The collection Mathematics, Methodology and Complements for elementary school teachers, by Ruy Madsen Barbosa: an interpretative analysis

Main Article Content

Antonio Vicente Marafioti Garnica
Natalia Cristina Milanez

Abstract

This text has as its main goal to perform an hermeneutic exam of a set of books entitled Mathematics, Methodology and Complements for elementary school teachers. Such analysis was developed according to Thompson´s Hermeneutics of the Deph and the idea of paratexts as proposed by Genette. The book set has three volumes and was published in 1960´s by Ruy Madsen Barbosa. Such hermeneutic exam shows some points that can be considered innovations from a didactical and pedagogical point of views, but we could also detect elements of a consevative nature, like those in which author seems to defend some values related to the scientific practice of professional Mathematics instead of those values considered more suitable to guide teachers in their schooling practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Garnica, A. V. M. ., & Milanez, N. C. . (2021). The collection Mathematics, Methodology and Complements for elementary school teachers, by Ruy Madsen Barbosa: an interpretative analysis. Ensino Em Re-Vista, 28(Contínua), e029. https://doi.org/10.14393/ER-v28a2021-29
Section
DOSSIÊ 2 - HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA

References

BARBOSA, R. M. Matemática, metodologia e complementos para professores primários: aritmética teórico-prática. v. 1, 4. ed. São Paulo: Nobel, 1968.

BARBOSA, R. M. Matemática, metodologia e complementos para professores primários: metodologia da aritmética. v. 2, São Paulo: L.P.M., 1966.

BARBOSA, R. M. Matemática, metodologia e complementos para professores primários: complementos. v. 3, São Paulo: L.P.M., 1966.

GARNICA, A. V. M. Considerações sobre a Fenomenologia Hermenêutica de Paul Ricoeur. Trans/Form/Ação, São Paulo, v. 16, p. 43-52, 1993. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-31731993000100003.

GENETTE, G. Paratextos Editoriais. 7 ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009.

LIMA, F. R. GEEM – Grupo de Estudos do Ensino da Matemática e a formação de professores durante o Movimento da Matemática Moderna no Brasil. 2006. 131f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

MILANEZ, N.C. A Coleção Matemática, Metodologia e Complementos para professores primários, de Ruy Madsen Barbosa: um estudo. 2020. 216f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.

OLIVEIRA, M. C. A.; SILVA, M. C. L.; VALENTE, W. R. O Movimento da Matemática Moderna: história de uma revolução curricular. 1 ed. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2011.

THOMPSON, J. B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes, 1995.

VILLELA, L. M. A. GRUEMA: uma contribuição para a História da Educação Matemática no Brasil. 2009. 230f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Bandeirante de São Paulo, São Paulo.