O Circuito da Ciência

Possibilidades de Alfabetização Científica para Alunos do Ensino Fundamental

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2019v21.n.3.47975

Keywords:

Forest of Science, Circuit of Science, Non-formal education, Scientific Experiences

Abstract

This article refers to the possible contributions of the Science Circuit Project in the scientific literacy of elementary school students. The objective was to investigate the educational experiences offered in the Science Circuit for the promotion of scientific literacy among elementary school students. Two instruments were used to collect the data: observation with recording in the field diary and interviews. The research was first developed with the accompaniment of the visits of the schools in the Forest of Science to five editions of 2018 of the Circuit of Science and, later, we made visits to four schools of Manaus in order to obtain the authorization of the legal heads to then carry out the interviews with twenty students who visited the Science Circuit Project. The data obtained were analyzed according to the Discursive Textual Analysis. Considering the analysis carried out, we realize that the Forest of Science, which is responsible for the Science Circuit Project, because it is a place with an institutional character, favors the approximation of the population to science. It is a non-formal space that provides didactic resources valuable for learning, contributing significantly to the teaching of science aimed at the scientific literacy of its visitors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karoline Duarte Lopes, Universidade do Estado do Amazonas

Graduação em Ciências Biológicas; Mestrado em Ensino de Ciências

Cirlande Cabral da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)

Doutorado em Ensino de Ciências; Professor do instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica/ Ministério da Educação. Secretária de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. – Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BUENO, W. C. Comunicação Científica e Divulgação Científica: aproximações e rupturas conceituais. Revista Informação & Informação, Londrina, v. 15, n. esp, p. 1 - 12, 2010.

CACHAPUZ, A. et al. (orgs), A Necessária Renovação do Ensino de Ciências, São Paulo, Cortez, 2005.

CARUSO, F. Desafios da Alfabetização Científica, Resumo da Palestra proferida no Ciclo 21 da Fundação Planetário, 2003.

CERATI, T. M. Educação em jardins botânicos na perspectiva da alfabetização científica: análise de uma exposição e público. 2014. 254 f. Tese de Doutorado em Educação, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. Ijuí: Unijuí, 2014. 434 p.

COZBY, P. C. Métodos de pesquisa em ciências do comportamento. São Paulo: Atlas, 2003., 449 p

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. O Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 4.ed. São Paulo: Cortez, 2011.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008, 220 p.

GUERRA, E. L. A. Manual de Pesquisa Qualitativa. Belo Horizonte: Ânima Educação, 2014..

JACOBUCCI, D.F.C. Contribuições dos espaços não- formais de educação para a formação da cultura científica. Em extensão, Uberlândia, n.7, v. 1, p. 55-66, 2008.

KRASILCHIK, M.; MARANDINO, M. Ensino de Ciências e Cidadania. São Paulo: Editora Moderna, 2007, 87 p.

LIRA, M. Aplicação e implicação de práticas argumentativas para o processo de Alfabetização Científica. In: ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino, 16. 2012, Campinas. Anais... Universidade Estadual de Campinas/SP: Junqueira&Marin Editores, 2012. Páginas 5025-5035.

LORENZETTI, L.; DELIZOICOV, D. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. ENSAIO – Pesquisa em Educação em Ciências, n. 3, v. 1, p. 45-61, 2001.

MARANDINO, M..; IANELLI, I. T. Modelos de educação em ciências em museus: análise da visita orientada. Ensaio, n. 14, v. 1, p. 17-33, 2012.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. (2011). Análise textual discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.

OLIVEIRA, D. Biodiversidade em políticas públicas de ciência, tecnologia e inovação: caracterização e perspectivas para a integração do fomento à divulgação e educação científicas. 2016. 317 f. Tese de Doutorado, Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande do Sul, 2016.

PIVELLI, S. R. P. Análise do potencial pedagógico de espaços não-formais de ensino para o desenvolvimento da temática da biodiversidade e sua conservação. 2006. 165 f. Dissertação (Mestrado em Educação)., Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

PIZARRO, M. V.; BARROS, R. C. S. N.; JUNIOR, J. L. Os professores dos anos iniciais e o ensino de ciências: uma relação de empenho e desafios no contexto da implantação de Expectativas de Aprendizagem para Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências/ RBPEC, n. 16, v. 2, p. 421-448, 2016.

POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

SANTOS, W. L. P. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação. n. 12, v. 36, p. 474-550, 2007.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Construindo argumentação na sala de aula: a presença do ciclo argumentativo, os indicadores de alfabetização científica e o padrão de Toulmin. Ciência e Educação, n. 17, v. 1, p. 97-114, 2011.

VIECHENESKI, J. P.; CARLETTO, M.R. Por que e para quê ensinar ciências as crianças. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, n. 6, v. 2, p. 213-227, 2013.

YIN, R. K. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. Porto Alegre: Bokkman, 2015.

Published

2019-11-12

How to Cite

LOPES, K. D.; SILVA, C. C. da. O Circuito da Ciência: Possibilidades de Alfabetização Científica para Alunos do Ensino Fundamental. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 453–472, 2019. DOI: 10.14393/OT2019v21.n.3.47975. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/47975. Acesso em: 22 jul. 2024.