From the concept of education-orienting activity to the situations that prompt learning in researches about teaching and teacher formation
Main Article Content
Abstract
The article aims to investigate how situations that prompt learning can be elaborated in the direction of the appropriation of a mathematical concept. To attend to this objective, the study centers itself in the concept of the Education_Orienting Activity (AOE, translated) as the theoretic-methodological basis for teaching and in the concept of situations that prompt learning (SDA, translated), intentionally developed by the way of games, virtual stories and emerging situations in researches linked to the Study and Research on the Pedagogical Activity Group. The methodological path starts from the gathering of fifty researches which involve the concept of AOE and the formation of teachers or the teaching of Math in works related to the researchers of the group or to their direct post-graduate student, localized by their records in their Lattes curriculum. The analysis of the SDAs reveal signs of the general way of teaching organization and formation that preserves the principles of the AOE as the essence of the concept and collectivity.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
AGUIAR, C. P. de. Processos de aprendizagem da docência com professores que ensinam matemática nos anos iniciais: a coletividade como princípio formativo. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática. Universidade Federal do Paraná, 2018.
ARAUJO, E. S. Atividade orientadora de ensino: princípios e práticas para organização do ensino de matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, PR, v. 8, n. 15, p. 123-146, jan-jun. 2019. Disponível em: http://rpem.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/1822. DOI: https://doi.org/10.33871/22385800.2019.8.15.123-146.
ARAÚJO, N. A. de. O professor em atividade de aprendizagem de conceitos matemáticos. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2015. DOI: https://doi.org/10.11606/t.48.2016.tde-19102016-144907.
BEMME, L. S. B. Como entendemos a matemática ensinada nos anos iniciais? Com a palavra os licenciandos em matemática. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Santa Maria, 2015.
BRANCO, A. R. A atividade de ensino do professor de matemática do sexto ano: sentidos da prática docente. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de São Paulo, 2018.
CARVALHO, R. J. da S. Investigando a apropriação dos nexos conceituais do sistema de numeração decimal no clube de matemática. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Goiás, 2017.
CEDRO, W. L. O espaço de aprendizagem e a atividade de ensino: o Clube de Matemática. Dissertação (Mestrado). Faculdade de Educação: Universidade de São Paulo, 2004. DOI: https://doi.org/10.11606/d.48.2004.tde-21062005-104453.
CEDRO, W. L. O motivo e a atividade de aprendizagem do professor de Matemática: uma perspectiva histórico-cultural. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação: Universidade de São Paulo, 2008. DOI: https://doi.org/10.11606/t.48.2008.tde-17122009-080649.
CEDRO, W. L.; MORETTI, V. D.; MORAES, S; P. G de. Desdobramentos da Atividade Orientadora de Ensino para a organização do ensino e para a investigação sobre a atividade pedagógica. Linhas críticas, Brasília, DF, v. 24, p. 431-452, 2018. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.21851.
COSTA, R. C. da. Materiais didáticos na atividade de ensino de matemática: significação dos artefatos mediadores por professores em formação contínua. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação: Universidade de São Paulo, 2016. DOI: https://doi.org/10.11606/t.48.2016.tde-15082016-162237.
MORAES, S. P. G. de. Avaliação do Processo de Ensino e Aprendizagem em Matemática: contribuições da teoria histórico-cultural. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação: Universidade de São Paulo, 2008. DOI: https://doi.org/10.11606/t.48.2008.tde-16032009-145709.
MOURA, M. O. de. A atividade de ensino como unidade formadora. Bolema, ano II, nº 12, 1996.
MOURA, M. O. de. (Org.) A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. 2a ed. Campinas: Autores Associados, 2016.
MOURA, M. O. de. et al. A atividade Orientadora de Ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, M. O. de (org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. 2ª ed. Campinas: Autores Associados, 2016. (p. 93-125). DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v10i29.3094.
MOURA, M. O. de; SFORNI, M. S. F.; LOPES, A. R. L.V. Objetivação do Ensino e o desenvolvimento do Modo Geral de Aprendizagem da Atividade Pedagógica. In MOURA, M. O. de (Org.). Educação escolar e pesquisa na teoria histórico-cultural. São Paulo: Edições Loyola, 2017.
MOURA, M. O. de, ARAUJO, E. S., SERRÃO, M. I. B. Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos. Linhas Críticas, Brasília, DF, 2018, v.24 - Ahead of print, p.411-430. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19817.
NASCIMENTO, C. P.; MOURA, M. O. de. Dos princípios às ações organizadoras da atividade pedagógica. In: PEDERIVA, P. L. M. et al (org). Educar na perspectiva histórico-cultural: diálogos vigotskianos. Campinas: Mercado de Letras, 2018. (p. 53-77).
PANOSSIAN, M. L., MORETTI, V. D., SOUZA, F. D. Relações entre movimento histórico e lógico de um conceito, desenvolvimento do pensamento teórico e conteúdo escolar. In: MOURA, M. O. (org). Educação escolar e pesquisa na teoria histórico-cultural. São Paulo: Loyola, 2017. (p. 125-152).
RUBTSOV, V. A atividade de aprendizado e os problemas referentes à formação do pensamento teórico dos escolares. In: GARNIER, C. et al. Após Vygotsky e Piaget: perspectivas social e construtivista. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. (p. 129-137).
VIRGENS, W. P. das. Problemas desencadeadores de aprendizagem na organização do ensino: sentidos em movimento na formação de professores de matemática. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação: Universidade de São Paulo, 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/t.48.2019.tde-03102019-120541.
SILVA, D. S. G. A avaliação do movimento de ensinar e aprender matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Santa Maria, 2014.