State of the knowledge about Statistical Education in the context of Early Childhood Education
Main Article Content
Abstract
This paper is an excerpt of a master's research in development, which aims to: carry out a State of Knowledge, based on academic productions, to identify a Statistical Education in the context of Early Childhood Education, available in the Brazilian digital library of thesis and dissertations (BDTD), in the periodical portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) Foundation of the Ministry of Education (MEC), in the Catalog of Theses and Dissertations and in the Brazilian Meeting of Graduate Students in Mathematics Education (EBRAPEM). In searches from 2008 to 2020, 13 researches were retrieved, being three doctoral theses, three master's dissertations, four research projects and three papers. Such works composed the textual corpus of this part of the research, elements that evidence the importance of the insertion of Statistical Education in Early Childhood Education, with contributions to the construction of a critical, questioning subject, capable of transforming their reality, through the teaching of Statistics.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
ALMEIDA, G. C. de. A classificação em crianças de Pré-Escola: contribuições do Flex memo / Girliane Castro de Almeida. – 2017. 199 f. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Educação, Fortaleza, 2017. Orientação: Prof. Dr. Paulo Meireles Barguil.
ALMEIDA. I. S. Esquemas utilizados por estudantes da educação infantil ao resolverem situações envolvendo o conceito de chance. In: Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática. Anais... Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2016. Disponível em: http://www.ebrapem2016.ufpr.br/anais/. Acesso em: 16 mar. 2021.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, LDA, 2016.
BARRETO, M.; GUIMARÃES, G. Estratégias utilizadas por crianças da educação infantil para classificar. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, vol. 7, n. 1, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria Fundamental de Educação. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília. MEC/SEF, 1998.
CIRÍACO, K. T. S; SANTOS, C. A. L. De. Em busca de sentidos à educação estatística na educação infantil, diálogos com uma pesquisadora. Research, Society and Development, 01 July 2020, Vol.9(8). DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i8.6095
CRUZ, E. Classificação na Educação Infantil: o que propõem os livros e como é abordada por professores. 2013. 170f. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica – Edumatec, Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013.
CONTI, K. C. 1976-Desenvolvimento profissional de professores em contextos colaborativos em prática de letramento estatístico/ Keli Cristina Conti -Campinas. SP: [s.n.],2015. DOI: https://doi.org/10.47749/t/unicamp.2015.951109
CONTI, K. C. (2018). O estudo da estatística num contexto colaborativo: o gráfico de setores. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 01 May 2018, Vol.9(2), p.265-282. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v9i2.1667
GAL, I. Adults Statistical Literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, v. 70, n. 1, p. 1-25, 2002.
LIRA, F. L. de. Letramento estatístico na educação infantil: analisando possibilidades pedagógicas para o trabalho docente, In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA 01, 03 de novembro de 2018 – UFMG- Belo Horizonte/MG. Anais [...]Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais,2018. Disponível em:http://eventos.sbem.com.br/index.php/EBRAPEM/index/pages/view/anais2018. Acesso em: 16 mar. 2021.
LOPES, C. E. O conhecimento profissional dos professores e suas relações com estatística e probabilidade na educação infantil. 2003. 290 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003. DOI: https://doi.org/10.47749/t/unicamp.2003.283441
LOPES, C. E. O ensino da Estatística e da Probabilidade na Educação Básica e a formação dos professores. Cad. Cedes, Campinas, v. 28, n. 74, p. 57-73. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-32622008000100005
MOROSINI M.C, FERNANDES C.M.B. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educ Escrito. 2014;5(2):154-64 DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875
OLIVEIRA, D. de. As aprendizagens dos professores que ensinam matemática para crianças ao se inserirem em um espaço formativo sobre estocástica. 2013. 146 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2013
SANTOS, J. S. Análise das relações nas resoluções de tarefas envolvendo o conceito de chance por alunos da educação infantil mediadas por uma maquete tátil - In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. 12 ,14 de novembro de 2016 – UFPR - Curitiba – PR. Anais[...]Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2016. Disponível em: http://www.ebrapem2016.ufpr.br/anais/. Acesso em: 16 mar. 2021.
SANTOS, C. E. A Educação Estatística para crianças: aprendizagens numa trajetória de pesquisa. Dissertação de mestrado, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, PUC-Campinas, Campinas SP, 150.
SILVA, M. N; GUIMARÃES, G. L. Estratégias Utilizadas por Crianças Da Educação Infantil para Classificar. Em Teia, 01 setembro 2016, Vol.7(1).
SOUZA, A. C. A Educação Estatística na Infância. 2007. 209 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2007.
SOUZA, A. C. de A Educação Estatística na Infância - In: Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática. Unesp - Rio Claro – SP. Anais ... Rio Claro: Universidade Estadual Paulista, 2008. Disponível em: http://www2.rc.unesp.br/eventos/matematica/ebrapem2008/trabalhos_comissao_cientifica.php. Acesso em: 16 de mar.2021.
SOUZA, A.C. de. O desenvolvimento profissional de educadoras da infância: uma aproximação à educação estatística / Antonio Carlos de Souza. -- São Paulo; SP: [s.n], 2013. 220 p. : il. ; 30 cm.