O ensino da expressividade jazzística na guitarra modalidade a distância

um estudo de caso.

Authors

  • Endre Solti Instituto de Artes - Unicamp
  • José Eduardo Fornari Novo Junior COCEN/ NICS - Unicamp

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2020v22.n.1.42836

Keywords:

Teaching of music in the distance modality., Learning of Jazz Expressivity., Declarative and Procedural Knowledge in Music Teaching.

Abstract

This work presents a case study that evaluated the musical qualities in the jazz improvisations of electric guitar and violão students of the Licenciatura em Música, Distance Learning modality (DL), offered by UninCor. Limits of the assimilation and maturation of musical knowledge related to jazz expressivity in the improvisations of these students were observed. It is argued here that these limits may be linked to the difficulty of verbalizing this type of musical knowledge during its teaching process, knowledge related to procedural knowledge, as defined by Anderson, and that may be more pronounced when given at a distance. It is expected that face-to-face moments will be valued and that new technologies will be developed, capable of assisting students in the absence of a teacher.

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Author Biographies

Endre Solti, Instituto de Artes - Unicamp

Doutorando pelo Instituto de Artes - Unicamp Áreas de pesquisa: Música, improvisação musical, Ensino a distância de guitarra elétrica.

José Eduardo Fornari Novo Junior, COCEN/ NICS - Unicamp

Pesquisador em dedicação exclusiva no Núcleo Interdisciplinar de Comunicação Sonora - NICS, da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. * PosDoc (2008) Grupo Music Cognition, Centro Finlandês de Excelência, projeto Braintuning, Universidade de Jyväskylä, Finlândia. * PosDoc (2007) NICS / Unicamp, patrocinado pela Fapesp (www.fapesp.br), processo: 04 / 00499-6. * Ph.D. EE (2003) Título: Síntese Evolutiva de Segmentos Sonoros, FEEC / Unicamp. * Pesquisador Pesquisador Visitante (1996), patrocinado pelo CNPq (www.cnpq.br), no Centro de Pesquisa em Computação em Música e Acústica - CCRMA, da Universidade de Stanford. * Mestrado EE (1994), Título: Transformações Sonoras Através de Operações Timbrais, FEEC / Unicamp. * Bacharel (1994) em Música Popular - Piano. Instituto de Artes - IA / Unicamp. Bacharelado (1990) em Engenharia Elétrica pela FEEC / Unicamp. Áreas de pesquisa: Arte e Tecnologia, Instalações de Arte Computacional, Síntese Sonora, Psicoacústica, Processamento de Áudio, Computação Evolutiva, Música Interativa, Recuperação de Informações Musicais, Cognição Musical e Emoção.

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Published

2020-03-27

How to Cite

SOLTI, E.; FORNARI NOVO JUNIOR, J. E. O ensino da expressividade jazzística na guitarra modalidade a distância: um estudo de caso. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 25–39, 2020. DOI: 10.14393/OT2020v22.n.1.42836. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/42836. Acesso em: 5 nov. 2024.

Issue

Section

Pesquisas em Educação Musical