Extension practices in the context of Proex / Unitins: a way to overcome social inequalities in times of changes in the educational system
Main Article Content
Abstract
This article analyzes some extension practices developed within the scope of the Dean of Extension, Culture and Community Affairs of the State University of Tocantins (Proex / Unitins), from January 2019 to March 2020. The aim is to reflect on extension actions developed in times of changes in the educational system. It was opted for the descriptive method, with a qualitative approach, whose technique was the analysis of projects and reports of projects already completed or in progress. For the reasons we used the current legislation on University Extension and the contributions of authors who deal with this theme. With the results achieved, it is concluded that the extension practices developed enabled significant experiences, both in the personal and professional lives of those involved, enabling the development of educational and social activities in different areas of knowledge, constituting a space for promotion the exercise of citizenship, construction of learning and dialogues with the external community.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BRASIL. Lei n° 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2001. Disponível em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 11 set. 2020.
BRASIL. Lei n° 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2014. Disponível em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 11 set. 2020.
CASTRO, L. M. C. A universidade, a extensão universitária e a produção de conhecimentos emancipadores. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 27, Caxambu, 2004. Anais... Caxambu: ANPEd, 2004. Disponível em: http://27reuniao.anped.org.br/gt11/ t1111.pdf. Acesso em: 01 de out. 2020
DEMO, P. Introdução a Metodologia da Ciência. 2. Ed. São Paulo: Atlas, 1985. Disponível em: http://maratavarespsictics.pbworks.com/w/file/fetch/74301206/DEMO-Introducao-a-Metodologia-da-Ciencia.pdf. Acesso em: 11 set. 2020.
DEMO, P. Pesquisa e construção de conhecimento: metodologia científica no caminho de Habermas. 7.ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2009a.
DEMO, P. O lugar da extensão. In: (Org.). FARIAS, D. S. Construção conceitual da extensão universitária na América Latina. Brasília: Ed. UnB, 2001.
DEMO, P. Pesquisa: princípio científico e educativo. 12. Ed. São Paulo: Cortez, 2006, 128p.
FERNANDES, Mônica Abranches. Trabalho comunitário: uma metodologia para ação coletiva e educativa da extensão universitária em comunidades. In: MENEZES, Ana Luiza Teixeira; SÍVERES, Luiz (Orgs.).Transcendendo fronteiras: a contribuição da extensão nas instituições comunitárias de ensino superior. Santa Cruz do Sul-SC: Edunisc, 2011. p. 138-157.
I FORPROEX - Encontro de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras, 1987, Brasília. Conceito de extensão, institucionalização e financiamento. Disponível em: https://www2.unifap.br/dex/files/2015/04/1987-I-Encontro-Nacional-do-FORPROEX.pdf. Acesso em: 10 set. 2020.
FÓRUM NACIONAL DE EXTENSÃO E AÇÃO COMUNITÁRIA DAS UNIVERSIDADES E INSTITUIÇÕES EE ENSINO SUPERIOR COMUNITÁRIAS – FOREXT. Carta de Goiânia. 1999. Disponível em: http://www.uniso.br/forext/documentos.asp. Acesso em: 10 set. 2020.
FÓRUM NACIONAL DE EXTENSÃO E AÇÃO COMUNITÁRIA DAS UNIVERSIDADES E INSTITUIÇÕES E ENSINO SUPERIOR COMUNITÁRIAS – FOREXT. 2001, Recife. Anais eletrônicos... Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/. Acesso em: 10 set. 2020
FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS - FORPROEX. Indissociabilidade ensino-pesquisa-extensão e a flexibilização curricular: uma visão da extensão. Brasília: MEC/SESu, 2006.
FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS – FORPROEX. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus. Maio/2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 20 set. 2020.
FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRAS. Comissão Permanente de Avaliação da Extensão. Avaliação da Extensão Universitária: práticas e discussões da Comissão Permanente de Avaliação da Extensão / Organização: Maria das Dores Pimentel Nogueira; textos: Sonia Regina Mendes dos Santos ... [et al.] – Belo Horizonte: FORPROEX/CPAE; PROEX/UFMG, 2013. Disponível em:
http://uemg.br/downloads/Avaliacao%20da%20Extensao%20Universitaria%20-livro%208.pdf. Acesso em: 15 set. 2020.
FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? 12.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
NOGUEIRA, M. das D. P. (Org.). Extensão universitária: diretrizes conceituais e políticas. Documentos básicos do Fórum Nacional de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. 1987-2000. Belo Horizonte: PROEX/UFMG, 2000, 194 p.
NOGUEIRA, M. das D. P. (Org.). Extensão universitária no Brasil: uma revisão conceitual. In: FARIAS, D. S. (Org.) Construção conceitual da extensão universitária na América Latina. Brasília: Editora da UNB, 2001. p. 57-72.
RENEX – Rede Nacional de Extensão. Política Nacional de Extensão - Áreas Temáticas. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/. Acesso em: 15 set. de 2020.
SANTOS, B. S. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortez, 2004. (Coleção Questões da Nossa Época, v. 11)
SÍVERES, Luiz. Princípios estruturantes da extensão universitária. In:_____; MENEZES, Ana Luiza Teixeira (Orgs.).Transcendendo fronteiras: a contribuição da extensão nas instituições comunitárias de ensino superior.Santa Cruz do Sul-SC: Edunisc, 2011. p. 26-50.
SÍVERES, Luiz. (Org.). A Extensão universitária como um princípio de aprendizagem. Brasília: Liber Livro, 2013.
PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO DE 2001 a 2011 e de 2014 a 2024: AS METAS DA EDUCAÇÃO SUPERIOR EM FOCO Talita Zanferari – UNOESC 38ª Reunião Nacional da ANPEd – 01 a 05 de outubro de 2017 – UFMA – São Luís/MA. Publicado em: http://38reuniao.anped.org.br/sites/default/files/resources/programacao/poster_38anped_2017_GT11_406.pdf. Acesso em: 20 set. 2020.
PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO [RECURSO ELETRÔNICO] : CONSTRUÇÃO E PERSPECTIVAS / Ana Valeska Amaral Gomes, Tatiana Feitosa de Britto (organizadoras). – Brasília : Câmara dos Deputados, Edições Câmara : Senado Federal, Edições Técnicas, 2015. 293 p. – (Série obras em parceria ; n. 8) Disponível em: http://pne.mec.gov.br/. Acesso em: 20 set. 2020.
POLÍTICA DE EXTENSÃO DA UNIVERSIDADE ESTADUAL DO TOCANTINS-UNITINS - Aprovada conforme RESOLUÇÃO/CONSEPE/N. 005/2017). Disponível em: www.unitins.br. Acesso em: 26 set. 2020.
RESOLUÇÃO/CONSEPE/N. 005/2017, de 29 de novembro de 2017, aprova a INSTRUÇÃO NORMATIVA/CONSEPE/N. 001/2017- Dispõe sobre os procedimentos operacionais para a institucionalização de ações de extensão na Universidade Estadual do Tocantins – Unitins. Disponível em: www.unitins.br. Acesso em: 26 set. 2020.
INSTRUÇÃO NORMATIVA/UNITINS/N.005/2019/GABREITOR, de 10 de dezembro de 2019, regulamenta as ações de extensão como componente curricular obrigatório nos projetos pedagógicos dos cursos de graduação da Unitins. Disponível em: www.unitins.br. Acesso em: 26 set. 2020.
PDI-Plano de Desenvolvimento Institucional – (PDI-2018-2022). Palmas: Universidade Estadual do Tocantins / UNITINS, 2019. Disponível em: www.unitins.br. Acesso em: 15 set. 2020.