UM ESTUDO DOS GÊNEROS ORAIS AULA ESPETÁCULO E AULA SHOW
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2017v19.n.2.196-229Keywords:
Aula Espetáculo, Aula Show, Oral genre Teaching., TeachingAbstract
This article deals with the characterization of the Aula Espetáculo (AE) and the Aula Show (AS), as well as the establishment of the difference between them, discussing whether AE and AS are really new genres. Also considered are the similarities and differences with other genres, such as the show, class, conference and workshop. For this, we use the genre categories from Bakhtin. It was observed that the Aula Espetáculo is a genre that mixes class and show characteristics around questions of art and popular culture, with exposition and exhibition of and on these issues. The Aula Show is a genre of short performance, which emerges in the interior of another, more routine, the class, bringing a new scenography and highlighting by its informal and playful tone.
Downloads
References
ANDRADE, Maria Lúcia da Cunha Vitória de Oliveira. A digressão como estratégia discursiva na produção de textos orais e escritos. In: PRETI, Dino (Org.). Fala e escrita em questão. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP, 2000, p. 99-128.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
COSTA, Luís Adriano Mendes. Os caminhos que se encontram em torno do armorial. Antonio Carlos Nóbrega em acordes e textos armoriais [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2011, pp. 65-104. Disponível em: <http://books.scielo.org/id/h4dh8/pdf/costa-9788578791865-06.pdf>. Acesso em 16 mar. 2016.
DISCINI, Norma. Semiótica: da imanência à transcendência (questões sobre o estilo). Alfa, São Paulo, 53(2): 595-617. 2009.
DISCINI, Norma. Para o estilo de um gênero. Bakhtiniana, São Paulo, 7 (2): 75-94, Jul./Dez. 2012. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/9934>. Acesso em: 04 abr. 2016.
FIORIN, José Luiz. A internet vai acabar com a língua portuguesa? Texto Livre: Linguagem e Tecnologia [online], v. 1, n. 1, p. 01-8, outono de 2008. Disponível em: <http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/10>. Acesso em: 18 mai. 2016.
HAUN, Gustavo Atallah. Que aula show! O blog de redação. [online]. Disponível em: <http://oblogderedacao.blogspot.com.br/2011/10/que-aula-show.html>. Acesso em: 22 mar. 2016.
INSTITUTO ANTÔNIO HOUAISS. Dicionário eletrônico Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009. 1 CD-ROM.
MAINGUENEAU, Dominique. Retour sur une categorie: le genre. In: ADAM, J.-M.; GRIZE, J.-B. & BOUCHA, M. A. (Orgs.). Texte et discours: catégories pour l’analyse. Dijon: Editions Universitaires de Dijon, 2004, p. 107-118.
MAINGUENEAU, Dominique. Cenas da enunciação. POSSENTI, Sírio; SOUZA-E-SILVA, Maria Cecília (Orgs.). São Paulo: Parábola, 2008.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
OLIVEIRA, Andréa. Professor - exercite sua liderança, controle a indisciplina e dê uma aula show. Centro de Produções Técnicas (CPT). S/d. Disponível em: <http://www.cpt.com.br/cursos-metodologia-de-ensino/artigos/professor-exercite-sua-lideranca-controle-a-indisciplina-e-de-uma-aula-show>. Acesso em: 27 abr. 2016.
PEREIRA, Daniervelin Renata Marques. Eureka! O acontecimento educacional em gêneros digitais. In: MENDES, Conrado; LARA, Glaucia Muniz Proença (Orgs.). Em torno do acontecimento: uma homenagem a Claude Zilberberg. Curitiba, PR: Appris, 2016, p. 127-140.
PRETI, Dino. Tipos de frame e falantes cultos. In: PRETI, Dino (Org.). Estudos da linguagem falada: variações e confrontos. São Paulo: Humanitas, 1999, p. 71-86.
TATIT, Luiz. Musicando a semiótica. 2ª ed. São Paulo: Annablume, 2011.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos. A caracterização de categorias de texto: tipos, gêneros e espécies. Alfa, São Paulo, 51 (1): 39-79, 2007. Disponível em: <http://seer.fclar.unesp.br/alfa/article/view/1426/1127>. Acesso em: 03 mai. 2016.
VASCONCELOS, Celso. Entrevista: Uma aula show depende do(a) professor(a) e aluno(a). Mundo Jovem. [online]. Edição 361, outubro de 2005. Disponível em: <http://www.mundojovem.com.br/entrevistas/edicao-361-entrevista-uma-aula-show-depende-doa-professora-e-alunoa>. Acesso em: 22 mar. 2016.