning processes of PLA at universities, as well as for initial teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gasperim Ramalho de Souza, Professor Assistente da UFLA

Doutorando pelo CEFET-MG, Professor Assistente da UFLA

References

CAMERON, L.; LARSEN-FREEMAN, D. Complex systems and applied linguistics. International journal of applied linguistics, v. 17, n. 2, p. 226-239, 2007.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Artmed editora, 2008.

FREIRE, P. Carta de Paulo Freire aos professores. Estudos Avançados, 15(42), 259-268. 2001.

GUIMARÃES, J.; DOURADO, M.; SANTIAGO, R. C. A Complexidade da Sala de Aula. Artefactum – Revista de estudos em linguagem e tecnologia, 2016.

HARMER, J. How to teach English: new edition. Harlow: Pearson Education Limited, 2007.

LEFFA, V. J. ReVEL na Escola: Ensinando a língua como um sistema adaptativo complexo. ReVEL, v.14, n. 27, 2016.

LIMA, J. S.; A complexidade da prática docente na complexidade da educação. In: XIII Congresso Nacional de Educação, EDUCERE, 2017.

MANDELBROT, B. B. (1982). The fractal geometry of nature. W.H. Freeman and Company.

MINAYO, M. C. S.(Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. Ed. Petrópolis/RJ: Vorazes, 2002.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2007.

RICHARDS, J. C. Communicative Language Teaching Today.Cambridge: Cambridge University Press, 2006

RIOS NETO, A. S. Complexidade nas organizações / Antônio Sales Rios Neto. In: Suffragium: revista do Tribunal Regional Eleitoral do Ceará, v. 4, n. 7, p. 49-57, jul./dez. 2008

ROSA, M. M. S.; MONTEIRO, J. A. ; NASCIMENTO JUNIOR, A. F. . Políticas para a Saúde Pública e o Ambiente: o desfecho de uma sequência didática a partir da Metodologia da Problematização. In: XV FÓRUM AMBIENTAL DA ALTA PAULISTA, 2019, Online. Anais do Fórum Ambiental da Alta Paulista, 2019.

SADE, L. A. Complexity and identity reconstruction in second language acquisition. Symposium paper presented at AILA 2008 – 15th World Congress of 18 Applied Linguistics, Essen/Germany, 2008.

SILVA, V. A dinâmica caleidoscópica do processo de aprendizagem colaborativo no contexto virtual: um estudo na perspectiva da complexidade/caos. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.

SMOLKA, A. L. B. & GÓES, M. C. (orgs.). A linguagem e o outro no espaço escolar: Vygotsky e a construção do conhecimento. São Paulo: Editora Papirus, 1995.

TASSONI, E. C. M. Afetividade e aprendizagem: A relação professor-aluno. Campinas: ANPED, 2000.

TEIXEIRA, M. T.; REIS, M. F. A Organização do Espaço em Sala de Aula e as Suas Implicações na Aprendizagem Cooperativa.Meta: Avaliação, [S.l.], v. 4, n. 11, p. 162-187. 2012.

VAN LIER, L. Interaction in the language curriculum: Awareness, Autonomy, and Authenticity. London: Longman, 1996.

VAN VELZEN, W. G. Making school improvement work: A conceptual guide to practice. Acco, 1985.

WENGER, E. Communities of practice: A brief introduction. Cambridge, UK: Cambridge University. 2011.

Published

2019-11-12

How to Cite

BRUNA ÁVILA, S.; RAMALHO DE SOUZA, G. . Complex Adaptive Systems and Teacher-Student Connection on a Language without Borders Context. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 489–502, 2019. DOI: 10.14393/OT2019v21.n.3.49734. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/49734. Acesso em: 22 jul. 2024.