Os ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO: O QUE PENSAM SOBRE AS CONDIÇÕES FÍSICAS E PEDAGÓGICAS DO AMBIENTE FAMILIAR E ESCOLAR PARA SUA APRENDIZAGEM
DOI:
https://doi.org/10.14393/ot2016axixn1.24-37Keywords:
Youth, Study habits, High School.Abstract
This paper aimed to know the high school students from public schools in Uberlândia/MG, and understand how to prepare for the development of their educational activities. We used the quantitative and qualitative approach. The School of Uberlândia, MG proved consisting of students, mostly female, white, and ideal age old. Most evaluated as satisfactory conditions of family and school environment for the development of their studies, but most showed little motivated and willing to develop study habits.
Downloads
References
ABRAMOVAY, M.; CASTRO, M. G. Ensino Médio: múltiplas vozes. Brasília: UNESCO, MEC, 2003. 662p.
BOURDIEU, P. The forms of capital. In: RICHARDSON, J. G. (ed.). Handbook of theory and research for the sociology of education. New York: Greenwood Press, p. 241-258. 1986.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar da Educação Básica 2013: resumo técnico/Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. – Brasília: O Instituto, 2014. 39 p.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Síntese dos Indicadores Sociais do IBGE: uma análise das condições de vida da população brasileira, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopses Estatísticas da Educação Básica. 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. EDUCASENSU 2010. Brasília: 2011.
CARVALHO, M. E. P. Escola como extensão da família ou família como extensão da escola? O dever de casa e as relações família–escola. Revista Brasileira de Educação. nº 25, 2004.
PUENTES, R. V. Didática II. Coleção Pedagogia a Distância UFU/UAB. Uberlândia – MG: Universidade Federal de Uberlândia, Universidade Aberta do Brasil, 2010. 99p.
RIOS NETO, E. L. G.; CÉSAR, C. C.; RIANI, J. L. R. Estratificação educacional e progressão escolar por série no Brasil. CEDEPLAR/UFMG, Mimeo, 2002.
ROMANELLI, O. O. História da Educação no Brasil.Petrópolis, RJ: Vozes.1994.
UNICEF. 10 desafios do ensino médio no Brasil: para garantir o direito de aprender de adolescentes de 15 a 17 anos / [coordenação Mário Volpi, Maria de Salete Silva e Júlia Ribeiro]. – 1. ed. – Brasília, DF, 2014.