Social representations of hearing impaired students in youth and adult education
Main Article Content
Abstract
This study discloses the experience of Youth and Adult Education (EJA) on the social representations of hearing impaired students and the exclusion process in the municipality of Altamira, Pará. The theoretical foundation is based on studies on social representations; representation of Piaget's world of children; fundamentals of defectology of the abnormal child of Vygotsky. The qualitative research approach was used. We observed the exclusion experienced by the hearing impaired subjects in the school unit. However, in evening teaching, students feel challenged to develop intellectually. The encounter with the Brazilian Sign Language represents a possible tool for school social development in the social transformation of its reality.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BRASIL. Parecer CNE/CEB 11/2000, aprovado em 10 de maio de 2000. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Diário Oficial da União: Seção 1e, p. 15, Brasília, 9 jun. 2000.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF, 5 out. 1988. Disponível em: http://www.stf.jus.br/arquivo/cms/legislacaoconstituicao/anexo/cf.pdf. Acesso em: 17 set. 2020.
BRASIL. Decreto n. 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei n. 10.436, de 24 de abril de 2002 e o artigo 18º da Lei n. 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial da União: Seção 1, p. 28, Brasília, DF, 23 dez. 2005.
BRASIL. Lei n. 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Diário Oficial da União: Seção 1, p. 23, Brasília, DF,25 abr. 2002.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: Seção 1, v. 143, n. 248, p. 27833, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF, jan. 2008.
BRASIL. Resolução n. 2/2001. Institui as Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Diário Oficial da União: Seção 1E, p. 39-40, Brasília, DF, 14 set. 2001.
BRASIL. Resolução CNE/CEB 3/2010, de 15 de junho de 2010. Institui as Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Diário Oficial da União: Seção 1, p. 66, Brasília, DF, 16 jun. 2010
BRASIL. Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Plano Plurianual de Alfabetização. Salvador, BA, 2007. Disponível em: http://www.sec.ba.gov.br/topa/ppalfa_2007. Acesso em: abr. 2020.
BRASIL. Cadernos EJA 1: trabalhando com a educação de jovens e adultos. Alunos e alunas da EJA. Brasília, DF: MEC, 2006.
BRASIL. Cadernos EJA 2: trabalhando com a educação de jovens e adultos. Sala de aula como espaço de vivencia e aprendizagem. Brasília, DF: MEC, 2006.
DELANDES, S. F.; GOMES, R.; MINAYO, C. de S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GADOTTI, M. Convite à leitura de Paulo Freire. São Paulo: Scipione, 1989.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Básica. Brasília, DF: Inep, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica. Acessado, em: 23 abr. 2020.
MOSCOVICI, S. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Rio de Janeiro: Vozes, 2005.
PIAGET, J. A representação do mundo na criança. Rio de Janeiro: Record, 2005 [1979] [1994].
ROMÃO, J. E. Compromisso do educador de jovens e adultos. In: GADOTTI, M.; ROMÃO, J. E. (Org.). Educação de jovens e adultos: teoria prática e proposta. São Paulo: Cortez, 2006. v. 5.
VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas V. Fundamentos de Defectologia. Madrid: Visor, 1997.