REFLEXÕES ACERCA DA LITERATURA INFANTIL E FORMAÇÃO DE LEITOR NO CONTEXTO DAS CRECHES MUNICIPAIS DE TOCANTINÓPOLIS: REALIDADES EM DESTAQUE

Authors

  • Juliane Gomes Sousa Universidade Federal do Tocantins
  • André Teixeira Cordeiro Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2018vXX.n.2.11-25

Keywords:

Children's Literature, Day care Center, Child.

Abstract

This study covers the thematic of children's literature in the space of a day care center, with the locus of the investigation two institutions in the city of Tocantinópolis - TO. It aims to reflect about the children's literature use no context of municipal day care of that city, as which be identified by day care center 01 and day care center  02, weaving analysis around aspects pervade
its use in this educational stage, accentuating elements such as: the use of the literary collection in these realities, an intentionality of the educators at work with the literature, among others. The undertaken methodology of investigation is based on the observation in the classroom, application of questionnaires to the teachers, documentary research and interviews with administrators of the institutions. The methodology of the research undertaken is based on the observation in the classroom, questionnaires for teachers, documentary research and interviews with managers of the institutions. Thus, it was found that the children's literary framework is a widely used benchmark in the constant exercise of teaching activities in institutional spaces investigated and used with the most different intentions: encouraging the development of skills, relaxation of the child audience, and as an essential element in player of the training process. The activities in day care centers, ratified the importance attached by teachers to children's literature, expressed by the understanding by the educators of the influences and contributions of this in the child's education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliane Gomes Sousa, Universidade Federal do Tocantins

Graduada em Pedagogia - Universidade Federal do Tocantins (2015). Membro fundadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares da África e dos afro-brasileiros (NEAF). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas e Prática Educacional (GEPPPE). Atualmente é aluna do Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Fundação Universidade Federal do Tocantins - Câmpus de Palmas e membro do Grupo de Pesquisa em Rede Internacional Investigando Escolas Criativas e Inovadoras. Áreas de estudo: Educação básica com ênfase na Educação Infantil; Relações étnico-raciais; Formação de professores; Literatura infantil

André Teixeira Cordeiro, Universidade Federal do Tocantins

Professor adjunto na Universidade Federal do Tocantins. Doutor em Literatura Brasileira pela Universidade de São Paulo - USP (2003-2008), Mestre em Estudos Literários pela Universidade Federal do Pará (2000-2003), Licenciado em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Pará (1993-1997), Bacharel em Comunicação Social (Jornalismo) pela Universidade Federal do Pará (1998-2002). Atua na graduação em Pedagogia (Literatura Infanto-juvenil e Metodologia da linguagem) no campus de Tocantinópolis e no Mestrado em Letras (Ensino de literatura e outras linguagens) no campus de Araguaína.Parecerista do LL JOURNAL, Revista de Língua e Literatura Hispânica e Luso-brasileira da City University of New York

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. 5. ed. São Paulo: Scipione, 1997.

AMARILHA, Marly. Estão mortas as fadas? Literatura infantil e prática pedagógica. Petrópolis- RJ: Vozes, 1993.

BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 2010.

BRASIL. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução Luciana de Oliveira da Rocha. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

KAERCHER, Gládis E. E por falar em literatura... In: CRAIDY, Carmem Maria; KAERCHER, Gládis Elise P. da Silva (Org.). Educação infantil: pra que te quero? Porto Alegre: Artmed, 2001.

LERNER, Delia. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Tradução Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2002.

OLIVEIRA, Gladis Pedersen de. A literatura e a magia da arte de contar histórias. Porto Alegre: Olsen, 2013.

PINTO, Ivone Maciel. Docência inovadora na universidade. 2011. 365 fls. Tese de Doutorado em Educação. Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.

SÃO PAULO/Prefeitura Municipal. Guia pedagógico. Ler e escrever. Parte I, 2010.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

SOSA, Jesualdo. A literatura infantil. Tradução James Amado. São Paulo: Cultrix; Universidade de São Paulo, 1985.

Published

2019-01-05

How to Cite

SOUSA, J. G.; CORDEIRO, A. T. REFLEXÕES ACERCA DA LITERATURA INFANTIL E FORMAÇÃO DE LEITOR NO CONTEXTO DAS CRECHES MUNICIPAIS DE TOCANTINÓPOLIS: REALIDADES EM DESTAQUE. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 11–25, 2019. DOI: 10.14393/OT2018vXX.n.2.11-25. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/32670. Acesso em: 22 jul. 2024.