Opinions of Documenta Magazine: Mathematics teacher training courses in Brazil (1962 to 1979) in focus
Main Article Content
Abstract
This article presents an analysis of requests for authorization, conversion or recognition of courses that trained mathematics teachers in Brazil, between 1962 and 1979, from federal or private public institutions, published in Documenta Magazine. This Magazine was published monthly, between 1962 and 2006, by the Federal Council of Education. This analysis is an excerpt from the study by Gomes (2019), which is part of the wide-ranging project Mapping the training and performance of mathematics teachers in Brazil, from the Grupo História Oral e Educação Matemática, Ghoem. To analyze these opinions Gomes (2019) mobilized the reference of Depth Hermeneutics, proposed by Jonh. B. Thompson. We bring to the academic debate, declared intentions to train teachers, justifications of the counselors, insertions of geographic regions in the mapping and courses in their intention to be, even though many of them have not been created, this being our main contribution to the History of Education Mathematics.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BARALDI, I. M.; GAERTNER, R. Contribuições da CADES para a Educação (Matemática) Secundária no Brasil: uma Descrição da Produção Bibliográfica (1953-1971). Bolema, Rio Claro, V. 23, N. 35A, P.159-183, abr. 2010.
BRASIL. Lei n.° 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1961. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/Ccivil_03/leis/L4024.htm. Acesso em: 16 jun. 2020.
DOCUMENTA. Rio de Janeiro: Conselho Federal de Educação, 1962-1979.
GOMES, L. N. Revista Documenta: constituição de acervo e sistematização para estudos em História da Educação Matemática. Relatório (IC), Departamento de Matemática, FC, Unesp, Bauru, 2014.
GOMES, L. N. Revista Documenta: um mapeamento da criação de cursos de graduação que formavam professores de Matemática nas décadas de 1960 e 1970. Relatório (IC), CNPq/Departamento de Matemática, FC, Unesp, Bauru, 2016.
GOMES, L. N. O que nos conta a Revista Documenta: sobre cursos que formavam professores de Matemática no Brasil (1962 a 1979). Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) – Universidade Estadual Paulista – Unesp, Bauru, 2019.
LUIZ, T.C. Revista Documenta (1980-2000): levantamento de dados e sistematização para estudos em História da Educação Matemática. Projeto (IC), CNPq/Departamento de Matemática, FC, UNESP, Bauru, 2017.
MARTINS-SALANDIM, M. E. A interiorização dos cursos de Matemática no Estado de São Paulo: um exame da década de 1960. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista – Unesp, Rio Claro, 2012.
ROTHEN, J. C. Funcionário Intelectual do Estado: um estudo de epistemologia política do Conselho Federal de Educação. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-graduação em Educação da UNIMEP. 2004.