A geometry to teach by José Augusto Coelho

Main Article Content

Maria Lúcia Pessoa Chaves Rocha
Francisca Janice dos Santos Fortaleza

Abstract

This article show partial results of doctoral thesis of first author, that is aligned to a  project extensive research. The thesis aim characterizes a geometry to teach from pedagogy manuals directed to formation of teacher from first years of school. In this articles, we aim characterize the geometry to teach that remained stable in production by José Augusto Coelho. This characterization took from the mentioned documents, considering the determinations about how to transform dispersed information into systematized knowledge. The results show that the geometry to teach systematized by Coelho mobilizes the Euclidean geometry and guides the presentation of teaching objects to happen in an intuitive way, through successive decompositions, from solids to the point. There is an indication that after this presentation makes recomposition, moving towards the systematization of forms as ideal objects. This enable us characterize the Coelho's geometry to teach as intuitive-traditional geometry for teach.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rocha, M. L. P. C. ., & Fortaleza, F. J. dos S. . (2022). A geometry to teach by José Augusto Coelho. Ensino Em Re-Vista, 29(Contínua), e020. https://doi.org/10.14393/ER-v29a2022-20
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

BERTINI, L. et al. A Matemática a ensinar e a Matemática para ensinar: novos estudos sobre a formação de professores. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017

BOTO, C. J. M. C. dos R. A civilização escolar pelos compêndios didáticos de formação de professores. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 70, p. 155-178, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/v34n70/0104-4060-er-34-70-155.pdf. Acesso em: 21 mai. 2019.

BOTO, C. J. M. C. dos R. Compêndios pedagógicos de Augusto Coelho (1850-1925): a arte de tornar ciência o ofício de ensinar. História da Educação, ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, v. 14, n. 30, p. 9-60, 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/28910. Acesso em: 27 mai. 2019.

BOURDONCLE, R. Professionnalisation, formes et dispositifs. Recherche et Formation, [s.i.], n. 35, 2000. Disponível em: https://www.persee.fr/issue/refor_0988-1824_2000_num_35_1. Acesso em: 28 fev. 2019.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, v. 2, p.177-229,1990. Disponível em: http://moodle.fct.unl.pt/pluginfile.php/122510/mod_resource/content/0/Leituras/Chervel01.pdf. Acesso em: 23 out. 2015.

COELHO, J. A. Manual Prático de Pedagogia. Porto: Livraria e Editora José Figueirinhas Júnior, s.d.

COELHO, J. A. Noções de pedagogia elementar. Lisboa: Livraria Moderna, 1907.

COELHO, J. A. Princípios de pedagogia. Tomo II. São Paulo: Teixeira & Irmão Editores, 1892.

CONCEIÇÃO, G. L. da. Experts em educação: circulação e sistematização de saberes geométricos para a formação de professores (Rio de Janeiro, final do século XIX). 2019. Tese (Doutorado em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência) –Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2019.

D’ESQUIVEL, M. O. Primeiras Noções de Geometria Prática (1894-1966): a obra e as mudanças no saber profissional do professor que ensina geometria. 2019. Tese (Doutorado em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência) – Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2019.

FORTALEZA, F. J. dos.; ROCHA, M. L. P. C. Elementos do saber profissional do professor: uma geometria para ensinar do Manual Prático de Pedagogia de Augusto Coelho. ACERVO, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 32-46, 2020. Disponível em: http://acervo.ghemat.com.br/index.php/ACERVO-GHEMAT. Acesso em: 10 out. 2020.

FORTALEZA, F. J. dos.; ROCHA, M. L. P. C.; VALENTE, W. R. Uma geometria para ensinar no curso Primário: elementos do saber profissional da docência no manual Coelho (1892). VIDYA, Sata Maria, v. 39, n. 2, p. 347-361, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/2831. Acesso em: 20 jan. 2020.

HEILAND, H. Friedrich Fröbel. Tradução: Ivanise Monfredini. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010. (Coleção Educadores).

HOFSTETTER, R.; SCHNEUWLY, B. Saberes: um tema fundamental para as profissões do ensino e da formação. In: HOFSTETTER, R.; VALENTE, W. R. (Orgs.) Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.

JULIA, D. A Cultura Escolar como Objeto Histórico. Trad. Gisele de Souza. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, v.1, n.1, p. 08-43, 2001. Disponível em: http://www.rbhe.sbhe.org.br/index.php/rbhe/article/view/273/281. Acesso em: 15 fev. 2016.

LIMA, E. B.; VALENTE, W. R. O saber profissional do professor que ensina matemática: considerações teórico-metodológicas. Argumentos Pró-Educação, Pouso Alegre, v. 4, n. 11, p. 928-943, 2019. Disponível em: http://ojs.univas.edu.br/index.php/argumentosproeducacao. Acesso em30 out. 2019.

MACHADO, M. H. Sociologia das profissões: uma contribuição ao debate teórico. In: Profissões de saúde: uma abordagem sociológica [online]. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 1995, pp. 13-33.

MACIEL, V. B.; VALENTE, W. R. Elementos do saber profissional do professor que ensina matemática: o Compêndio de Pedagogia de Antônio Marciano da Silva Pontes. Amazônia, [s.i.], v. 14, n. 31, p. 165-180, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/index. Acesso em: 04 dez. 2018.

NÓVOA, A. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Profissão professor. (Coleção Ciências da Educação). Porto: Porto Editora, 1999.

VALENTE, V. R. Processos de Investigação Histórica da Constituição do Saber Profissional do Professor que Ensina Matemática. Acta Scientiae, Canoas, v. 20, n. 3, p. 377-385, 2018. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/. Acesso em: 31 out. 2018.

VALENTE, V. R. Programas de ensino e manuais escolares como fontes para estudo da constituição da matemática para ensinar. Alexandria: Revista de Educação em Ciências e Tecnologia, Florianópolis, v. 12, n. 2, p. 51-63, 2019c. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria. Acesso em: 29 nov. 2019.

VALENTE, V. R. Que matemática para formar o futuro professor? História do saber profissional do professor que ensina matemática. Conferência. Revista Exitus, Santarém/PA, v. 9, n. 2, p. 15-25, 2019b. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus. Acesso em: 30 out. 2019.

VALENTE, V. R. Saber objetivado e formação de professores: reflexões pedagógico-epistemológicas. Revista História da Educação (Online), [s.i.], v. 23, p. 1-22, 2019a. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/index. Acesso em: 08 abr. 2019.

ZANATA, B. A. O legado de Pestalozzi, Herbart e Dewey para as práticas pedagógicas escolares. Rev. Teoria e Prática da Educação, v. 15, n. 1, p. 105-112, 2012. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/index. Acesso em: 29 ago. 2016.