Science and Biology teachers development beyond the classroom

Authors

  • Neusa Elisa Carignato Sposito Universidade Federal de Uberlândia http://orcid.org/0000-0001-7061-5711
  • Tamires do Carmo Dias Universidade Federal de Uberlândia Curso de Ciências Biológicas Campus Pontal

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2019v21.n.3.46046

Keywords:

Science and Biology teachers development, teaching laboratory, visual impairment

Abstract

This experience report refers to teaching activities developed in the project titled Teaching Laboratory: Contributions to Student Development due public notice I\19002/2017/PROGRAD/DIREN from Uberlândia Federal University. It was developed in the Teaching Laboratory (LAEN) of the Biological Science Course at Faculdade de Ciências Integradas do Pontal (FACIP) under the responsibility of the scholarship holder student and the coordinator, in a ten month period in 2017, with 20 weekly hours. The scholarship holder has learnt about LAEN’s management, accomplished LAEN’s Collection Exhibition, the Creative Workshop and the Plant Leaves Plaster Molds Workshop, the latter using methods directed to people with visual impairment. There was engagement of students and external community. In the face of the planned and accomplished activities’ success, it is understood that the project has fulfilled its initial proposition, that is, the developing process of students that can and should be built, also, beyond the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Neusa Elisa Carignato Sposito, Universidade Federal de Uberlândia

Instituto de Ciências Exatas e Naturais do Pontal - ICENP - Campus do Pontal Curso de Ciências Biológicas Área de Educação

Tamires do Carmo Dias, Universidade Federal de Uberlândia Curso de Ciências Biológicas Campus Pontal

Professora de Ciências e Biologia Rede Estadual de Minas Gerais

References

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 02/2015, de 1º de julho de 2015. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada.Brasília, Diário Oficial da República Federativa do Brasil, seção 1, n. 124, p. 8-12, 02 de julho de 2015a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 11 jan. 2019.

CAMARGO, D. M. P. Universidade e formação de professores: oficinas pedagógicas e transformação da prática docente. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, n. 15, p. 99-111, 2003.

Disponível em:

http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/300.

Acesso em: 25 mai. 2019.

DESSOTTI, E. A Formação discente e suas potencialidades para o ensino de ciências. In: 38ª REUNIÃO NACIONAL DA ANPED. Anais [...] São Luís, 2017, p. 1-11.Disponível em:http://38reuniao.anped.org.br/sites/default/files/resources/programacao/trabalho_38anped_2017_GT13_986.pdf.Acesso em: 28 abr. 2019.

FERNANDES, M. C.; SILVA, L. M. S.; MACHADO, A. L. G.; MOREIRA, T. M. M. Universidade e a extensão universitária: a visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educação em Revista, v. 28, n 4, p. 169-193,2012.Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/v28n4/07.pdf.Acesso em: 28 abr. 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 39. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido.17. ed. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 1987.

GALIAZZI, M. C.; ROCHA, J. M. B.; SCHMITZ, L. C.; SOUZA M. L.; GIESTA, S. GONÇALVES, F. P. Objetivos das Atividades experimentais no Ensino médio: A Pesquisa Coletiva como Modo de Formação de Professores de Ciências.In:Ciênc. educ. (Bauru), v. 7, n. 2, p.249-263, 2001. DOI:http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132001000200008.

Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132001000200008&lng=en&nrm=iso.Acesso em: 24 abr. 2019.

GAUTHIER, C. Ensinar: ofício estável, identidade profissional vacilante. In: SILVA, M. (org.). Pedagogia Cidadã: cadernos de formação: didática. São Paulo: UNESP, Pró-Reitoria de Graduação, p. 11-22, 2003.

PESCE, M.K. Professor pesquisador na visão do acadêmico de licenciatura. In: IX ANPED SUL – SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 2012, Caxias do Sul.Anais [...]Caxias do Sul: Editora da UCS, 2012. v.1. p. 1-15.Disponível em:http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/754/441

Acesso em: 12 mai. 2019.

ROCHA, J. B. T.; SOARES, F. A. O ensino de ciências para além do muro do construtivismo. Cienc. Cult., São Paulo, v. 57, n. 4, p. 26-27, dez. 2005. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252005000400016&lng=en&nrm=iso.Acesso em: 25 fev. 2019.

SEIXAS, R. H. M.; CALABRÓ, L.; SOUSA, D. O. A Formação de professores e os desafios de ensinar Ciências. Revista Thema, v.14, n. 1, p. 289-303, 2017.

UBERLÂNDIA (MG). Edital de processo seletivo de projetos para o Programa de Bolsas de Graduação nº 2/2017. Uberlândia: Universidade Federal de Uberlândia – PROGRAD/DIREN, 15 de maio de 2017.

Disponível em:https://www.portal.prograd.ufu.br/servicos/Edital/cronograma/459

Acesso em: 10 mai. 2018.

UBERLÂNDIA (MG). Resolução SEI n. 001-2018, de 28 de fevereiro de 2018.Dispõe sobre o desmembramento da Faculdade de Ciências Integradas do Pontal – FACIP. Uberlândia: Universidade Federal de Uberlândia - CONSELHO UNIVERSITÁRIO. Disponível em http://www.reitoria.ufu.br/Resolucoes/resolucaoCONSUN-2018-1.pdf.Acesso em: 17 dez. 2018.

VIEIRA, E.; VOLQUIND, L. Oficinas de ensino? O quê? Por quê? Como?4. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002.

Published

2019-11-12

How to Cite

SPOSITO, N. E. C.; DO CARMO DIAS, T. Science and Biology teachers development beyond the classroom. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 538–551, 2019. DOI: 10.14393/OT2019v21.n.3.46046. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/46046. Acesso em: 22 nov. 2024.