Statistical education at EJA: an experience with statistical research
Main Article Content
Abstract
Understanding the importance of Statistics for improving people's quality of life and for the development of society, especially through actions that involve collecting, organizing, reading and interpreting data, is a fundamental aspect in contemporary times. In this sense, we defend the importance of implementing Statistical Education at EJA as an action to meet the demands of the current days. Thus, this report discusses the need to address such knowledge in this teaching modality and presents an experience with students from Cycle VI - High School of a state public school. The results obtained were analyzed from the perspective of the qualitative approach, of case study type, based on descriptive aspects, and showed that this proposal helps to develop the competences and skills indicated by the BNCC, providing critical and reflective training.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. 2018. Artigo disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 10 set. 2022.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 2. ed. Petrópolis, RJ: Editora vozes, 2006.
CONTI, Kell Cristina; CARVALHO, Dione Lucchesi de. A Educação Estatística na Educação de Jovens e Adultos: a inclusão em atividades letradas. Educação: Teoria e Prática, v. 19, n. 33, jul- dez- 2009, p. 177- 193. Artigo disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3243. Acesso em 20 set 2022.
CURY, Helena Noronha. Análise de erros: o que podemos aprender com as respostas dos alunos. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
DANTE, Luiz Roberto. Matemática: contextos e aplicações. São Paulo: Ática, 2016.
DANTE, Luiz Roberto. Matemática: contexto & aplicações. 2 ed. São Paulo: Ática, 2013.
DANTE, Luiz Roberto; VIANA, Fernando. Matemática em contextos: estatística e matemática financeira. 1 ed. São Paulo: Ática, 2020.
DUARTE, Newton. O ensino de matemática na educação de adultos. 11 ed. São Paulo: Cortez, 2009.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade na pesquisa científica. Campinas, SP: Papirus, 2015. (Coleção Práxis).
LOPES, Celi Espasandin. Os desafios para Educação Estatística no currículo de Matemática. In: LOPES, Celi Espasandin; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva; ALMOULOUD, Saddo Ag. (org.). Estudos e reflexões em educação estatística. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2010.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
PERIN, Andréa Pavan. A crítica sociopolítica e epistemológica na educação estatística. In: PERIN, Andréa Pavan; PITA, Ana Paula Gonçalves. (org.). Contribuições para a Educação Estatística: a trajetória acadêmica do grupo de pesquisa de Rio Claro. Taubaté: Editora Akademy, 2020.
PINTO, Neuza Bertoni. O erro como estratégia didática: estudo do erro no ensino da matemática elementar. Campinas, SP: Papirus, 2000.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Editora Atlas, 1999.