Teachers' beliefs about Economic Literacy: challenges and perspectives in the context of Early Childhood Education

Main Article Content

Núbia dos Santos Oliveira
Irani Lauer Lellis
Maria Daniela Guzman Barillas

Abstract

Beliefs guide teaching practices, including in the context of economic literacy. This study aimed to understand the beliefs and practices of teachers working in early childhood education on economic literacy – AE, its acronym in Portuguese. Two teachers, who teach children between 4 and 5 years old at a Municipal Child Education Center in Santarém – Pará, participated in the research. A semi-structured interview script was used and analyzed using the method of the Discourse of the Collective Subject – DCS. The results indicated an incipient knowledge about AE, because the beliefs expressed about AE were limited to common sense; practices limited to dialogue without intentional and systematized actions were evidenced. It was concluded that the insertion of the theme is necessary into the school curriculum; it is necessary to invest in teacher training, in order that beliefs can be built for the mission of economic literacy, not only pertaining to the family, but that they assert the professional responsibility of an integrated curriculum, contributing to the integral development of children.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Oliveira, N. dos S., Lellis, I. L., & Barillas, M. D. G. (2023). Teachers’ beliefs about Economic Literacy: challenges and perspectives in the context of Early Childhood Education. Ensino Em Re-Vista, 30(Contínua), e003. https://doi.org/10.14393/ER-v30a2023-3
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

AMAR, J. A. et al. Pensamiento económico de los niños colombianos: análisis comparativa en la región. Barranquilla, Colombia: Uninorte, 2002. Disponível em: https://manglar.uninorte.edu.co/calamari/handle/10738/98#page=1. Acesso em: 10 out. 2018.

ARAGÃO, A. B. B. L.; LAUTERT, S. L. Níveis de alfabetização econômica de estudantes dos anos finais do ensino fundamental. Em Teia - Revista de educação matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 12, n. 2, p. 1–22, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/250245. Acesso em: 05 jun. 2021.

ARAÚJO, R. M. B. DE. Alfabetização Econômica: Compromisso Social da Educação das Crianças. 1. ed. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2009.

BERTI, A. E. Acquisition of the profit concept by third-grade children. Contemporary Educational Psychology, v. 17, n. 3, p. 293–299, jul. 1992.

BONN, M.; WEBLEY, P. South African children’s understanding of money and banking. British Journal of Developmental Psychology, v. 18, n. 2, p. 269–278, jun. 2000. Disponível em: https://bpspsychub.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1348/026151000165689. Acesso em: 10 out. 2018.

CARVALHO, R. A. Comportamento econômico de crianças e adolescentes: um estudo com alunos do Ensino Fundamental. Pedro Leopoldo: Pedro Leopoldo, 2016. Disponível em: https://www.fpl.edu.br/2018/media/pdfs/mestrado/dissertacoes_2016/dissertacao_renata_aparecida_carvalho_2016.pdf. Acesso em: 10 out. 2018.

DE CASTRO, A. B. C.; DE CASTRO, S. A. Educação Econômica e Financeira: Proposta de diretrizes pedagógicas para o ensino superior tecnológico / Economic and Financial Education: Proposed pedagogical guidelines for technological higher education. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 9, p. 90691–90706, 18 set. 2021. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/36099. Acesso em:

nov. 2021.

DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Psicologia das relações interpessoais: Vivências para o trabalho em grupo. 11. ed. Petrópoles, RJ: Vozes, 2014.

DENEGRI C. M. Introducción a la psicología económica. Bogotá: Psicom editores, 2010. Disponível em: http://cepec.ufro.cl/wp-content/uploads/2020/07/Introduccion_a_la_Psicologia_Economica.pdf. Acesso em: 15 maio 2019.

DENEGRI, M. C. et al. Socialização econômica em famílias chilenas de classe média: educando cidadãos ou consumidores? Psicologia & Sociedade, v. 17, n. 2, p. 88–98, maio 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/vmpSD6skxJCqBvnKm58YccR/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 out. 2019.

FERMIANO, M. A. B.; CANTELLI, V. C. B. Consumo e a educação e crianças e da família. Anais. Encontro Nacional De Professores do Proepre – 2012 – Águas de Lindóia. São Paulo: 2012. Disponível em: https://rebrinc.com.br/site/wp-content/uploads/2014/12/Consumo-e-a-Educa%C3%A7%C3%A3o-de-Crian%C3%A7as-e-da-Fam%C3%ADlia.pdf. Acesso em: 19 jul. 2020.

FURNHAM, A. The saving and spending habits of young people. Journal of Economic Psychology, v. 20, n. 6, p. 677–697, dez. 1999. Disponível em: http://directory.umm.ac.id/Data%20Elmu/jurnal/J-a/Journal%20of%20Economic%20Psychology/Vol20.Issue6.Dec1999/727.pdf. Acesso em: 18 set. 2019.

LAROCA, P. Problematizando os contínuos desafios da psicologia na formação docente. In: AZZI, R. G.; SADALLA, A. M. F. DE A. (Eds.). Psicologia e Formação Docente: Desafios e Conversas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.

LAUER-LEITE, IANI D. Correlatos valorativos do significado do dinheiro para crianças. Belém: Universidade Federal do Pará, 2009. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1roIvGCHmvYjNXjiWAr39kOR1JmCQ6GZT/view. Acesso em: 19 jul. 2020.

LAUER-LEITE, I. D. et al. Socialização econômica: conhecendo o mundo econômico das crianças. Estudos de Psicologia (Natal), v. 15, n. 2, p. 144–152, ago. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epsic/a/CnbS74KFFRkwJLG7hPbD47g/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 19 jul. 2020.

LEFÈVRE, F.; LEFÈVRE, A. M. C. Discurso do Sujeito Coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (desdobramentos). ed. rev. e ampl ed. Caxias do Sul: EDUCS, 2005.

MANFREDI, S. M. Metodologia do ensino: diferentes concepções. Campinas: FE, 1993.

OCDE. Recommendation on Principles and Good Practices For Financial Education and Awareness. Recommendation of The Council. jul. 2005. Disponível em: https://www.oecd.org/finance/financial-education/35108560.pdf. Acesso em: 05 mar. 2020.

ORTIZ, M. F. A. Educação Para o Consumo: diagnóstico da compreensão do mundo econômico do aluno da educação de jovens e adultos. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2009.

PAIVA, M. L. M. F.; DEL PRETTE, Z. A. P. Crenças docentes e implicações para o processo de ensino-aprendizagem. Psicologia Escolar e Educacional, v. 13, n. 1, p. 75–85, jun. 2009. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572009000100009. Acesso em: 25 fev. 2020.

PUGH, P.; WEBLEY, P. Adolescent participation in the U.K. National Lottery Games. Journal of Adolescence, v. 23, n. 1, p. 1–11, fev. 2000. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10700367/. Acesso em: 15 maio 2019.

ROCKEACH, M. Crenças, Atitudes e valores: uma teoria de organização e mudança. [s.l.] Interciência, 1981.

SADALLA, A. M. F. DE A. et al. Psicologia e Licenciatura: crenças, dilemas e contribuições. Pro-Posições, v. 16, n. 1, p. 241–257, abr. 2005.

SADALLA, A. M. F. DE A.; SARETTA, P.; ESCHER, C. DE A. Análise de Crenças e suas implicações para a Educação. In: AZZI, R. G.; SADALLA, A. M. F. DE A. (Eds.). Psicologia e Formação Docente: Desafios e Conversas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.

SILVA, B. DA C. N. Alfabetização econômica, hábitos de consumo e atitudes em direção ao endividamento de estudantes de pedagogia. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 12 dez. 2008.

SILVA, A. M. DA; POWELL, A. B. Educação financeira na escola: a perspectiva da organização para cooperação e desenvolvimento econômico. Boletim GEPEM, n. 66, p. 3–19, 2015. Disponível em: https://doi.editoracubo.com.br/10.4322/gepem.2015.024. Acesso em: 18 set. 2019.

SOARES, I. M. F.; BEJARANO, N. R. R. Crenças dos professores e formação docente. Revista Faced, n. 14, p. 55–71, jul. 2008. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/1184/1/2654.pdf. Acesso em: 25 fev. 2020.

WEBLEY, P. The economic psychology of everyday life: becoming an economic adult. University of Exeter ed. England: Exeter, 1999.