O ensino da expressividade jazzística na guitarra modalidade a distância

um estudo de caso.

Authors

  • Endre Solti Instituto de Artes - Unicamp
  • José Eduardo Fornari Novo Junior COCEN/ NICS - Unicamp

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2020v22.n.1.42836

Keywords:

Teaching of music in the distance modality., Learning of Jazz Expressivity., Declarative and Procedural Knowledge in Music Teaching.

Abstract

This work presents a case study that evaluated the musical qualities in the jazz improvisations of electric guitar and violão students of the Licenciatura em Música, Distance Learning modality (DL), offered by UninCor. Limits of the assimilation and maturation of musical knowledge related to jazz expressivity in the improvisations of these students were observed. It is argued here that these limits may be linked to the difficulty of verbalizing this type of musical knowledge during its teaching process, knowledge related to procedural knowledge, as defined by Anderson, and that may be more pronounced when given at a distance. It is expected that face-to-face moments will be valued and that new technologies will be developed, capable of assisting students in the absence of a teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Endre Solti, Instituto de Artes - Unicamp

Doutorando pelo Instituto de Artes - Unicamp Áreas de pesquisa: Música, improvisação musical, Ensino a distância de guitarra elétrica.

José Eduardo Fornari Novo Junior, COCEN/ NICS - Unicamp

Pesquisador em dedicação exclusiva no Núcleo Interdisciplinar de Comunicação Sonora - NICS, da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. * PosDoc (2008) Grupo Music Cognition, Centro Finlandês de Excelência, projeto Braintuning, Universidade de Jyväskylä, Finlândia. * PosDoc (2007) NICS / Unicamp, patrocinado pela Fapesp (www.fapesp.br), processo: 04 / 00499-6. * Ph.D. EE (2003) Título: Síntese Evolutiva de Segmentos Sonoros, FEEC / Unicamp. * Pesquisador Pesquisador Visitante (1996), patrocinado pelo CNPq (www.cnpq.br), no Centro de Pesquisa em Computação em Música e Acústica - CCRMA, da Universidade de Stanford. * Mestrado EE (1994), Título: Transformações Sonoras Através de Operações Timbrais, FEEC / Unicamp. * Bacharel (1994) em Música Popular - Piano. Instituto de Artes - IA / Unicamp. Bacharelado (1990) em Engenharia Elétrica pela FEEC / Unicamp. Áreas de pesquisa: Arte e Tecnologia, Instalações de Arte Computacional, Síntese Sonora, Psicoacústica, Processamento de Áudio, Computação Evolutiva, Música Interativa, Recuperação de Informações Musicais, Cognição Musical e Emoção.

References

ABED. Censo EAD. BR, 2016. Disponível em:

http://abed.org.br/censoead2016/Censo_EAD_2016_portugues.pdf. Acesso em 17 agosto 2018.

ANDERSON, J. R. Acquisition of cognitive skill. Psychological Review, n. 89, p. 369-406, july. 1982.

ANDERSON, J. R. A Theory of Origins of Human Knowledge. Artifical Intelligence, n. 40, p. 313-351, september. 1989.

ANDERSON, J. R. Cognitive Psychology and Its Implications. Nova Iorque: Worth Press, 1990. 500 p.

AZEVEDO, M. A psicologia cognitiva segundo o modelo de processamento de informação. Treino Desportivo - 3ª Série, I (Especial). Lisboa: Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa, p. 55-58, 1995a.

AZEVEDO, M. Teorização da psicologia cognitiva segundo o modelo de processamento de informação. Lisboa: Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa , 1995b. 32 p. Disponível em: http://webpages.fc.ul.pt/~mdazevedo/materiais/ME&TES/Aprendiz04CognitResumo.pdf. Acesso em 15 agosto 2018.

BARTEL, D. (1997). Musica Poetica: Musical-rhetorical figures in German baroque music. Lincoln: University of Nebraska Press, 1997. 471 p.

BAUER, W. R. Expressiveness in Jazz Performance: Prosody and Rhythm. In: FABIAN, D.; TIMMERS, R.; SCHUBERT, E. Expressiveness in Music Performance: empirical approaches across styles and cultures. Oxford: Oxford University Press, 2014, p. 133-153.

CLARKE, E. F. Processos Cognitivos na Performance Musical. Revista Música, Psicologia e Educação, Porto, n.1, p. 61-77, 1999.

DESAIN, P; HONING, H. Music, mind and machine: Studies in computer music, music cognition and artificial intelligence. Amsterdan: Thesis Publishers, 1992. 330 p.

DIÁRIO OFICIAL. Portaria normativa nº11 de 20 de junho de 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=66431-portaria-normativa-11-pdf&category_slug=maio-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em 17 agosto 2018.

DOWLING, W.J., HARWOOD, D.L. Music cognition. San Diego: Academic Press, 1986. 258 p.

LEECH-WILKINSON, D.; PRIOR, H. M. Heuristics for Expressive Performance. In: FABIAN, D.; TIMMERS, R.; SCHUBERT, E. Expressiveness in Music Performance: empirical approaches across styles and cultures. Oxford: Oxford University Press, 2014, p. 34-57.

FABIAN, D.; TIMMERS, R.; SCHUBERT, E. Expressiveness in Music Performance: empirical approaches across styles and cultures. Oxford: Oxford University Press, 2014. 383 p.

HALLAN, S. Professional musicians approaches to the learning and interpretation of music. Sage Journals: Psychology of Music, London, n. 23, p. 111-128, october 1995.

INEP. Censo da Educação Superior, 2016. Disponível em:

http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2016/notas_sobre_o_censo_da_educacao_superior_2016.pdf. Acesso em 17 agosto 2018.

KRATUS, J. A developmental approach to teaching music improvisation. International Journal of Music Education, Los Angeles, n. 26, p. 27-38, November, 1995.

LESSA, S. C. F. Os Reflexos da Legislação Brasileira de Educação a Distância no Brasil. In: ABED, São Paulo, 2011. Disponível em:

http://www.abed.org.br/revistacientifica/Revista_PDF_Doc/2011/Artigo_02.pdf. Acesso em

maio 2018.

LEVITIN, D. Measuring musical expressivity. Youtube, 2012. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=GtSCVqIDl-k. Acesso em 20 junho 2018.

ONÓFRIO, R. M. G. A web como interface no ensino musical. 2011. 144 f. Dissertação (Mestrado em Música). Instituto de Artes, Universidade de Campinas, Campinas, 2011.

SEASHORE, C. E. Psychology of Music. New York: Dover Publications, 1967. 448 p.

SOLTI, E. Avaliação do Ensino-Aprendizagem de Guitarra Elétrica e Violão Popular na Licenciatura em Música na Modalidade a Distância da Universidade Vale do Rio Verde. Dissertação (Mestrado em Música). Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.

TIMMERS, R.; SADAKATA, M. Training Expressive Performance by Means of Visual Feedback: Existing and Potential Applications of Performance Measurement Techniques. In: FABIAN, D.; TIMMERS, R.; SCHUBERT, E. Expressiveness in Music Performance: empirical approaches across styles and cultures. Oxford: Oxford University Press, 2014, p. 305-322.

Published

2020-03-27

How to Cite

SOLTI, E.; FORNARI NOVO JUNIOR, J. E. O ensino da expressividade jazzística na guitarra modalidade a distância: um estudo de caso. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 25–39, 2020. DOI: 10.14393/OT2020v22.n.1.42836. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/42836. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Pesquisas em Educação Musical