Percussão corporal e crianças pequenas

possibilidades musicais na educação infantil

Authors

  • Mariana Gomes Maziero

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2020v22.n.1.44213

Keywords:

Body percussion, child education, musicalization

Abstract

The main objective of this article was to present the human body as a sound source and body percussion as a technique, by search held in a private school in early childhood education. Within this perspective, the human body was considered a musical instrument, with the development of techniques, tones, sound heights, rhythms, musical parameters etc.;, placing it as a potential resource of instrumentation in the process of musicalization in children. In order to reach this objective games and body percussion techniques based on the primary proposals of the body music group Barbatuques workshops with possible adaptations and other creations for music education activities in early childhood education were presented and conducted. The subjects four to five year old children enrolled in a private school in early childhood education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOZA, F.; HOSOI, A. (Orgs). Apostila de música corporal (Barbatuques). Módulos I, II, III e IV. São Paulo, 2015, mimeo.

BEINEKE, V.; FREITAS, S. P. R. de. Lenga la lenga - jogos de mãos e copos. São Paulo: Ciranda Cultural Editora e Distribuidora Ltda., 2006.

BRITO, T. A. de. Música na Educação Infantil. Propostas para a formação integral da criança. São Paulo: Peirópolis, 2003.

BRITO, T. A. de. Quantas músicas tem a Música? Ou Algo estranho no museu! São Paulo: Peirópolis, 2009.

CHATEAU, J. O jogo e a criança. São Paulo: Summus Editorial, 1987.

FONTERRADA, M. T. de. De tramas e fios: um ensaio sobre música e educação. 2ª edição. São Paulo. Editora Unesp, 2008.

GOMES, S. Novos caminhos da bateria brasileira. São Paulo: Irmãos Vitale Editores-Brasil, 2008.

GRAMANI, G. P. da C.; GRAMANI, J. E. C. Apostila de Rítmica - níveis de 1 a 4. São Caetano do Sul: Fundação das Artes de São Caetano do Sul. 1977, mimeo.

GRAMANI, J. E. C. Ritmica. São Paulo: Editora Perspectiva S.A. 1988.

GRANJA, C. E. de S. C. Musicalizando a escola: música, conhecimento e educação. São Paulo: Escrituras Editoras, 2006.

GROUT, D. J.; PALISCA, C. V. História da música ocidental. 5ª edição. Portugal: Gradiva, 2007.

KISHIMOTO, T. M. O jogo e a educação infantil. São Paulo, São Paulo: Pioneira, 1994.

NENÊ. Ritmos do Brasil para bateria. São Paulo: Trama Editorial Ltda, 1999.

SCHAFER, M. A afinação do mundo. São Paulo: Editora Unesp, 2001.

SCHAFER, M. Educação sonora. São Paulo: Melhoramentos, 2011.

SCHAFER, M. O ouvido pensante. São Paulo: Editora Unesp, 1991.

SIMÃO, J, P. Música corporal e o corpo do som: um estudo dos processos de ensino da percussão corporal do Barbatuques. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, 2013.

TINHORÃO, J. R. Pequena história da música popular: segundo seus gêneros. São Paulo: Editora 34, 2013.

Referências discográficas e videográficas

BARBATUQUES. Corpo do som. São Paulo: MCD, 2002.

BARBATUQUES. O seguinte é esse. São Paulo: MCD, 2005.

BARBATUQUES. DVD Corpo do Som – Ao vivo. Body music. São Paulo: MCD, 2007.

BARBATUQUES. Tum Pá. São Paulo: MCD, 2012.

BARBATUQUES. DVD Tum Pá. São Paulo: MCD, 2014.

BARBATUQUES. Ayú. São Paulo: MCD, 2015.

BARCA, A. Trilha, toada e trupe. São Paulo: Tratore, 2007.

CHAN, T. Coralito - Prá brincar de cantar. São Paulo: Fermata do Brasil Editora Musical Ltda, 1987.

COCO, S. do. Dona Selma do Coco - Minha história. Paradoxx,1998.

Published

2020-04-11

How to Cite

MAZIERO, M. G. Percussão corporal e crianças pequenas: possibilidades musicais na educação infantil. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 61–76, 2020. DOI: 10.14393/OT2020v22.n.1.44213. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/44213. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

Pesquisas em Educação Musical