Aspects of the Professional Identity of a Teacher who teaches Mathematics in the context of Probabilistic Education
Main Article Content
Abstract
This work aims to identify and analyze aspects of the Professional Identity (PI) of a Teacher who Teaches Mathematics (PEM), revealed through her participation in a study group on Probabilistic Education. To do so, we looked at a set of actions developed in the group, referring to planning, development and collective reflections about a class on probabilistic risk. We analyzed the teacher's narratives from the methodological perspective of constructing Cores of Meaning, focusing on the constituent aspects of her PI. Two Nuclei were evidenced. These covered important aspects relating to beliefs and conceptions linked to knowledge to teach about probabilistic risk. Furthermore, they revealed personal, emotional and sociopolitical aspects related to her IP as PEM.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
AGUIAR, W. M. J; ARANHA, E. M. G; SOARES, J. R. Núcleos de significação: análise dialética das significações produzidas em grupo. Cad. Pesqui., São Paulo, v.51, e07305, 2021.
CARVALHO, J. I. F. Um estudo sobre os conhecimentos didáticos-matemáticos de probabilidade com professores de Matemática dos anos finais do ensino fundamental. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Anhanguera de São Paulo, 2017.
CYRINO, M. C. C. T. Ações de formação de professores de Matemática e o movimento de construção de sua Identidade Profissional. Perspectivas da Educação Matemática, Mato Grosso do Sul, v. 14, n. 35, p. 1-26, ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.46312/pem.v14i35.13408.
CYRINO, M. C. C. T. Grupos de estudo e pesquisa e o movimento de constituição da Identidade profissional de professores que Ensinam Matemática e de investigadores. Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa), São Paulo, v. 9, p. 1-17, 2018. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v9i6.2062.
CYRINO, M. C. C. T. Identidade profissional de (futuros) professores que Ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, Mato Grosso do Sul, v. 10, p. 699-712, dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/5518/4136. Acesso em: 20 maio 2020.
DE PAULA, E. F; CYRINO, M. C. C. T. Identidade profissional de professores que Ensinam Matemática: Elementos e ações para a construção de uma proposta para futuras investigações. Pro-Posições, Campinas, SP, V. 32 | e20180109| 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2018-0109. Acesso em: 03 Fev 2022.
ENGEL, J; RIDGWAY, J; STEIN, F. W. Educación Estadística, Democracia y Empoderamiento de los Ciudadanos. Revista Paradigma, Vol. XLII, Nro. Extra1: Educación Estadística, p. 1-31. Marzo, 2021.
GAL, I. Towards 'probability literacy' for all citizens. In G. Jones (ed.), Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (p. 43-71). London: Kluwer Academic Publishers, 2005.
GAL, I; NICHOLSON, J; RIDGWAY, J. A Conceptual Framework for Civic Statistics and Its Educational Applications. In.: J, RIDGWAY(ed.). Statistics for Empowerment and Social Engagement, 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-20748-8_3.
GRAVEN, M; HEYD‑METZUYANIM, E. Mathematics identity research: the state of the art and future directions. ZDM, 51:361–377, 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-019-01050-y.
JOSSO, M-C. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação. Porto Alegre/RS, ano XXX, n. 3 (63), p. 413-438, set./dez. 2007
KELCHTERMANS, G. Teachers’ emotions in educational reforms: Self-understanding, vulnerable commitment and micropolitical literacy. Teaching and Teacher Education, Nijmegen, v. 21, n. 8, p. 995-1006, 2005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.06.009.
LASKY, S. A sociocultural approach to understanding teacher identity, agency and professional vulnerability in a context of secondary school reform. Teaching and Teacher Education, 21, p. 899-916, 2005.
LEVY, L. F; MANFREDO, E. C. G; GONÇALVES, T. O. Concepções sobre Identidade do Professor de Matemática: Portugal e Países Francófonos. Unión. Número 31, páginas 65-74, Set, 2012.
ODY, M. C; VIALI, L. Um estudo do tratamento dado ao conhecimento probabilístico no ensino fundamental, em teses de doutorado, em educação estatística, elaboradas no Brasil. Anais do VII Congresso Internacional de Ensino da Matemática – ULBRA, Canoas, 2017.
OLIVEIRA, H. M.; CYRINO, M. C. C. T. A formação inicial de professores de Matemática em Portugal e no Brasil: narrativas de vulnerabilidade e agência. Interacções, Santarém, Portugal, v. 7, p. 104-130, 2011. DOI: https://doi.org/10.25755/int.461.
SHULMAN, L. Knowledge an teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review. v. 51, n.1, p. 1- 22, 1987.
WENGER, E. Communities of practice: Learning, meaning and identity. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.