MOTIVAEduc: Um game baseado na metodologia ABA para a auxiliar na aprendizagem de crianças autistas

Authors

  • Gylnara Kylma Feitosa Carvalhêdo Almeida
  • Matteus Colins Moreira
  • Christian Domingos de Oliveira
  • Yonara Costa Magalhães
  • Will Ribamar Mendes Almeida

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2019v21.n.1.46264

Keywords:

Autistic Spectrum Disorder. Applied Behavior Analysis. Learning. Gaming

Abstract

Autistic Spectrum Disorder (ASD) occurs in children and is characterized by difficulties in relation to social skills, knowledge acquisition, communication, speech, and stereotyped behaviors. Therefore, this work aimed to develop a game for mobile devices, called MOTIVAEduc, designed to aid the learning process of children with ASD. For that, we used books, magazines, websites, other related materials, as well as studies related to the Applied Behavior Analysis (ABA) and Software Engineering methodology that subsidized the modeling and development process. For the construction of the game was used 2D Game Creation Software, Construct2. The MOTIVAEduc application, when inserted as a pedagogical strategy in the structured and planned practices for children with ASD, aims to be a playful, interactive, technological and attractive tool to assist them in the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gylnara Kylma Feitosa Carvalhêdo Almeida

Mestranda em Meio Ambiente pela Universidade Ceuma. Professora da Universidade Ceuma

Matteus Colins Moreira

Discente do Curso de Sistemas de Informação da Universidade Ceuma.

Christian Domingos de Oliveira

Discente do Curso de Sistemas de Informação da Universidade Ceuma.

Yonara Costa Magalhães

Mestre em Engenharia de Eletricidade pela UFMA. Professora da Universidade Ceuma.

References

ALMEIDA, A. R. G. S. Sinatra-Suporte a Terapia de Perturbações do Espectro Autista. 2015. 109 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Informática). Faculdade de Ciências. Departamento de Informática, Universidade de Lisboa, 2015.

APA - American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. Washington (DC): American Psychiatric Association; 2013.991 p.

BANDIM, José M.. Autismo uma abordagem prática. 2. ed. Recife: Edições Bagaço, 2011. 93 p.

BARBARO, J. Autism Spectrum Disorders in infancy and toddlerhood: A review of the evidence on early signs, early identification tool, and early diagnosis. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, v. 30. n. 5, p. 447-459, jul 2011.

BARBOSA, M. O.; FUMES, N. L. F. Atividade docente em cena: o foco no Atendimento Educacional Especializado (AEE) para educandos com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Interfaces da Educação, Paranaíba, v.7, n.19, p.88-108, 2016.

DALEY, T. From symptom recognition to diagnosis: children with autism in urban India. Social Science & Medicine, Ingalterra, v.58, p.1323-1335, jul 2004.

GARTON, A. F. Social Interaction and the development of language and cognition. Hillsdale, USA: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 1992. 168 p.

GUERRA, E. Can Game: software multidisciplinar para crianças autistas. Revista Autismo. M.Books.10 março de 2013. Disponível em http://www.revistaautismo.com.br/artigos/can-game-e-proposta-de-softwaremultidisciplinar-para-criancas-autistas. Acessado em 20 de setembro de 2018.

JUHLIN, V. Alfabetizando Crianças com Autismo. Revista autismo informação gerando ação. 02 de abril 2012. Disponível em: http://www.revistaautismo.com.br/edicao-2/alfabetizando-criancas-com-autismo. Acesso em: 20 de Agosto de 2018.

LEAR, K. Ajude-nos a Aprender. (Help us Learn: A Self-Paced Training Program for ABA Part 1: Training Manual). Traduzido por Windholz, M. H.; Vatavuk, M. C.; Dias, I. S.; Garcia Filho, A.P. e Esmeraldo, A. V. Terapia ABA, Canadá, 19 de maio de 2004. Disponível em http//www.autismo.psicologiaeciencia.com.br/wp-content/uploads/2012/07/Autismo-ajude-nos-a-aprender.pdf. Acesso em 20 fevereiro 2019.

LOCATELLI, P. B.; SANTOS, M. F. R. Autismo: Propostas de Intervenção. Revista Transformar, Rio de Janeiro, n. 8, p. 203-220 jul. 2016.

MACEDO, L de. Aprender com jogos e situações problemas. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000. p.64

MAYER, G. R.; SULZER-AZAROFF, B.; WALLACE, M. D. Behavior analysis for lasting change. 2.nd. Cornwall-on-Hudson, NY: Sloan Publishing, LLC, 2012. p.800.

MENDES, T. G. Jogos Digitais como Objetos de Aprendizagem: Apontamentos para uma Metodologia de Desenvolvimento. In: SBGames, 2011. Salvador. Anais do SGGames. Bahia: 2011. p. 1-8

¬NETO, O. P. da S.; SOUSA, V. H. V.; BATISTA, G. B.; SANTANA, F. C. B. G.; JUNIOR, João M. B. O. G-TEA: Uma ferramenta no auxílio da aprendizagem de crianças com Transtorno do Espectro Autista, baseada na metodologia ABA. In: SBGames, 2013. Anais do SBGames. São Paulo: 2013. p. 137-140

NILSSON, I. Introdução a educação especial para pessoas com transtornos de espectro autístico e dificuldades semelhantes de aprendizagem. In: Psiquiatria Infantil, 2015. Disponível em http://www.psiquiatriainfantil.com.br/livros/pdf/Autismo-IntroducaoEducacaoEspecial.pdf Acesso em: 20 set. 2018.

¬NUNES, D. R. de P.; AZEVEDO, M. Q. O.; SCHMIDT, C. Inclusão educacional de pessoas com autismo no Brasil: uma revisão da literatura. Revista Educação Especial, v. 26, n. 47, p. 557-72, set-dez.2013. Disponível em: http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/download/10178/pdf. Acesso em: 24 de set. 2017.

ORTS, S. B. INMER – II: Sistema de inmersión en realidade virtual para personas con Autismo. Tecnonet. Memorias del .... Murcia, 25 de setembro 2004. Disponível em: http://www.tecnoneet.org/docs/2004/bsebastian04.pdf. Acessado em 20 de setembro de 2017.

PASSERINO, L. M.. Pessoas com autismo em ambientes digitais de aprendizagem: estudos dos processos de interação social e mediação. 2005. 316 f. Tese (Doutorado Informática em Educação), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.

PEREIRA, A. C. S. et al. Transtorno do Espectro Autista (TEA): definição, características e atendimento educacional. Revista Educação – Revista Cientifica do Claretiano – Centro Universitário, Batatais, v. 5, n. 2, p. 191-212, jul./dez. 2015.

PRENSKY, M. Digital Native, digital immmigrants. Digital Native immigrants. On the horizon, MCB University Press, Vol. 9, N.5, October, 2001. Disponível em: <http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital

%20Immigrants%20-%20Part1.pdf> Acesso em: 07 de setembro de 2018.

¬RAMOS, M. B. J.; FARIA, E. T. Aprender e ensinar: diferentes olhares e práticas. Porto Alegre: PUCRS, 2011. 230 p.

SÁ, F. A.; SOUSA, A. D.; JÚNIOR, E. B. S.; SANTANA, SILVA, R. R. V. TEAMAT: um jogo educacional no auxílio da aprendizagem de crianças com autismo. In: III Escola Regional de Informática do Piauí. 2017. Picos. Anais do III Escola Regional de Informática do Piauí. Piauí: 2017. v. 1, n. 1, p. 94-99

SALOMÃO, N. M. R. A fala dirigida à criança e o desenvolvimento da linguagem infantil. In: PICCININI, C. A.; ALVARENGA, P. (Org.). Maternidade e paternidade: a parentalidade em diferentes contextos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2012. p.151-167.

SCHLUNZEN, M. A tecnologia para inclusão de pessoas com necessidades especiais, Rio de Janeiro, DP&A, 2005. 226p

SCHWARTZMAN, J. C. Transtorno do espectro do autismo. São Paulo: MEMNON EDICOES CIENTIFICAS LTDA, 2011. 328 p.

SEIDL-DE-MOURA, M. L. Interações sociais e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2009. 255 p.

SILVA, K. F. W. da. Inclusão escolar de alunos com deficiência mental: possíveis causas do insucesso. 2007. 184 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.

Published

2019-05-07

How to Cite

ALMEIDA, G. K. F. C.; MOREIRA, M. C.; OLIVEIRA, C. D. de; MAGALHÃES, Y. C.; ALMEIDA, W. R. M. MOTIVAEduc: Um game baseado na metodologia ABA para a auxiliar na aprendizagem de crianças autistas. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 111–122, 2019. DOI: 10.14393/OT2019v21.n.1.46264. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/46264. Acesso em: 5 nov. 2024.