Genre review: Formation of a producer of critical text.
Formation of a producer of critical text
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2019v21.n.3.48875Keywords:
Textual linguistics, Genre Review, Text productionAbstract
This article aims to analyze the appropriateness of the characteristics of the genre review. The analyzed resins were produced by public school students and were collected in a teaching learning situation. The research had a theoretical research based on Bakhtin (2003); Marcuschi (2008); Andrade (2006); Machado (2004) Motta-Roth (2001) and among others. Constance note that the days to do the rhetorical schemas of the review.
Downloads
References
ANDRADE, M. L. C.V.O. Resenha. São Paulo: Paulistana, 2006.
ARAÚJO, A. D. Lexical signalling: a study of unspecific-nouns in book reviews. 1996. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianopolis.
BAKHTIN, M.. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BEZERRA, B. G. A organização retórica de resenhas acadêmicas. Linguagem em (Dis)curso, v. 3, n. 1, p. 37-68, jul./dez. 2002.
DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B.. Gêneros orais e escritos na escola. São Paulo: Mercado de Letras, 2004.
MARCUSCHI, L. A.. Produção Textual, Análise de Gêneros e Compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MEURER, J. L; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (Org.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.
MOTTA-ROTH, D. Rhetorical Features and Disciplinary Cultures: a genrebased study of academic book reviews in linguistics, chemistry and economics.
Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Federal de Santa
Catarina, Florianópolis.
MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. H. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.