The school in times of pandemic from the perspective of teachers in initial training: experiences and challenges

Main Article Content

Rodrigo Oliveira Lopes
Priscylla Jordania Pereira de Mesquita
Everton Lüdke

Abstract

This article reflects on the school in times of pandemic from the perspective of teachers in initial training, based on the experiences of these subjects during the Supervised Curriculum Internship in a Chemistry Undergraduate Course. Adopting as a research problem: what are the experiences and perceptions of teachers in initial training about the school in times of Remote Emergency Teaching (ERE)? The reports of 11 interns were analyzed through the Textual Discursive Analysis of Moraes and Galiazzi (2016), resulting in five categories: the intern's insertion in school, students' difficulties with technology, learning difficulties, emotional issues of teachers and challenges in practice teacher. It was possible to recognize problems of articulation between the different instances that regulate school activities and that students and their families sometimes have misunderstandings about the ERE. Indicating the need for reflections on the current moment involving all agents in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lopes, R. O., Mesquita, P. J. P. de, & Lüdke, E. (2022). The school in times of pandemic from the perspective of teachers in initial training: experiences and challenges. Ensino Em Re-Vista, 29(Contínua), e060. https://doi.org/10.14393/ER-v29a2022-60
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

BAADE, J. H., GABIEC, C. E., CARNEIRO, F. K., MICHELUZZ, S. C. P., MEYER, P. A. R. Professores da educação básica no brasil em tempos de Covid-19. Holos. v.36, n.5, p. 1-17, 2020.

BORGES, V. J.; BITTE, R. C. F. Estágio curricular supervisionado: identidade e saberes docentes. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 9, n. 1, p. 30-47, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/6900. Acesso em: 16 ago. 2021. DOI: http://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v9i1.799.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum: versão final. Secretaria da Educação Fundamental. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 16 jan. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n.º 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União, Brasília, 2020a. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 22 abr. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 473 de 12 de maio de 2020. Prorroga o prazo previsto no § 1º do art. 1º da Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2020b.

BRASIL. Portaria nº 544, de 16 jun. 2020. Diário Oficial da União. Brasília, 2020c. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872. Acesso em: 23 dez. 2020.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 01 de julho de 2015, define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2015.

BRITO, A.E. (Re)discutindo a formação de professores na interface com o estágio supervisionado. Revista Iberoamericana de Educación. n. 56, v. 2, 2011.

CHAVES, I. M. A pesquisa Narrativa: uma forma de evocar imagens da vida de professores. Revista Educação em Debate, Fortaleza, nº 39. p. 86-93, 2000.

FELÍCIO, H. M. S.; OLIVEIRA, R. A. A formação prática de professores no estágio curricular. Educar, Curitiba, n. 32, p. 215-232, 2008.

GIANOTTO, D. E. P.; CARVALHO, F. A. Diário de aula na e sua relevância na formação inicial de professores de Ciências Biológicas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v.14, n.2, p.131-156, 2015.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HODGES, C.; MOORE, S.; LOCKEE, B.; TRUST, T.; BOND, A. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-differencebetween-emergency-remote-teaching-and-online-learning#fn3. Acesso em: 16 de jul. 2021.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua: Educação 2019. Brasília, DF: IBGE, 2020. ISBN 978-65-87201-09-2.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA FARROUPILHA. Portaria Nº 0313, IFFAR, 16 mar. 2020a.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA FARROUPILHA. Portaria Nº 041, IFFAR, 28 jul. 2020b.

IZA, D.F.V.; BENITES, L.C.; NETO, L.S.; CYRINO, M.; ANANIAS, E.V.; ARNOSTI, R.P.; NETO, S.S. Identidade docente: as várias faces da constituição do ser professor. Revista Eletrônica de educação, v.8, n.2, p. 273-292, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14244/198271999978. Acesso em: 10 de jun. 2021.

LIMA, M. S. L. Reflexões sobre o estágio/prática de ensino na formação de professores. Diálogo Educação, Curitiba, v.8, n.23, p.195-205, jan/abr. 2008. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189117303012. Acesso em: 16 ago. 2021.

LÜDKE, M. Universidade, escola de educação básica e o problema do estágio na formação de professores. Formação Docente, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 95-108, 2009. Disponível em: http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br/artigo/exibir/1/5/1. Acesso em: 10 de jun. 2020.

MIRANDA, K. K. Câmara De Oliveira et al.. Aulas remotas em tempo de pandemia: desafios e percepções de professores e alunos. Anais VII CONEDU - Edição Online. Campina Grande: Realize Editora, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/68086. Acesso em: 18 de ago de 2021

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Unijuí, 2016.

MOREIRA, J. A. M.; HENRIQUES, S.; BARROS, D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020. Disponível: https://doi.org/10.5585/Dialogia.N34.17123. Acesso em: 10 de jun. 2021.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis v. 3, n. 3 e 4, p.5-24, 2006.

ROSA, J. K. L.; WEIGERT, C.; SOUZA, A. C. G. A. Formação docente: reflexões sobre o estágio curricular. Ciência & Educação, Bauru, v. 18, n. 3, p. 675-688, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000300012. Acesso em: 16 mai. 2021.

SCALABRIN, I. C.; MOLINARI, A. M. C. A importância da prática do estágio supervisionado nas licenciaturas. Revista UNAR. v. 7, n. 1, 2013. Disponível em: http://revistaunar.com.br/cientifica/volumes-publicados/volume-7-no1-2013. Acesso em: 18 ago. 2021.

SILVA, S. H. G., OLIVEIRA, C. D. M. Estágio à docência no ensino remoto emergencial: uma geografia comprimida e fluente em tempos de pandemia.Geopauta. v. 5, n. 1, 2021, e7984 ISSN: 2594-5033. Disponível em: https://www.sciencegate.app/document/10.22481/rg.v5i1.7984. Acesso em: 18 ago. 2021.

SILVA, A. M. C. As contribuições do estágio supervisionado na formação docente em tempos de pandemia. Infinitum: Revista Multidisciplinar. v. 3, n. 5, jul./dez. 2020. Disponível em: https://200.137.132.252/infinitum/article/view/15001. Acesso em: 18 de ago. de 2021.

SOUZA, E.M.F.; FERREIRA, L.G. Ensino Remoto Emergencial e o Estágio Supervisionado nos cursos de Licenciatura no Cenário da Pandemia Covid 19. Tempos Espaços Educativos, v.13, n. 32, jan./dez. 2020.

TONIN, C. M. da C.; BELINAZO, N. B. C.; DRABACH, N. P. Diretrizes Pedagógicas para o Ensino Remoto no IFFar. Pró-Reitoria de Ensino. Santa Maria, 2020.

VALENTE, G. S. C.; MORAES, É. B.; SANCHEZ, M. C. O.; SOUZA, D. F.; PACHECO, M. C. M. D. O ensino remoto frente às exigências do contexto de pandemia: reflexões sobre a prática docente. Research, Society and Development, v.9, n.9, 2020. ISSN 2525-3409. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i9.8153. Acesso em: 10 dez. 2020.

ZANCUL, M. de S. O Estágio Supervisionado em Ensino segundo a percepção de licenciados em Ciências Biológicas- Revista Simbiologias, v.4, n.6, Dez/2011.