Mathematics in the Preparatory Course for the Admission Exam at Ginásio Pelotense
Main Article Content
Abstract
We present an analysis about the changes that occurred in the teaching of Mathematics in the preparatory course for the Admission Exam at the Ginásio Pelotense, called Admission Course, which existed in the city of Pelotas, Rio Grande do Sul. We presented permanencies and modifications of the Mathematics contents between 1960 and 1971, based on a documental analysis of the diaries of the Admission Course and the prescriptions of the “Programa para os Exames de Admissão” (PEA)* established at the national level, and the “Programa Experimental para o Ensino Primário Gaúcho” (PEEPG)**. Among the conclusions, it is worth mentioning that the Mathematics of the Course was changing due to the educational changes, related to Primary and Secondary, which were being practiced at the time. These changes, especially in relation to the second half of the 1960s, may also be associated with the influence of Modern Mathematics, although this did not mean a complete break with the programs established in the 1950s.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
AMARAL, G. L. O ensino secundário laico e católico no Rio Grande do Sul, nas primeiras décadas do século XX: apontamentos sobre os Ginásios Pelotense e Gonzaga. História da Educação (UFPel), v. 12, p. 119-139, 2008.
ARQUIVO NACIONAL. Dicionário Brasileiro de Terminologia Arquivística. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2005. 232 p.
ATA. Ata de reuniões do Curso Admissão. 1966.
BÚRIGO, E. Z.; FISCHER, M. C. B.; SANTOS, M. B. (Org.). A Matemática moderna nas escolas do Brasil e de Portugal: novos estudos. Porto Alegre: Capes, Ghemat, 2008.
BÚRIGO, E. Z. Matemática moderna: na sala de aula: protagonismos de professores. Revista Diálogo Educacional (PUCPR. Impresso), Porto Alegre, v. 11, p. 663-686, 2001. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v11i34.4465.
BÚRIGO, E. Z. Matemática moderna: progresso e democracia na visão de educadores brasileiros nos anos 60. Teoria e Educação, Porto Alegre, v. 2, p. 255-265, 1990.
CAMARGO, A. M. A.; BELLOTTO, H. L. Dicionário de terminologia arquivística. São Paulo: Associação dos Arquivistas Brasileiros - Núcleo Regional de São Paulo: Secretaria de Estado da Cultura. 1996.
CERTIFICADOS. Certificados de promoção do curso vestibular ao primeiro anno do curso gymnasial, 1923.
DIÁRIO. Diário de classe do Curso Primário (1960 a 1963) Classe A – Colégio Municipal Pelotense. 1960a.
DIÁRIO. Diário de classe do Curso Primário (1960- 1962). 1960b.
DIÁRIO. Diário de classe do Curso Primário Admissão (1960 – 1963), Classe D. 1960c.
DIÁRIO. Diário de classe do Professor Tânia Maria P. Machado, Curso Admissão. 1961.
DIÁRIO. Frequência Diária, unidade escolar: Colégio municipal pelotense. 1971.
FUNDO. O Fundo Documental. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/197903. Acesso em: 15 fev. 2020.
IBRAM. Guia dos Museus Brasileiros. Disponível em: https://www.museus.gov.br/guia-dos-museus-brasileiros/. Acesso em: 20 maio. 2020.
JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação. Campinas: SBHE/Editora Autores Associados, n. 1, p. 9-43, jan/jun. 2001.
MACHADO, R. C. G. Uma análise dos exames de admissão ao secundário (1930 -1970): subsídios para a história da educação matemática no Brasil. 2002. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.
PINTO, N. B. História do Movimento da Matemática Moderna no Brasil: arquivos e fontes. Guarapuava: Sociedade Brasileira de História da Matemática, 2007.
REGIMENTO. Regimento Interno do Curso Preliminar, 1932.
RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Educação e Cultura. Centro de Pesquisas e Orientações Educacionais. Programa Experimental de Matemática. Anexo ao oficio circular n. 154, de 23 de março de 1959. Porto Alegre: 1959. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/122106. Acesso em: 15 fev. 2020.
RIOS, D. F. Educação Matemática no Rio Grande do Sul: instituições, personagens e práticas entre 1890 e 1970. Projeto de Pesquisa. Universidade Federal de Pelotas. Pelotas, 2015. 12f.
RIOS, D. F. Memórias de Ex-alunos do Colégio de Aplicação da Bahia: contribuições para a História da Educação Matemática. Bolema, Rio Claro (SP), v. 30, n. 56, p. 1223-1243, dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n56a20.
RIOS, D. F.; FISCHER, M. C. B. “Especialmente dedicada aos futuros espaçonautas”: discursos modernizadores nos artigos Campanha de Matemática da Revista do Ensino/RS (1961). Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v.16, p. 589, 2016. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.16.049.ds04.
RIOS, D. F.; BÚRIGO, E. Z.; OLIVEIRA FILHO, F. O Movimento da Matemática Moderna: sua difusão e institucionalização. In: OLIVEIRA, M. C. A. de; SILVA, M. C. L.; VALENTE, W. R. (Org.). O Movimento da Matemática Moderna: história de uma revolução curricular. 2011.
SANTOS, M. S. A Constituição de um Fundo Documental e a Matemática no Curso Preparatório à Admissão ao Ginásio Pelotense. 295 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Programa de Pós-graduação em Educação Matemática. Instituto de Física e Matemática. Universidade Federal de Pelotas. Pelotas, 2019.
VALENTE, W. R. A Matemática do ensino secundário: duas disciplinas escolares? Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 11, n. 34, p. 645-662, set/dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v11i34.4459.