O processo de formação e a práxis de educadores em instituições socioassistenciais: um estudo de caso

Um estudo de caso

Authors

  • Alexandre Avelino Giffoni Junior UNIRV
  • Ana Cristina Paes Leme Giffoni Cilião Torres Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2019v21.n.3.43151

Keywords:

Social Education, Didactics, Pedagogy, Psychology, Cultural-Historical Approach

Abstract

This article is the result of a dialectical-interactive qualitative research, in the form of a didactic-pedagogical intervention through the Cultural-Historical Approach, which considers that to understand psychological processes it is necessary to study them in motion, in the transformations suffered throughout the history of humanity and the individual. The aim of this study is to understand, through teacher training, the transformations underway when implementing didactics based on this approach. This is a case study conducted in a philanthropic child support association, located in the city of Rio Verde, Goiás. The objective of this study is: to analyse the development of teacher education in the didactic-pedagogical planning of a didactic unit and how this planning may reflect in the teaching-learning process with the students. The paper shows the formation of the research subjects, especially with the participating educators, through the development of scientific concepts and concepts of people's daily lives. Thus, it confirms the historical-cultural didactics as a tool that enables the emancipation and autonomy of people through education, that is, human development through teaching and developmental learning, aiming at the improvement of their living conditions. Research can contribute to a Social Pedagogy on Education and Psychology in the Historical-Cultural approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Avelino Giffoni Junior, UNIRV

Professor e pesquisador da UNIRV

Ana Cristina Paes Leme Giffoni Cilião Torres, Universidade Estadual de Londrina

Professora do departamento de Psicologia Social e Institucional; Área Psicologia Escolar e Educacional; Psicologia do Desenvolvimento e Psicologia da Aprendizagem.

References

BRASIL, Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. Diretoria de Pesquisa, Coordenação de População e Indicadores Sociais. Estudos e Pesquisas. Informações Demográficas e Socioeconômica. N. 27. Síntese de Indicadores Sociais. Uma análise das Condições de Vida da População Brasileira, 2010. Disponível em

http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/condicaodevida/indicadoresminimos/sinteseindicsociais2010/SIS_2010.pdf Acessado em 30/03/2012.

DAVIDOV, V. Problemas no ensino desenvolvimental: a experiência da pesquisa teórica e experimental na Psicologia. Educação Soviética, 1988.

GIFFONI JUNIOR, A. A. Ensino-Aprendizagem na educação infantil para crianças em situação social de pobreza: uma intervenção pedagógico-didática (dialético-educativa) com a abordagem histórico-cultural. Goiânia, 2014. Tese (doutorado) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Programa Doutorado em Educação, 2014. 256.

REY, F.G. Epistemologia cualitativa e subjetividad. São Paulo. Educ, 1997.

REY, F. G. O social na psicologia e a Psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2004.

TORRES, A. C. P. L. G. C. A escola enquanto espaço de humanização e emancipação do sujeito: refletindo sobre a relação entre ensino, aprendizagem e desenvolvimento. In: Batista, Eraldo Leme. Trabalho, Educação e Emancipação Humana. Jundiai, Paco Editorial, 2015.

VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

2019-11-12

How to Cite

AVELINO GIFFONI JUNIOR, A.; TORRES, A. C. P. L. G. C. O processo de formação e a práxis de educadores em instituições socioassistenciais: um estudo de caso: Um estudo de caso. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 395–406, 2019. DOI: 10.14393/OT2019v21.n.3.43151. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/43151. Acesso em: 22 jul. 2024.