The piano presence in Uberlândia’s school from 1889 to 1957

Authors

  • Daniela Carrijo Franco Cunha Conservatório Estadual de Música Cora Pavan Capparelli
  • Lilia Neves Gonçalves UFU

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2020v22.n.1.45794

Keywords:

Musical Education., Teaching and music learning in Uberlândia., Piano School.

Abstract

This paper is a part from a master degree research that aimed to investigate the presence of the piano in Uberlândia, as well as its relevance to the music teaching in society from the time of 1888 to 1957, throughout to the perspective of music education. This research is a documentary study, whose research sources are newspaper articles that has circulated in Uberlândia city in that period of time. Using those sources, it was possible suppose that the school played a focal role as an important space for teaching / learning music. Thus, the piano was the instrument present in the accomplishment of the musical activities carried out within the Uberlândia schools. The paper is discussed in the light of the theoretical framework of Norbert Elias (1994), lighting schooling as a continuity in the process of human being civilization. It was concluded that the musical activities performed in the school space and the ideals built during this period contributed to the teaching / learning of piano in the city.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, J. C. S.; INÁCIO FILHO, G. Inventário e interpretação sobre a produção histórico-educacional na região do Triângulo Mineiro e Alto Paranaíba: da semeadura à colheita. In: GATTI JÚNIOR, Décio; INÁCIO FILHO, Geraldo (Orgs.). História da educação em perspectiva: ensino, pesquisa, produção e novas investigações. Campinas, SP: Autores Associados; Uberlândia, MG: EDUFU, 2005.

BRASIL. Decreto Nº 19.890, Dispõe sobre a organização do ensino secundário. Diário Official, dia 01 de maio de 1931, p. 6945. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-19890-18-abril-1931-504631-publicacaooriginal-141245-pe.html Acesso em: 9 set. 2018.

CÂMARA Municipal de Uberlândia – LEIS (de NS. 32 a 220). (1903-1919). Uberlândia: Typographia popular, 1919.

CARDOSO, E. G. de G. Educação superior no Triângulo Mineiro: O Conservatório Estadual de Uberlândia (1957-1969), 2004. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro Universitário do Triângulo Mineiro, Uberlândia, 2004.

CARVALHO, C. H. de. República e imprensa: as influências do positivismo na concepção de educação do professor Honório Guimarães: Uberabinha, MG: 1905- 1922. Uberlândia: EDUFU, 2004.

CARVALHO, L. B. de O. B.; INÁCIO FILHO, G. Grupo Escolar Júlio Bueno Brandão: a educação pública no período republicano (Uberlândia, 1911-1930). In: Cadernos de História da Educação, v. 1, n. 1, jan./dez. 2002.

CASTRO, K. C. M. de. Cinema: mudanças de hábito e sociabilidade no espaço urbano de Uberlândia 1980 a 2000. Dissertação (Mestrado em História), Instituto de História, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.

DÂNGELO, N. Aquele povo feliz, que ainda não sonhava com a invenção da rádio: cultura popular, lazeres e sociabilidade urbana – Uberlândia 1900/1940. Uberlândia: EDUFU, 2005.

DANTAS, S. M. A Fabricação do urbano: civilidade, modernidade e progresso em Uberabinha/ MG (1888-1929). 2009. Tese (Doutorado em História) – Universidade Estadual Paulista, Franca: UNESP, 2009.

ELIAS, N. Sociedade de corte: Investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. (Trad.: Pedro Süssekind). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

ELIAS, N. O processo civilizador: uma história dos costumes. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994. v. 1.

GATTI, G. C. do V. Tempo de cidade, lugar de escola: dimensões do ensino secundário no Gynásio Mineiro de Uberlândia (1929-1950). Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2010.

GINZBURG, C. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. Tradução de: Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

GONÇALVES, L. N. Educação musical e sociabilidade: um estudo em espaços de ensinar/aprender música em Uberlândia nas décadas de 1940 a 1960. Tese (Doutorado em Música), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.

GONÇALVES NETO, W. Pulsões culturais no início do século XX: grêmios literários, conferências, teatro e música em Uberabinha, MG, 1908-1920. In: SCHELBAUER, Analete Regina; ARAÚJO, José Carlos Souza (org.). História da educação pela imprensa. Campinas: Editora Alínea, 2007.

GONÇALVES NETO, W; CARVALHO, C. H. de. O nascimento da educação republicana: princípios educacionais nos regulamentos de Minas Gerais e Uberabinha (MG) no final do século XIX. In: GATTI JÚNIOR, Décio; INÁCIO FILHO, Geraldo (org). História da educação em perspectiva: ensino, pesquisa, produção e novas investigações. Campinas, SP: Autores Associados; Uberlândia, MG: EDUFU, 2005.

INÁCIO FILHO, G. Escola para mulheres no Triângulo Mineiro (1880 – 1960). In: ARAÚJO, José Carlos Souza; GATTI JUNIOR, Décio (org). Novos temas em história da educação brasileira: instituições escolares e educação na imprensa. Campinas, SP: Editores associados; Uberlândia, MG, EDUFU, 2002.

PARADA, M. B. A. O maestro da ordem: Villa-Lobos e a cultura cívica nos anos 1930/1940. ArtCultura, Uberlândia/ MG, v. 10, n. 17, p. 173-189, jul./dez. 2008. Disponível em: http://www.artcultura.inhis.ufu.br/PDF17/M_Parada_17.pdf Acesso em: 29 set. 2018.

REIS, A. et al. História da Educação em Uberlândia: em busca das fontes. Educação e filosofia, Uberlândia, v. 7, n. 13, p. 125-128, jan/ jun. 1993.

SANTOS, R. M. Práticas culturais: as tipografias, os jornais e as livrarias de Uberlândia (1897–1950). História & Perspectivas, Uberlândia/ MG, n. 40, p. 207-226, jan./jun. 2009.

SIMÃO, D. C. dos S.; GONÇALVES, L. N. Práticas músico-pedagógicas no discurso dos jornais que circularam em Uberlândia de 1897 a 1915. Relatório pesquisa CNPq, 2011. (não publicado).

SOUZA, J. Música em projetos sociais: a perspectiva da sociologia da educação musical. In: Música, educação e projetos sociais. Porto Alegre: Tomo editorial, 2014.

SOUZA, J. Educação musical e práticas sociais. Revista da ABEM, v. 10, p. 7-11, mar. 2004.

Artigos dos jornais citados:

Jornal A Tribuna:

[Sem título]. Jornal A Tribuna, ano 3, n. 109, 16 de outubro de 1921, p. 1

[Brilhantíssima jornada]. Jornal A Tribuna, n. 1540, 6 de Novembro de 1941, p. 1 e 4.

[A cidade]. Jornal A Tribuna, ano 1, n. 33, 25 de abril de 1920, p. 1.

[Grupo escolar]. Jornal A Tribuna, ano 3, n. 156, 10 setembro de 1922, p. 1.

[Formemos o nosso patrimonio artístico]. Jornal A Tribuna, n. 823, 29 de agosto de 1934, p. 1.

[Festival]. Jornal A Tribuna, n. 712, 2 de agosto de 1933, p. 4.

Jornal Correio de Uberlândia

[Sem título]. Jornal Correio de Uberlândia, n. 4554, 3 de outubro de 1957, p. 6.

[Juventude Artística de Uberlândia]. Jornal Correio de Uberlândia, n. 585, 17 de novembro de 1940, p. 1.

[Expressiva solenidade: O Colégio Estadual comemora o pan-americanismo]. Jornal Correio de Uberlândia, n. 1891, 15 de abril de 1946, p. 1.

Jornal O Progresso

[Música no jardim]. Jornal O Progresso, ano 2, n. 76, 9 de março de 1909.

[Festas escolares]. Jornal O Progresso, ano 2, n. 62, 22 de novembro de 1908.

[Professor de Musica]. Jornal O Progresso, n. 156, 8 de outubro de 1910.

Jornal O Repórter

[Festas escolares]. Jornal O Repórter, n. 122, 21 de junho de 1936, p. 1.

[Semana da Pátria: As brilhantes solenidades em Uberlândia]. Jornal O Repórter, ano 19, n. 516, 5 de dezembro de 1942, p. 1 e 4.

[Festival]. Jornal O Repórter, n. 83, 15 de setembro de 1935, p. 1.

[Uma brilhante festa litero musical]. Jornal O Repórter, n. 1551, 21 de dezembro de 1941, p. 1.

[No Liceu de Uberlândia]. Jornal O Repórter, n. 832, 24 de novembro de 1945, p. 3.

Published

2020-03-27

How to Cite

CUNHA, D. C. F.; GONÇALVES, L. N. The piano presence in Uberlândia’s school from 1889 to 1957. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 77–94, 2020. DOI: 10.14393/OT2020v22.n.1.45794. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/45794. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Pesquisas em Educação Musical