Didatic trasnposition of irrational number concept in Portuguese textbooks from 1909 to 1963

Main Article Content

Marisa da Silva Dias

Abstract

The aim is to present the concept of irrational number in eleven Portuguese textbooks spanning the period from 1909 to 1963. Under the theoretical principles of didactic transposition, with a focus on teachable knowledge, and the bibliographic exploratory methodology, the main results provide definitions of irrational number as contiguous classes, in textbooks in the 1910s, as a relation between incommensurable magnitudes, in textbooks of the 1930s and early 1940s and as a non-periodic infinite decimal fractions in textbooks of the 1950s and 1960s,as a definitive replacement of the notion contiguous classes. In general, the didactic explanations following the concept in the textbooks start from a particular case of square root of a number that is not a perfect square, along with a definition, by means of generalization, and few examples. Examples of transcendental numbers appear after 1954.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dias, M. da S. . (2022). Didatic trasnposition of irrational number concept in Portuguese textbooks from 1909 to 1963 . Ensino Em Re-Vista, 29(Contínua), e018. https://doi.org/10.14393/ER-v29a2022-18
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

ANDREA, E. I. S. Complementos de álgebra: Apêndice aos Elementos de Álgebra da 3ª classe. Ensino secundário oficial. 4ª e 5ª classes. Lisboa: Imprensa Nacional, 1909.

ANDREA, E. I. S. Arithmética prática e geometria, 1ª classe: Ensino secundário oficial. 2. ed. melhorada. Lisboa: Imprensa Nacional, 1910.

ANDREA, E. I. S. Complementos de álgebra: Apêndice aos Elementos de Álgebra da 3ª classe. Ensino secundário oficial. 4ª e 5ª classes. 3. ed. Lisboa: Imprensa Nacional, 1914.

APPLE, M. Manuais Escolares e Trabalho Docente. Lisboa: Didática Editora, 2002.

ASTUDILLO, M. T. G. Los problemas de optimización en la enseñanza secundaria de Espana durante el siglo XX: Un paseo a través de las reformas, orientaciones y libros de texto. In: MOREIRA, Darlinda; MATOS, José Manuel. História do Ensino da Matemática em Portugal. Actas do XIII Encontro de Investigação em Educação Matemática, Beja: Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, 2005, p.33-58.

BOYER, C. B. História da Matemática. São Paulo: Edgar Blucher, 1993.

CALADO, J. J. G. Compêndio de álgebra: 3º, 4º e 5º ano, Ensino liceal 2º ciclo. Lisboa: Livraria Popular Francisco Franco, 1954.

CALADO, J. J. G. Compêndio de álgebra: 3º, 4º e 5º ano, Ensino liceal 2º ciclo. Lisboa: Livraria Popular Francisco Franco, 1956.

CHEVALLARD, Y. La transposition didactique. Du savoir savant au savoir enseigné, Grenoble: La Pensée Sauvage, 1991.

DEDEKIND, R. Essays on the theory of numbers. New York: Dover Publications Inc., 1963.

DIAS, M. S. Formação da imagem conceitual da reta real: um estudo do desenvolvimento do conceito na perspectiva lógico-histórica. 2007. 253 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2007.

DIAS, M. S. Reta real: conceito imagem e conceito definição. 2002. 107 f Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percrusos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2012.

LIMA, T. C. S. de; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Rev. katálysis, Florianópolis, v. 10, n. spe, p. 37-45, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-49802007000300004.

RIBEIRO, A. S. Compêndio de álgebra e trigonometria para os anos 4º, 5º e 6º dos liceus. Lisboa: Livraria Popular Francisco Franco, [1936].

RIBEIRO, A. S. Compêndio de matemática segundo o programa do 1º ano dos liceus. Lisboa: Livraria Popular Francisco Franco, 1950.

RIBEIRO, A. S. Compêndio de matemática para o 1º ano do curso liceal. Lisboa: Livraria Popular Francisco Franco, 1952.

SILVA, J. S.; PAULO, J. D. S. Compêndio de Álgebra: Ensino liceal 1º tomo 6º ano. Lisboa: Livraria Popular Francisco Franco, 1963.

TAVARES, P. C. Compêndio de álgebra e trigonometria: aprovado pelo Ministério da Educação Nacional para os anos 4º, 5º e 6º dos liceus. 2. ed. Porto: Edições Marânus, 1940.

TAVARES, P. C. Compêndio de aritmética e álgebra: aprovado pelo Ministério da Educação Nacional para os anos 1º, 2º e 3º dos liceus. 3. ed. Porto: Edições Marânus, 1945.