Narratives of teacher educators: pedagogical practices in teaching with orality and writing from the perspective of multiliteracies
Main Article Content
Abstract
This study is linked to the project “Teachers' memories: dialogues on Literacy and the teaching of the Portuguese Language - stage II” aiming at a reflection on the teaching of the Portuguese language in public schools. Analyzes the teaching of orality and writing as a teaching practice from the perspective of multiliteracy. It aims to understand the pedagogical practices of teachers undergoing training in Letters, through the analysis of fragments of oral and written narratives of these teachers. Bardin's (2013) content analysis methodology was used for data analysis with a focus on the relationship between teaching and pedagogical practice, teaching practice of oral and written texts, orality and writing. We used the theorists Bakhtin/Volochinov (1997; 2014), Tfouni (2010), Josso (2010), Marcuschi, (2001), among others. As a result, it was found that teachers dominate observations of orality and writing with multimodal genres in the construction of meaning, relating them to the social uses of language and articulation between experiences lived in the classroom.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes,1997.
BAKHTIN, M. (V. N. Volochínov). Marxismo e Filosofia da Linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 16ª ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal; Edições 70, 2013.
BAZERMAN, C. Escrita, Gênero e Interação Social. São Paulo Cortez Editora, 2007.
BORTONI-RICARDO, S. M. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola. 2004.
BORTONI-RICARDO, S. M. Nós chegemu na escola, e agora?: Sociolinguística e educação. São Paulo: Parábola Editora, 2005.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Introdução. Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
COPE, B; KALANTZIS, M. (Eds.) Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. Routlege: London, 2000.
COSTA VAL, M. G. Texto, textualidade e textualização. In: CECCANTINI, J. L. T.; PEREIRA, R. F.; ZANCHETTA JR., J. Pedagogia Cidadã: cadernos de formação: Língua Portuguesa. v. 1. São Paulo: UNESP, Pró-Reitoria de Graduação, 2004. p. p. 113-128.
DIONÍSIO, A. P. Multimodalidade discursiva na atividade oral e escrita (atividades). In: MARCUSCHI, L. A.; DIONÍSIO, A. P. (orgs.). Fala e Escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
JOSSO, M.-C. Experiência de vida e formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.
KLEIMAN, Â. Preciso ensinar o letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever? São Paulo: Produção Editorial, 2005.
KLEIMAN, Â. (org.) Os significados do letramento. Novas perspectivas sobre a prática social da escrita. Campinas, S. P.: Mercado de Letras, 6a. ed. 2003.
LARROSA, J. B. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. In: Geraldi, C.M.C; RIOLFI, C. R.; GARCIA, M. de F. (orgs. ) Escola Viva. Campinas, S.P.: Mercado de Letras, 2004, p. 113-13.
MARCUSCHI, L. A. Letramento e oralidade no contexto das práticas sociais e eventos comunicativos in: SIGNORINI, I. (org.) Investigando a relação oral/escrito e as teorias do letramento. Campinas – SP: Mercado de Letras 2001.
NOVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa, PT: Dom Quixote, 1992.
NOVOA, A. Os professores e as Histórias da sua vida. In: NÓVOA António (org.) Vidas de professores. Portugal: Porto Editora, 1992.
PINHEIRO, N. F. A noção de gênero para análise de textos midiáticos. In: MEURER, J. L.; MOTTA-ROTH, D. (org.). Gêneros textuais e práticas discursivas: subsídios para o ensino da linguagem. Bauru, SP: EDUSC, 2002. p. 259-290. (Coleção Signum).
ROJO. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009. 128 p.
ROJO; ALMEIDA, E. M. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012, 264 p.
ROJO; ALMEIDA, E. M.; SCHNEUWLY, B. As relações oral/escrita nos gêneros orais formais e públicos: o caso da conferência acadêmica. Revista Linguagem em (Dis)curso - LemD, Tubarão, v. 6, n. 3, p. 463-493, set./dez. 2006.
SCHNEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. Conferência proferida no Instituto de Estudos da Linguagem, da UNICAMP, em 20 out. 2005. Campinas: IEL/UNICAMP, 2005.
SOUZA, E. C.; ABRAHÃO, M. H. M. B. (Org.). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006.
STREET, B. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, n. 25, Abril 2004, p. 5-17.
STREET, B. Os novos estudos sobre o letramento: histórico e perspectivas. In: MARINHO, M.; CARVALHO, G. T. Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010. p.33-53.
TFOUNI, L. V. Letramento e alfabetização. 9a. Ed. São Paulo/SP: Cortez, 2010.
VILELA, M.; KOCK, I. V. Gramática da língua portuguesa. Almedina – Portugal, março 2001.