Reflections on Languages without Borders Programs

Authors

  • Márcio Issamu Yamamoto Universidade Federal de Jataí-UFJ

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2019v21.n.2.45375

Keywords:

Language without Borders Program; EFL; Teaching Practicum

Abstract

This experience report seeks to describe the Language without Borders Program, more specifically English without Borders (IsF) at the Federal University of Uberlândia (UFU) in 2013 and 2014. In this program, the levels 2 to 5 of the English language were taught to UFU’s undergraduate and graduate students. The teaching practicum students were English or Portuguese-English Letters undergraduate and graduate students and the classes were held at Santa Monica and Umuarama Campi. Besides IsF Program description and My English Online (MEO) website, teaching theoretical and methodological principles applied to IsF will be considered. Finally, some considerations on IsF impact on the academic community and its importance on Brazilian universities internationalization will be brought to discussion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Márcio Issamu Yamamoto, Universidade Federal de Jataí-UFJ

Professor Assistente de Língua Inglesa do Curso de Letras Inglês da Unidade Acadêmica Especial de Ciências Humanas e Letras da Universidade Federal de Jataí (UFJ); doutorando em Estudos Linguísticos do Programa de Pós-graduação em Linguística/ILEEL, da Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

References

ADAM, Jean Michel. Les textes: types et prototypes – Récit, description, argumentation, explication et dialogue. Paris: Nathan, 1993.

GERMAIN, C. Évolution de l’enseignement des langues: 5000 ans d’histoire. Collection dirigé par Robert Galisson. Paris: CLE international, 1993.

HINKEL, Eli. Teaching academic ESL writing: practical techniques in vocabulary and grammar. New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 2004.

LEWIS, M. The Lexical Approach: The State of ELT and a Way Forward. London, EN.: LTP, 1999.

MORAN, J. M. Os novos espaços de atuação do professor com as tecnologias. Revista Diálogo Educacional, vol. 4, núm. 12, mayo-agosto, 2004, pp. 1-9. Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Paraná, Brasil

MORAN, J. M. Novas tecnologias e o re-encantamento do mundo. Revista Tecnologia Educacional. Rio de Janeiro, vol. 23, n.126, set.- out. 1995, p. 24-26.

NATION, I. S. P.; NEWTON, J.Teaching ESL/EFL listening and speaking. New York, NY: Routledge, 2008.

SARMENTO, S; ABREU-E-LIMA, D. M.; MORAES FILHO, W. B. (Org.) Do Inglês sem Fronteiras ao Idiomas sem Fronteiras: a construção de uma política linguística para a internacionalização. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016. 315p.

TAGNIN S. E. O. O jeito que a gente diz: expressões convencionais e idiomáticas. São Paulo: Disal, 2005.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Um estudo textual-discursivo do verbo no português. 1991. 330 + 124 p. Tese (Doutorado em Linguística) – Campinas, SP: IEL / UNICAMP, 1991.

YAMAMOTO, M. I. Considerações sobre o ensino de PLE em contexto de ensino superior. Domínios de Lingu@gem, v. 8, n. 1, Uberlândia, MG: EDUFU, jan./jun.2014.

_______. Brief Reflections on the UFG/REJ’s Internationalization. ItinerariusReflectiones, v.14, n. 3. Jataí: UFG, 2018. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/rir/article/view/52947/26260DOI: https://doi.org/10.5216/rir.v14i3.52947

Published

2019-07-29

How to Cite

YAMAMOTO, M. I. Reflections on Languages without Borders Programs. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 21, n. 2, p. 319–330, 2019. DOI: 10.14393/OT2019v21.n.2.45375. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/45375. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Programa Idiomas sem Fronteiras: internacionalização e formação docente