Uso do App Nearpod no Ensino de História

Authors

  • Luís Miguel Dias Caetano
  • Márcia Mychelle Nogueira do Nascimento

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2019v21.n.1.46262

Keywords:

Ensino, Tecnologias Móveis, História

Abstract

In this article, we present the results of an experiment conducted using the Nearpod App in History classes. We sampled a group of 22 High School students from a state school in Rio Grande do Norte State. The purpose was to learn the Nearpod App possibilities in teaching and learning of some History subject contents. However, we used a methodology of qualitative approach, through case study techniques, collecting data with bibliographical and documentary analysis, in order to contribute to a contextualization and understanding of the use of digital technologies in teaching and learning processes. Though, some reports were requested from the students as a way to measure activities’ acceptance mediated by the Nearpod App. The choice of this App was due to existence as a theoretical reference that emphasizes the importance of introducing some Apps in teaching and, in particular, Nearpod enables the reuse of multimedia presentations and integration of interactive activities in the classes’ dynamization through initiatives such as multiple choice questions, videos and audio among many PowerPoint presentations. The results found that at the application context point, an increase in students' motivation, concentration and interaction in History classes and, mainly, their involvement with the proposed activities.

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Author Biographies

Luís Miguel Dias Caetano

Licenciado em Gestão de Empresas, mestre em Comportamento Organizacional e doutor em Educação. Atualmente é professor adjunto no Instituto de Ciências Sociais Aplicadas da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, atuando no Curso de Administração Pública nas áreas de Relações Internacionais, Comportamento Organizacional, Inovação e Criatividade. Em termos de pesquisa, concentra a sua atividade nas áreas do Comportamento Organizacional, Inovação, Comunicação, Sistemas de Informação e Tecnologia Educativa. Tem exercido cargos nas áreas de Gestão do Ensino Superior, Implementação de Sistemas de Informação, Gestão de Projectos, Tecnologias Educativas e Projectos de Cooperação para o Desenvolvimento. Tem atuado em projetos internacionais como formador, pesquisador e consultor em países como Brasil, Guiné-Bissau, Cabo Verde, Moçambique, Espanha e Honduras. Regularmente dinamiza várias palestras, cursos e workshops nas áreas de Inovação, Tecnologias e Sistemas de Informação, Técnicas de Comunicação em Público, Criatividade nas Organizações e Gestão de Pessoas. Colabora ainda como pesquisador com a Associação Internacional de Pesquisa na Graduação em Pedagogia (Brasil), a Universidade de Santiago (Cabo Verde), Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (Brasil), Universidade Federal de Santa Maria (Brasil), Universidade da Madeira (Portugal) e a Universidade Nacional da Costa Rica.

Márcia Mychelle Nogueira do Nascimento

Graduada em Pedagogia, Especialista no Ensino de Geografia e História, Mestranda no Mestrado em Ensino na Universidade do Rio Grande do Norte.

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Published

2019-05-07

How to Cite

CAETANO, L. M. D.; NASCIMENTO, M. M. N. do. Uso do App Nearpod no Ensino de História. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 26–42, 2019. DOI: 10.14393/OT2019v21.n.1.46262. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/46262. Acesso em: 22 nov. 2024.