The Teaching Laboratory as a formative space for teachers of Mathematics

Main Article Content

Simone Xavier Meurer
Fabio Alexandre Borges
Wellington Hermann

Abstract

This is a bibliographic article that discusses the emerging aspects of Brazilian researches that relate the Teaching Laboratory to the education of Mathematics teachers. For this purpose, articles published in online Brazilian scientific journals published on the website of the Brazilian Society for Mathematics Education (SBEM) were considered, which addressed the role of laboratories in the training of mathematics teachers, resulting in seven selected papers, based on the application of the criterion that they contained the word "laboratory" in the title. In addition, a search on the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) site was also carried out with the words "laboratory", "training" and "mathematics", so that the title of the texts contained the three words simultaneously. With these criteria, five dissertations and two theses were searched. The analysis of the texts was guided by Content Analysis, based on the definition of the following analysis units: i) The role of the Labs in teacher education according to Brazilian research; ii) The Lab as a tool for the development of teaching practices; iii) The use of the Lab for student development and learning. The results indicate that the environment provided by the Mathematics Teaching Laboratory has potentialities that allow the development of new methodological alternatives, as well as opportunities for reflection and discussion about the teaching practice, capable of contributing to the improvement of the teacher's formation process and of Mathematics teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Meurer, S. X., Alexandre Borges, F., & Hermann, W. (2023). The Teaching Laboratory as a formative space for teachers of Mathematics . Ensino Em Re-Vista, 30(Contínua), e005. https://doi.org/10.14393/ER-v30a2023-5
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

BERTONI, N.E.; GASPAR, M.T.J. Laboratório de ensino de matemática da Universidade de Brasília: Uma trajetória de pesquisa em educação matemática, apoio à formação do professor e interação com a comunidade. In: LORENZATO, Sergio Aparecido (Org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na Formação de Professores. 3. ed. - Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

CABRAL, Natanael Freitas. Contribuições do laboratório de educação matemática para a formação inicial de professores: saberes práticos e formação profissional. Tese (Doutorado em Educação). Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro, 2010.

CAMPOS, R. C.; FERREIRA, F.C. REVEMAT: Revista Eletrônica de matemática. UFSC, Santa Catarina, SC, Brasil, v. 14 n.1, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2019.e35781.

CAVALCANTI, Lialda Bezerra. Funcionamento e efetividade do laboratório virtual de ensino de matemática na formação inicial de professor de matemática na modalidade EaD. 2014. 297 p. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP, 2018.

COSTA, Jaqueline Gomides da. O laboratório de educação matemática na formação continuada do professor de matemática. 2014. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014.

CURY, Fernando Guedes. A presença de ideias de Rousseau, Pestalozzi e Piaget nas pesquisas brasileiras sobre o laboratório de ensino de matemática. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 8, n. 1, p. 1-19, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/8881.

EWBANK, W. A. Wuat? Why? When? How?/ The Mathematics Laboratory. Alberta, USA, National Council of Teachres of Mathematics (NCTM), 1977.

FRANCO, Maria Amélia do Rosario Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. Bras. Estud. Pedagog. Brasília, v. 97, n. 247 (2016). Disponível em:

https://www.scielo.br/j/rbeped/a/m6qBLvmHnCdR7RQjJVsPzTq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 28 ago. 2021.

GIL, A. C. Como elaborar projeto de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GOMES, J. B.; CEVALLOS, I. O laboratório de ensino de matemática da Escola Estadual Padre Tiago: A visão dos professores sobre a sua utilização e implicações no processo de ensino e aprendizagem. COINSPIRAÇÃO: Revista de Professores que Ensinam Matemática, v. 1 n. 2 (2018). Disponível em: https://sbemmatogrosso.com.br/publicacoes/index.php/coinspiracao/article/view/32.

KHIDIR, K. S.; GONÇALVES, P. G. F.; RODRIGUES, R. F. Laboratório de ensino de matemática na formação de professores: perspectivas e experiências da UFT e da UFCA. HIPÁTIA - Revista Brasileira de História, Educação e Matemática, v. 3, p. 49-57, 2018.

KINDEL, D. S; OLIVEIRA, R. Espaços de formação matemática: Laboratórios, Feiras e Mostras. Boletim GEPEM, n. 69, 2016. Disponível em: http://costalima.ufrrj.br/index.php/gepem/article/view/91/398.

LAGAR, Fabiana. Margarita. G. Concepções de formação docente. In: IV EDIPE - Encontro Estadual de Didática e Prática de Ensino, 2011, Goiânia - GO. Anais do IV Edipe - CEPED - UEG, 2011.

LORENZATO, Sergio Aparecido. Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In: LORENZATO, Sergio Aparecido (Org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na Formação de Professores. 3. ed. - Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

LOPES, J. de A.; ARAUJO, E. A. de. O laboratório de ensino de matemática: implicações na formação de professores. Zetetike, Campinas, SP, v. 15, n. 1, p. 57–70, 2007. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647016. DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v15i27.8647016.

MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.

OLIVEIRA, Renata Rodrigues de Matos. Laboratório na escola: possibilidades para o ensino de Matemática e formação docente. Dissertação (Mestrado Profissional Educação e Docência). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. Materiais Manipuláveis como recursos didáticos na formação de professores de matemática. In: LORENZATO, Sérgio (Org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na Formação de Professores. 3. ed. - Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

PINTO, N. K. D.; CONTI, K. C. Percepções de licenciandos em Matemática sobre o uso do Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Revista Paranaense de Educação Matemática. Campo Mourão-Pr, v.09, n.19, p.484-508, jul.-out. 2020.

PONTE, J. P. (2014). Formação do professor de matemática: perspectivas atuais. In: PONTE, J. P. (Org.). Práticas profissionais dos professores de matemática. Lisboa: IE/UL, 343-358.

RÊGO, Rômulo Marinho do; RÊGO, Rogéria Gaudêncio do. Desenvolvimento e uso de materiais didáticos no ensino de matemática. In: LORENZATO, Sergio Aparecido (Org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na Formação de Professores. 3.ed. - Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

RODRIGUES F. C.; GAZIRE. L. S. Os diferentes tipos de abordagem de um laboratório em matemática e suas contribuições para a formação de professores. Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 114-131, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2015v10n1p114.

SANTOS, M. G. Laboratório de educação matemática "Zaira da Cunha Melo Varizo": um mosaico sobre a formação de professores no IME/UFG. 2018. 189 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018.

SILVA. Américo Junior Nunes da. Formação lúdica do futuro professor de matemática por meio do laboratório de ensino. 2014. 196 f., il. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2014.

TURRIONI, Ana Maria Silveira. O Laboratório de Educação Matemática na Formação Inicial de Professores. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – UNESP. Rio Claro, 2004.

TURRIONI, A. M. S.; PEREZ, G. Implementando um laboratório de educação matemática para apoio na formação de professores. In: LORENZATO, Sérgio. Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. 3 ed. - Campinas: Autores Associados, 2012.