Pedagogical practices in special education in the covid-19 pandemic: a literature review
Main Article Content
Abstract
This is an Integrative Literature Review performed in the following databases: CAPES; SCIELO and BDTD/IBICT, from 2020 to 2022. It aims to identify and gather the scientific production carried out in the scenario of the Covid-19 pandemic, related to the challenges and emerging effects on the pedagogical practices of special education teachers who work in the Specialized Educational Service. The searches in the databases identified 1381 occurrences that, after passing through the filters, inclusion and exclusion criteria, resulted in seven productions for analysis. It was identified that in the selected databases there are still few studies related to the pedagogical practice of the special education teacher in this period. The analysis points out that the great challenge was to reinvent teaching in the pandemic, especially by having technological as a resource available. It was necessary to reorder the interventional forms and develop a variety of diverse activities, methods and materials.
KEYWORDS: Special education. Pedagogical practices. Specialized Educational Service. Covid-19.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BOTELHO, L. L. R.; CUNHA, C. C. A.; MACEDO, M. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, v. 5, n. 11, p. 121-136, 2011. Disponível em: http://www.spell.org.br/documentos/ver/10515/o-metodo-da-revisao-integrativa-nos-estudos-organizacionais. Acesso em: 27 jan, 2023.
BRASIL. Constituição Federal (1988). Disponível em: https://www.senado.leg.br/atividade/const/con1988/CON1988_05.10.1988/CON1988.asp. Acesso em 13 out. 2023
BRASIL. Lei 8.069 de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/assuntos/noticias/2021/julho/trinta-e-um-anos-do-estatuto-da-crianca-e-do-adolescente-confira-as-novas-acoes-para-fortalecer-o-eca/ECA2021_Digital.pdf. Acesso 13 out. 2023.
BRASIL. Ministério de Educação. Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acesso em: 13 out. 2023.
BRASIL. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva - PNEEPEI/MEC. Brasília: SEE, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em 24 set. 2023.
BRASIL. Resolução nº 4, de 2 de outubro de 2009. Institui as Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf. Acesso em 08 out. 2023.
BRASIL. Lei Federal 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 25. jun. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em 13 out. 2023.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm#:~:text=Institui%20a%20Lei%20Brasileira%20de,Estatuto%20da%20Pessoa%20com%20Defici%C3%AAncia). Acesso em 13 out. 2023.
BRASIL, Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meio digitais enquanto durar a situação de Pandemia do Novo Coronavírus- COVID-19. Diário Oficial da União, 2020a. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/media/acesso_informacacao/pdf/PORTARIAN342DE17DEMARODE2020DelegacompetnciaaoSecretrioExecutivo.pdf. Acesso em 14 fev.2023.
BRASIL, Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer CNE/CP nº 5, de 28 de abril de 2020. Dispõe sobre a reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Diário Oficial da União, 2020b. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/pec-g/33371-cne-conselho-nacional-de-educacao/85201-parecer-cp-2020#:~:text=Parecer%20CNE%2FCP%20n%C2%BA%205,da%20Pandem ia%20da%20COVID%2D19. Acesso em 15 fev. 2023.
BRASIL, Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer CNE/CP nº 11, de 7 de julho de 2020. Orientações Educacionais para a Realização de Aulas e Atividades Pedagógicas Presenciais e Não Presenciais no contexto da Pandemia. 2020c. Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Parecer-CNE-CP-11-2020.pdf. Acesso em 13 out. 2023.
CAMIZÃO, A. C..; CONDE, P. S..; VICTOR, S. L. A implementação do ensino remoto na pandemia: qual o lugar da educação especial? Educação e Pesquisa, [S. l.], v. 47, p. e245165, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/193211. Acesso em: 8 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147245165.
CURY, C. R. J. et al. O Aluno com Deficiência e na Pandemia. ISSUP. 24 jul. 2020. Disponível em: https://www.issup.net/files/2020-07/O%20aluno%20com%20defici%C3%AAncia%20na%20pandemia%20-%20I.pdf. Acesso em: 10 out. 2023.
ESPER, M. V. et al. Atuação do professor de educação especial no cenário da pandemia de covid 19. Relato de Pesquisa • Revista Brasileira de Educação Especial v. 28, p. 227-242 • Jan-Dec 2022 • https://doi.org/10.1590/1980-54702022v28e0092. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/JxgS8pmK3RgD3dP3t4mnJZx/abstract/?lang=en#. Acesso em: 16 fev. 2023.
FACHINETTI, T. A.; SPINAZOLA, C. de C.; CARNEIRO, R. U. C. Educação inclusiva no contexto da pandemia: relato dos desafios, experiências e expectativas. Educação em Revista, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 151–166, 2021. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/10992. Acesso em: 19 out. 2023. Acesso em: 16 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.36311/2236-5192. 2021.v22n1.p151.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA - INEP. Thesaurus Brasileiro da Educação. INEP, 2015. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/gestao-do-conhecimento-e-estudos-educacionais/cibec/terminologia. Acesso em 11 fev. 2023.
MARCATO, D.; FERNANDES, I. Pandemia e práticas da Educação Especial inclusiva: breve análise. Concilium, [S. l.], v. 22, n. 5, p. 606–620, 2022. Disponível em: https://clium.org/index.php/edicoes/article/view/486. Acesso em: 10 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.53660/CLM-486-575.
REIS, C. M. de B.; FONSECA, V. L. da; VIEIRA JUNIOR, N. O atendimento ao aluno especial em tempos de pandemia: espaços ocupados? Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 10, p. e319101018937, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/18937. Acesso em: 18 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i10.18937.
RIBEIRO, E. B. V..; COSTA, S. K. H. T. Reflexões acerca dos desafios do trabalho remoto nas salas de recursos multifuncionais durante a pandemia de Covid-19. Revista Alterjor, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 55-71, 2022. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/alterjor/article/view/197470. Acesso em: 16 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-1507.v26i2p55-71.
ROCHA, G. F. S., & VIEIRA, M. F. (2021) Educação inclusiva em tempos de pandemia: assistência aos estudantes da educação especial por meio da educação remota. Dialogia, São Paulo, 39, p. 1-14. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/20600. Acesso em: 18 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.5585/39.2021.20600.
SOUZA, N. R. Atendimento Educacional Especializado (AEE) no período de pandemia COVID-19: Encontrando alternativas diante da suspensão das aulas presenciais. Rev. Psicopedagogia, v. 38, n. 117, supl. 1, p, 104-13, 2021. disponível em: https://cdn.publisher.gn1.link/revistapsicopedagogia.com.br/pdf/v38n117s1a12.pdf. Acesso em 13 out. 2023.
VIEIRA, J. L.; CARDOSO, C. de N. A.; SILVA, E. G. N. da. Aprendizagem remota em tempos de pandemia: reflexões sobre a prática docente. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, [S. l.], v. 13, pág. e470101321329, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/21329. Acesso em: 18 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i13.21329.