Brazil between the past and the future: what we have and what we want

Main Article Content

Egeslaine de Nez
Odorico Ferreira Cardoso Neto
Warley Carlos de Souza

Abstract

This article aims to discuss what we miss about the changes in the Brazilian educational system, taking into account the data existing in the last governments (Bolsonaro, Dilma and Lula), specifically about Basic and Higher Education. Methodologically, it is a theoretical essay (bibliographical and documentary research) with a critical analysis approach. The justification for this study is the policies promoted by the current government that provoke, at national and international level, a wide debate in the media and in the scientific communities. In addition to the possibility of reflecting on the context of the pandemic and the insecurities generated by the absence of government actions. The survey identifies that there is no national system that coordinates the responsibilities for Brazilian education. In addition, there is extreme confusion in the current government, lack of public investment, dispute over a political-ideological project, among other factors that make democratic education management in the country impossible.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Nez, E. de ., Cardoso Neto, O. F., & Souza, W. C. de . (2021). Brazil between the past and the future: what we have and what we want . Ensino Em Re-Vista, 28(Contínua), e056. https://doi.org/10.14393/ER-v28a2021-56
Section
DOSSIÊ 3 - MUDANÇAS NO SISTEMA EDUCIONAL: DO QUE SENTIMOS FALTA?

References

AGUIAR, M. A. da S.; TUTTMAN, M. T. Políticas educacionais no Brasil e a Base Nacional Comum Curricular: disputas de projetos. Em Aberto, Brasília, v. 33, n. 107, p. 69-94, jan./abr. 2020. Disponível em: file:///C:/Users/HP/Downloads/4556-Texto%20do%20artigo-5322-1-10-20200730.pdf. Acesso em: 04 out. 2020.

ANUÁRIO todos pela educação. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/conteudo/anuario-2020-Todos-Pela-Educacao-e-Editora-Moderna-lancam-publicacao-com-dados-fundamentais-para-monitorar-o-ensino-brasileiro/. Acesso em: 01 ago. 2020.

BORSSOI, B. L.; NEZ, E. A universidade pública e a emenda constitucional 95/2016: qual será o futuro da pesquisa? In: Política e Gestão da Educação Superior. Brasília: Anpae, 2019.

BRASIL. Constituição da república federativa do Brasil 1988. São Paulo: Saraiva, 2007.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE). Brasília. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 01 jun. 2015.

BRASIL. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 22 mar. 2009.

BRASIL. Programa ciência sem fronteiras. Disponível em: http://www.cienciasemfronteiras.gov.br/web/csf. Acesso em: 26 set. 2015.

BRASIL. 2003 a 2010: biblioteca da presidência – planalto. Disponível em: https://www.gov.br/planalto/pt-br/conheca-a-presidencia/acervo/biblioteca-da-presidencia. Acesso em: 10 dez. 2019.

CENSO da Educação Superior 2018. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/educacao-superior. Acesso em: 8 maio 2020.

DICIONÁRIO de significados. Disponível em: https://www.significados.com.br/equanime/#:~:text=O%20que%20%C3%A9%20Equ%C3%A2nime%3A,igual%2C%20anime%20%2D%20%C3%A2nimo. Acesso em: 21 set. 2020.

FIES. Disponível em: http://sisfiesportal.mec.gov.br/?pagina=fies. Acesso em: 05 ou. 2020.

GATTI, B. A.; et al. Um estudo avaliativo do programa institucional de bolsa de iniciação à docência (PIBID). São Paulo: FCC/SEP, 2014.

Governo quer reduzir os recursos do Sistema S.
Disponível em: https://www.bancariosbahia.org.br/noticia/29737,governo-quer-reduzir-os-recursos-do-sistema-s.html. Acesso em: 05 out. 2020.

CENSO da Educação Superior. 2018. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/educacao-superior. Acesso em: 8 mai. 2020.

JAPIASSU, H.; MARCONDES, D. Dicionário básico de filosofia. 3. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

MARX, K.; ENGELS, F. Textos sobre educação e ensino. Trad. Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Centauro, 2004.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/reuni-sp-93318841. Acesso em: 05 out. 2020.

MERCADANTE, A.; ZERO, M. (orgs.). Governos do PT: Um legado para o futuro. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2018.

NEZ, E. de.; MOROSINI, M. C. Programa institucional de internacionalização (PRINT): análises frente a uma pandemia. Debates em educação, v. 12, p. 77 - 94, 2020. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n28p77-94.

O NACIONAL. 2016. Disponível em: https://www.onacional.com.br/politica,8/2020/07/24/temer-assume-presidencia-em-def,72297. Acesso em: 29 jul. 2020.

PARTIDO DOS TRABALHADORES (PT). Os governos do PT fizeram uma verdadeira revolução na educação do Brasil. Disponível em: https://lula.com.br/os-governos-do-pt-fizeram-uma-verdadeira-revolucao-na-educacao-do-brasil/. Acesso em: 15 jun. 2020.

PLACCO, V. M. N. S.; SILVA, Sylvia Helena Souza da. A formação do professor: reflexões, desafios, perspectivas. In: BRUNO, Eliane Bambini; ALMEIDA, Laurinda Ramalho; CHRISTOV, Luíza Helena da Silva (org). O coordenador pedagógico e a formação docente. São Paulo: Edições Loyola, 2009.

PROUNI. Disponível em: http://prouniportal.mec.gov.br/. Acesso em: 05 out. 2020.

SADER, E.; GARCIA, M. A. Brasil entre o passado e o futuro. São Paulo: Boitempo, 2010.

SANTOS. L. G. dos. Tecnologia, perda do humano e crise do sujeito do direito. In: OLIVEIRA, F. de ; PAOLI, M. C. Os sentidos da democracia: politicas do dissenso e hegemonia global. Petrópolis: Vozes: 1999.

SAVIANI, D. Educação brasileira: estrutura e sistema. 10. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, D. Sistema de ensino e planos de educação: o âmbito dos municípios. Educação e sociedade, a. XX, n. 69, dez. 1999.

SOUZA, J. A elite do atraso da escravidão a lavo jato. Rio de Janeiro: Leya, 2017.

SOUZA, W. C.; NEZ. E. Diálogos entre universidade e educação básica: o PIBID como interlocução na formação de professores. Educação, cultura e sociedade. Sinop, v. 10, n. 1, p. 66-79, jan./jun.2020.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/conteudo/O-que-e-um-sistema-nacional-de-Educacao. Acesso em: 21 set. 2020.