The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019)
Main Article Content
Abstract
State-of-the-art situation on the formation of social educators in care institutions within the 2009-2019 period is provided. Research works were mapped at databases of scientific journals of the Coordination for the Upgrading of Personnel in Higher Institutions (Capes) and on publication platforms of online Scielo and Google Scholar. Keywords social educator, Care Institutions, Human Rights and Social Pedagogy were employed. Results show the need for further research on the formation of social educators since Law 5346, published in 2009, also proposing the professional regulation of social education in Brazil, still needs discussion and approval by Parliament. Research works focused in current paper maintain a dialogue with legislation discussed by the authors and forward in-depth investigation on the formation of social educators and work in care institutions.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
AVOGLIA, H.R. C.; SILVA, A. M. ; MATOS, P. M. . Educador social: imagem e relações com crianças em situação de acolhimento institucional. Revista Mal-Estar e Subjetividade (versão eletrônica), v. XII, p. 265-292, 2012.
AZEVEDO, S. Educação social: a legitimação de uma profissão com autoridade interventiva. Laplage em Revista (Sorocaba), vol.5, n.2, mai.- ago. 2019.
BAULI, R. A.; MÜLLER, V. R. . Evolução e Perspectivas da Normatização da Profissão de Educador Social no Brasil. Convergencias. Revista de Educación., v. 02, p. 153-171, 2019.
BARROS, N. S.; NAIFF , L. A. M. Capacitação para educadores de abrigo de crianças e adolescentes: identificando representações sociais. Estudos e Pesquisas em Psicologia (Online), v. 15, p. 240-259, 2015.
BRASIL. Projeto de Lei (PL) – 5346/2009. Dispõe sobre a criação da profissão de educador e educadora social e dá outras providências. Câmara dos Deputados, Projetos de leis e outros Proposições. Brasília.
BRASIL. Projeto de Lei (PL) – 2676/2019. Dispõe sobre a criação da profissão de educador e educadora social e dá outras providencias. Câmera dos Deputados, Projetos de leis e outras proposições. Brasília.
BRASIL. Projeto de Lei Nº 2941/2019. Regulamenta a profissão de educador social. Senado Federal. Brasília
BRASIL. Classificação Brasileira de Ocupações. Ministério do Trabalho e Emprego. Portaria nº 397, de 09 de outubro de 2002. Aprova a Classificação Brasileira de Ocupações – CBO/2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996.
CAVALCANTE, L. I. C; CORRÊA, L.S. . Perfil e trajetória de educadores em instituição de acolhimento infantil. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Impresso), v. 42, p. 494-517, 2012.
CINTRA, A.L. ; SOUZA, M. Institucionalização de crianças: leituras sobre a produção da exclusão infantil, da instituição de acolhimento e da prática de atendimento. Revista Mal-Estar e Subjetividade (Impresso), v. X, p. 809-833, 2010.
EPIFÂNIO, T. P. ; GONÇALVES, M. V . Crianças como sujeitos de direitos: uma revisão de literatura sobre crianças em situação de acolhimento institucional. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional , v. 25, p. 373-386, 2017.
FAVERO, C.; RAZERA, J.; HAACK, K. R.; FALCKE, D. Acolhimento institucional: considerações sobre a forma como o cuidado subjetivo se apresenta no cotidiano de trabalho dos educadores sociais. ALETHEIA (ULBRA), v. 47-48, p. 51-63, 2015.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. – 66. Ed. – Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2018.
GRACIANI. M. S. S. Pedagogia Social de Rua: análise e sistematização de uma experiência vivida. 5. Ed. São Paulo: Cortez, 2015.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução Tomaz Tadeu da Silva & Guaciara Lopes Louro – 12º ed. Lamparina, 2019.
MÜLLER, V. R.; BAULI, R. A. Normatização da profissão do(a) Educador(a) Social: mitos e metas. ENSINO & PESQUISA, v. 15, n. 02, p. 28-42, 2017.
PAULO, F. D. S.; NACHTIGALL, N. R. G.; GOES, T. P. . Educação Popular e Educação Social a partir de Paulo Freire: conceitos em disputas ou complementares?. REVISTA PEDAGÓGICA (CHAPECÓ. ONLINE), v. 21, p. 43-62, 2019.
PEREIRA, A. O educador social e suas competências de atuação profissional: um trabalhador da Educação pela LDBEN n.º 9.394/96?. DEBATES EM EDUCAÇÃO, v. 11, p. 311-332, 2019.
PEREIRA, A. A profissionalidade do educador social frente a regulamentação profissional da educação social: as disputas em torno do projeto de Lei 5346/2009. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 11, p. 1294-1317, 2016.
SANTOS, K. ; PAULA, E. M. A. T. . A teoria de Paulo Freire como fundamento da Pedagogia Social. Interfaces Científicas - Educação, v. 3, p. 33-44, 2014.
SANCHEZ, M. B. L. M.; SOUZA, C. B. . A importância do educador social no desenvolvimento psicossocial da criança institucionalizada. CIPPUS - REVISTA DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DA UNILASALLE, v. 05, p. 11-28, 2017.
SILVA, R. D. Os fundamentos freirianos da pedagogia social em construção no Brasil. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, núm. 27, enero-junio, 2016, pp. 179-198 Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social Sevilla, España.
SOUZA, J. A. Terceiro Setor, Instituições de Ensino e Educadores Sociais: fomação e práticas pedagógicas. REPATS, Brasília, v.6, n.1, p. 358-377, 2019.
UJIIE, N. T.; NATALI, P. M. ; MACHADO, E. R. . Contextos de formação do educador social no Brasil. Educação Unisinos, v. 13, p. 117-124, 2009.