Portuguese without Borders at UFRRJ and the importance of the extension courses for teaching practices
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2019v21.n.2.45372Keywords:
Education of Portuguese as a second/additional language teachers, Extension actions , Teaching and learning of Portuguese as a second/additional language.Abstract
This paper aims to show the relevance of the extension courses for the development pedagogical actions in the Portuguese as a second/ additional language area in the context of the Federal Rural University of Rio de Janeiro (UFRRJ). For this purpose, the articulation of the theoretical assumptions related to the conception of language-culture (MENDES, 2008, 2011) and discursive genres (ROJO e BARBOSA, 2015; MARCUSCHI, 2008) will be presented and discussed with the methodological assumptions based on Kumaravadivelu (2003). The results show that the planning of actions for this type of course is sensitive to the needs of the participants, both the teacher training courses in that area and the teaching and learning courses of the Portuguese for speakers of other languages.
Downloads
References
KUMARAVADIVELU, B. Beyond methods: macrostrategias for language teaching. New haven/London: Yale University Press, 2003. 339p.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008. 295p.
MEDEIROS, V. G. de. Os passados no ensino de português para estrangeiros. In: SOLETRAS, Ano I, n. 02. São Gonçalo : UERJ, jul./dez. 2001. 76-82.
MENDES, E. O português como língua de mediação cultural: por uma formação intercultural de professores e alunos de PLE. In: MENDES, E. Diálogos interculturais: ensino e formação em português língua estrangeira.Campinas, São Paulo: Pontes Editora, 2011.139-158.
MENDES, E. Língua Cultura e formação de professores: por uma abordagem intercultural. In: MENDES, E.; CASTRO, M. L. S. (Orgs.) Saberes em português:: ensino e formação docente. Campinas/SP: Ponte, 2008. 57-77.
MOITA LOPES, L. P. Identidades fragmentadas: a construção discursiva de raça, gênero e sexualidade em sala de aula. Campinas/SP: Mercado de Letras.2002. 232p.
ROJO, R; BARBOSA, J. P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos.São Paulo: Parábola, 2015. 150 p.