Northeast Science Teaching Center (CECINE) and a history of the teachers mathematics education in Brazil
Main Article Content
Abstract
In this article, we intend to present a historical version of the teachers mathematics education offered by CECINE, specifically from state of Rio Grande do Norte, the focus of our studies. For that, we handle documents constituted from a historiographical operation from the Oral History as a research methodology. This research, inserted in a proposal of a broad spectrum of the Oral History and Mathematical Education Group (Ghoem), presents as notes courses offered by CECINE in which the aim was to disseminate the Modern Mathematics in the North and Northeast of Brazil and also the offer of Short Graduation courses in Sciences, which trained teachers for these regions and also the Midwest of Brazil.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BARALDI, I. M. Retraços da Educação Matemática na Região de Bauru (SP): uma história em construção. 2003. 241 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro (SP), 2003.
BARALDI, I. M.; GAERTNER, R. Textos e contextos: um esboço da CADES na história da educação (matemática). Blumenau: Edifurb, 2013.
BOTH, B. C. Sobre a formação de professores de matemática em Cuiabá - MT (1960-1980). 2014. 402 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro (SP), 2014.
BRITO, A. J.; CRUZ, S.S. L.; FERREIRA, J. P. C. A inserção do Movimento da Matemática Moderna na UFRN. Diálogo Educacional. PUCPR. V. 6. (18). p. 91 a 100. maio/agosto. 2006. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v6i18.3310.
BRITO, A. J.; GUTIERRE, L. S. A formação de professores que ensinavam matemática no Rio Grande do Norte entre 1960 e 1970: o convênio SUDENE/USAID. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, 9., 2007, Belo Horizonte. Anais..., Belo Horizonte: [s.n.], 2007.
COUSIN, A. O. A. O Movimento da Matemática Moderna nos Boletins da Sociedade Paranaense de Matemática. Revista Diálogo Educacional (PUCPR. Impresso) , v. 11, p. 751-768, 2011. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v11i34.4489.
CURY, F. G. Uma História da Formação de Professores de Matemática e das Instituições Formadoras do Estado do Tocantins. Rio Claro, 2011. 289f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro (SP), 2011.
CURY, F. G. Uma narrativa sobre a formação de professores de Matemática em Goiás. Rio Claro, 2007. 201f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro (SP), 2007.
FERNANDES, D. N. Sobre a formação do professor de Matemática no Maranhão: cartas para uma cartografia possível. Rio Claro, 2011. 388f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro (SP), 2011.
FINATO, J. A. R.; BARALDI, I. M.; MORAIS, M. B. CADES: um ensaio sobre uma formação de professores de Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 5, p. 88-100, 2012.
GARNICA, A. V. M. (Org.). Cartografias Contemporâneas: Mapeando a Formação de Professores de Matemática no Brasil. 1ed.Curitiba: Appris, 2014.
GARNICA, A. V. M.; FERNANDES, D. N.; SILVA, H. Entre a amnésia e a vontade de nada esquecer: notas sobre regime de historicidade e história oral. Bolema (Rio Claro), v. 25, nº 41, p. 213-250, 2011.
GARNICA, A. V. M. (Org.). Oral History and Mathematics Education. 1ed. Cham (Alemanha): Springer, 2019.
GUTIERRE, L. S. O ensino da Matemática no Rio Grande do Norte (1950-1980): trajetória de uma modernização. 2008. 150 f. Tese (Doutorado) - UFRN, Natal, 2008.
LIMA, F. R. Grupo de Estudo do Ensino de Matemática – GEEM: Formação de Professores e o Movimento da Matemática Moderna no Brasil. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Ponfitifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
MACENA, M. M. M. Sobre formação e prática de professores de Matemática: estudo a partir de relatos de professores, década de 1960, João Pessoa (PB). Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro (SP), 2013.
MAURÍCIO, L. A. Centro de Ciências: origens e desenvolvimento – uma relação sobre seu papel e possibilidades dentro do contexto educacional. Dissertação de mestrado em Educação no Instituto de Física/Faculdade de Educação USP, São Paulo. 1992.
MELO, P. B. Minhas memórias da Faculdade de Ciências Econômicas de Mossoró. Mossoró: ESAM/FGD, 1982.
MIRANDA, B. C. B. A CADES e um novo modelo de professor secundário nas décadas de 1950 e 1960. 2019. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro (SP), 2019.
MORAIS, M. B. Peças de uma história: formação de professores de matemática na região de Mossoró/RN. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, UNESP, Rio Claro, 2012.
MORAIS, M. B. Se um viajante... Percursos e Histórias sobre a formação de professores de matemática no Rio Grande do Norte. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, UNESP, Rio Claro, 2017.
SEARA, H. F. Núcleo de Estudo e Difusão do Ensino da Matemática – NEDEM – “Não é Difícil Ensinar Matemática”. 2005. 228 f. Dissertação (Mestrado) – Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2005.
SILVA, B. C. Breve história do CECINE: como a ciência virou dúvida e investigação. 2012 (mímeo)
SILVA, H. Centro de Educação Matemática (CEM): fragmentos de identidade. Rio Claro, 2006. 480f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro (SP), 2007.
SOUZA, L. A.; GARNICA, A. V. M. Movimentos de um Movimento: um estudo sobre os significados atribuídos ao escolanovismo e seus ritmos. Educação Matemática Pesquisa (Online), v. 14, p. 481-506, 2012.
UNESCO. Brazil - National Centre for Research and Development in Science Teaching. Paris, August 1968.
VALENTE, W. R. A Matemática Moderna nas Escolas do Brasil: Um Tema Para Estudos Históricos Comparativos. Revista Diálogo Educacional, v. 6, n. 18, p. 19-34, 2006. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v6i18.3214.
VALENTE, W. R. Osvaldo Sangiorgi e o Movimento da Matemática Moderna no Brasil. Revista Diálogo Educacional, v. 8, n. 25, p. 583-613, set./dez. 2008. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v8i25.3724.