MOTIVAEduc: Um game baseado na metodologia ABA para a auxiliar na aprendizagem de crianças autistas

Authors

  • Gylnara Kylma Feitosa Carvalhêdo Almeida
  • Matteus Colins Moreira
  • Christian Domingos de Oliveira
  • Yonara Costa Magalhães
  • Will Ribamar Mendes Almeida

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2019v21.n.1.46264

Keywords:

Autistic Spectrum Disorder. Applied Behavior Analysis. Learning. Gaming

Abstract

Autistic Spectrum Disorder (ASD) occurs in children and is characterized by difficulties in relation to social skills, knowledge acquisition, communication, speech, and stereotyped behaviors. Therefore, this work aimed to develop a game for mobile devices, called MOTIVAEduc, designed to aid the learning process of children with ASD. For that, we used books, magazines, websites, other related materials, as well as studies related to the Applied Behavior Analysis (ABA) and Software Engineering methodology that subsidized the modeling and development process. For the construction of the game was used 2D Game Creation Software, Construct2. The MOTIVAEduc application, when inserted as a pedagogical strategy in the structured and planned practices for children with ASD, aims to be a playful, interactive, technological and attractive tool to assist them in the educational process.

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Author Biographies

Gylnara Kylma Feitosa Carvalhêdo Almeida

Mestranda em Meio Ambiente pela Universidade Ceuma. Professora da Universidade Ceuma

Matteus Colins Moreira

Discente do Curso de Sistemas de Informação da Universidade Ceuma.

Christian Domingos de Oliveira

Discente do Curso de Sistemas de Informação da Universidade Ceuma.

Yonara Costa Magalhães

Mestre em Engenharia de Eletricidade pela UFMA. Professora da Universidade Ceuma.

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Published

2019-05-07

How to Cite

ALMEIDA, G. K. F. C.; MOREIRA, M. C.; OLIVEIRA, C. D. de; MAGALHÃES, Y. C.; ALMEIDA, W. R. M. MOTIVAEduc: Um game baseado na metodologia ABA para a auxiliar na aprendizagem de crianças autistas. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 111–122, 2019. DOI: 10.14393/OT2019v21.n.1.46264. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/46264. Acesso em: 22 nov. 2024.