A study, a rural school group, and na understanding from various versions

Main Article Content

Mirian Maria Andrade
Grasielly dos Santos de Souza

Abstract

The article presents the results of a master's research. The objective was to develop understandings about a Rural School Group in Paraná, a public educational experience implemented around the 1940s and extinguished in the mid-1970s, which represents a limited number of rural schools in Paraná. Therefore, we mobilized the Oral History methodology to produce oral narratives, whose collaborators were teachers and students of this School Group. Analyzing these oral narratives, with the assumptions of an analysis of singularities, we exercise a writing in the aspect of a fictional narrative analysis, allowing a (re) construction of the history of rural education in that community. This results in a rural school full of interpretations and enabling some perceptions about the right to education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Andrade, M. M. ., & Souza , G. dos S. de . (2021). A study, a rural school group, and na understanding from various versions. Ensino Em Re-Vista, 28(Contínua), e022. https://doi.org/10.14393/ER-v28a2021-22
Section
DOSSIÊ 2 - HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA

References

DELGADO, L. A. N. História Oral – memória, tempo, identidades. 2 ª ed Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2010.

GARNICA, A. V. M. A experiência do labirinto: metodologia, história oral e educação matemática. São Paulo: Editora Unesp, 2008. 213 p.

GONZALES, K. G. Formar professores que ensinam matemática: uma história do movimento das Licenciaturas Parceladas no Mato Grosso do Sul. 2017. 534 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista - UNESP, Bauru, 2017.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução de João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782002000100003.

LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiências. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016. 175 p.

LISPECTOR, C. A legião estrangeira, Rio de Janeiro: Rocco, 1964.

MARTINS-SALANDIM, M. E. A Interiorização dos cursos de Matemática no estado de São Paulo: um exame da década de 1960. 2012. 379 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista - UNESP, Rio Claro, 2012.

MATUCHESKI, S. Diferenciação e Padronização: um estudo sobre o setor litoral da Universidade Federal do Paraná. 2016. 458f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas – Universidade Estadual Paulista – UNESP, Rio Claro, 2016.

PORTELLI, A. História Oral como arte da escuta. São Paulo: Letra e voz, 2016.

SOUZA, G. S. Da fuligem à edificação do Grupo Escolar Rural Usina Bandeirantes: narrativas que contam história(s). 2019. 161f. (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR, Londrina – PR, 2019.

TIZZO, V. S. Mobilizações de narrativas na (e para a) formação de professores: potencialidades no (e a partir do) Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência. 2019. 488 f. Tese (Doutorado) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas - Universidade Estadual Paulista – UNESP, Rio Claro, 2019.

WHITE, H. Trópicos do Discurso: ensaios sobre a crítica da cultura 2.ed. 1reimpr. Tradução de Alípio Correia de Franca Neto. São Paulo: Edusp, 2014 (Ensaios de Cultura; 6).