A history of Teacher Education in Paraná: the Universidade Volante
Main Article Content
Abstract
This article presents the teacher education courses offered by the project of the Universidade Federal do Paraná, Universidade Volante, in the 1960s. The story is told from documentary and oral sources created for this investigation on a part of the History of Education in Paraná. The annuals of the Universidade Federal do Paraná, promoter of the Universidade Volante were consulted, which provided quantitative data. The oral sources contributed to qualitative aspects and were created from interviews with two educators who participated in the project, one as an educator and the other as a student. Interviews were conducted following the theoretical and methodological procedures of Oral History, which are presented in the article. The investigation revealed how teachers from the countryside of Paraná were mobilized in the 1960s, in search of professional education in a scenario that reveals a facet of the history of teacher education and mathematical education in Brazil.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BARALDI, I.M.; GAERTNER, R. Campanha de Aperfeiçoamento e Difusão do Ensino Secundário- CADES: da sua criação à sua extinção. In: Textos e Contextos – Um esboço da CADES na História da Educação (Matemática). Blumenau, SC: Edifurb, 2013, v.1, p.15-28.
BRASIL. Presidência da República. Decreto-Lei nº 4.244, de 9 de abril de 1942. Lei Orgânica do Ensino Secundário. Brasília, 1942. Disponível em
BRUNER, J. Fabricando Histórias: Direito, literatura, vida. São Paulo: Letra e Voz, 2014.
COSTA, R. R. A capacitação e aperfeiçoamento dos professores que ensinavam matemática no estado do Paraná ao tempo do Movimento da Matemática Moderna- 1961 a 1982. 1. ed. v. 1. Curitiba: Editora CRV, 2013. DOI: https://doi.org/10.24824/978858042772.1.
GARNICA, A. V. M. Manual de História Oral em Educação Matemática: outros usos, outros abusos. In: Seminário Nacional de História da Matemática (SNHMat). Sociedade Brasileira de História da Matemática (SBHMat), Guarapuava, 2007.
JENKINS, K. A História repensada. Tradução de Mario Vilela. Revisão Técnica de Margareth Rago. 4ed. São Paulo, Editora Contexto, 2013.
LIMA, F. R. de GEEM. Grupo de estudos do ensino da matemática e a formação de professores durante o movimento da matemática moderna no Brasil. 2006. 170 f. Dissertação. (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. 2006.
MARTINS-SALANDIM, M. E. A interiorização dos cursos de Matemática no estado de São Paulo: um exame da década de 1960. 2012. Tese. (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-636x2013000100016.
MASSELI, M. R. V. P. O MMM no Paraná e a Professora Henrieta Dyminski Arruda. In: XIX ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2015, Juiz de Fora. Anais [...]. Juiz de Fora: XIX EBRAPEM.2015. p.1-12.
MASSELI, M. R. V. P. Uma personagem e um acervo: rastros do discurso do MMM no Paraná. 2017. ? f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e em Matemática) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.
MOREIRA, L. L. A Universidade Volante e a formação de professores no interior do Paraná na década de 1960. 2018. 216 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e em Matemática) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018.
PINTO, N. B. Zélia Milléo Pavão: uma educadora matemática paranaense. VALENTE, W. R. (org.). Educadoras Matemáticas: Memórias, Docência e Profissão. São Paulo, SP: Editora Livraria da Física, 2013. – (Coleção história da matemática para professores), p. 399- 410.
PORTELLI, A. Ensaios de História Oral. Tradução de Fernando Luiz Cassio e Ricardo Santhiago. São Paulo: Letra e Voz, 2010.
RIOS, D. F. Memórias de ex-alunos do Colégio de Aplicação da Universidade da Bahia sobre o ensino de Matemática Moderna: a construção de uma instituição modernizadora. 2012. 505f. Tese (Doutorado em Ens., Filos. e Hist. das Ciências) – UFBA/UEFS. Salvador.
SEARA, H. F. Núcleo de Estudos e Difusão do Ensino da Matemática – NEDEM – ‘Não É Difícil Ensinar Matemática’. 2005. 552f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
SILVA, H. Centro de educação matemática (CEM): fragmentos de identidade. 2006. vii, 448 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2006.
UNIVERSIDADE DO PARANÁ. Anuário da Universidade Federal do Paraná. 1960-1961. Curitiba – PR.
UNIVERSIDADE DO PARANÁ. Anuário da Universidade Federal do Paraná. 1962. Curitiba – PR.
UNIVERSIDADE DO PARANÁ. Anuário da Universidade Federal do Paraná. 1960-1961. Curitiba – PR.
UNIVERSIDADE DO PARANÁ. Anuário da Universidade Federal do Paraná. 1963-1964. Curitiba – PR.
UNIVERSIDADE DO PARANÁ. Anuário da Universidade Federal do Paraná. 1968. Curitiba – PR.
UNIVERSIDADE DO PARANÁ. Anuário da Universidade Federal do Paraná. 1969. Curitiba – PR.
UNIVERSIDADE DO PARANÁ. Anuário da Universidade Federal do Paraná. 1970. Curitiba – PR.
VIEIRA, C. S. Extensão Universitária: concepções presentes na formalização, em propostas e práticas desenvolvidas na Universidade Federal do Paraná (1968-1987). 2014. 290 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação em Educação, Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba.