Statistical literacy and dialogical acts in the training of early elementary school teachers
Main Article Content
Abstract
This article aims to analyse the emergence of dialogic acts in situations of statistical literacy in the teacher education in the early years of Fundamental School. We base ourselves on Iddo Gal's perspective of statistical literacy and on the proposition of dialogic acts discussed in Critical Mathematics Education. The data presented refer to an excerpt from a doctoral research with reflections on Statistical Education for the exercise of critical citizenship. This is a education proposal carried out remotely with 9 teachers during four meetings that involved synchronous communications via Google Meet and asynchronous communications via WhatsApp. The results show the formation of dialogical acts associated with explorations of communication contexts. Fundamental aspects for a dialogue such as active listening, doing research, maintaining equality and taking risks collaborated for the sharing of multiple points of view to think about the teaching of Statistics from the perspective of statistical literacy.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
ALRO, H.; SKOVSMOSE, O. Educação Matemática Crítica: A questão da democracia. 3ª ed. Campinas: Papirus, 2006, 160 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação é a Base. Brasília, DF, 2018.
CAZORLA, I. M.; GIORDANO, C. O papel do letramento estatístico na implementação dos temas contemporâneos transversais na BNCC. In: MONTEIRO, C. E. F.; CARVALHO, L. M. T. L. Temas emergentes em letramento estatístico. Recife: UFPE, 2021. Cap. 3. p. 9-516.
CAZORLA, I.; SANTANA, E. (Org.). Do Tratamento da Informação ao Letramento
Estatístico. Itabuna: Via Litterarum, 2010. 155 p.
CARVALHO, L.; MONTEIRO, C.; CAMPOS, T. Interpretação de gráficos como uma atividade que envolve fatores visuais e conceituais. Anais Sipem, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 135-144, jun. 2009.
CARVALHO, L. M. T. L. Educação Estatística e pandemia Covid-19: possibilidades do contexto para o letramento estatístico. Projeto de pesquisa Institucional. Universidade Federal de Pernambuco. 2020. Processo n. 23076.043015/2020-43.
FAUSTINO, A. Como você chegou a esse resultado?: o diálogo nas aulas de matemática dos anos iniciais do ensino fundamental. 2018. 232 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação Matemática, Universidade Estadual de São Paulo, São Paulo, 2018.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 50 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GAL, I. Adults Statistical Literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, The Hague, v. 70, n. 1, p. 1-25, abr, 2002.
MARIETTO, Marcio Luiz. Observação participante e não participante: contextualização teórica e sugestão de roteiro para aplicação do método. Revista Ibero-Americana de Estratégia, São Paulo, v. 17, n. 4, p. 05-18, jul. 2018.
MONTEIRO, C. E. F.; CARVALHO, Liliane Maria Teixeira Lima de. Temas emergentes em letramento estatístico. Recife: Ufpe, 2021. 516 p.
OLIVEIRA, S. Educação Estatística em escolas do povo Xukuru do Ororubá. 2016. 168 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.